Domme vragen?

• Rob

Beste Annemarie,

Ondanks mijn spreekverbod reageer ik toch maar weer.

Volgens mij overdrijf je nu weer een beetje.

Ik weet niet of je op mij of op andere mensen doelt.

Dagelijks kijk ik wel op dit prikbord.

Ik lees niet alles en reageer ook niet overal op.

En zeker bewaak ik niets, anderen volgens mij ook niet.

Shirley heeft wel gelijk dat er geen domme vragen bestaan, maar wel domme antwoorden. We hebben een tijd lang Danu gehad die op alle vragen antwoordde: gebruik de zoekfunctie. Daar ergerde ik mij zelf ook dood aan. Uiteindelijk is ze afgetaaid.

Rob

• Rob

Kees,

Goed gezegd, helemaal mee eens.

Rob

• KeesS

Tja, wat is triest. Veel mensen hier zijn betrokken, gefascineerd op/door India en proberen hier zo goed mogelijk antwoord te geven. De termen bewaken en gestapo zeggen meer over jouw mensbeeld dan van een ander. Misschien nog eerst een bepaalde periode in de geschiedenis nog eens bestuderen of in ieder geval erover lezen voordat je dit soort uitspraken doet.

• Maarten

Erik,

Even Off Topic over Troje.

Laatst een programma op TV over de jaren onderzoek naar Troje. Maar het verhaal met dat paard schijnt als volgt te kunnen worden uitgelegd.

Er is een traditie (nu nog ingebieden van Turkije) om joekels van rijdende vatenwijn (stel je een vat met 4 wielen voor) te versieren met dieren figuren (dus gewoon uitgebeiteld aan de zijkant van het vat). Bv een stier (kreta), maar ook paard.

Je voelt 'm al aankomen. 1 of twee soldaten hebben zich in een half leeg vat verstopt dat in het verlaten legerkamp is achtergelaten. Dat wijnvat is de poort binnengehaald door de Trojanen, die misschien ook een slok hieruit genomen hebben.

's-avonds komt de soldaat eruit en doet de poort open (zal wel niet zo makkelijk gegaan zijn als ik hier schrijf).

Kijk dat is nu een verhaal dat ik kan geloven. Soms zie je een 10 meter hoog paard op een plaatje. De poort van Troje zal in die tijd niet breder dan 3 à 4 meter zijn geweest en maximaal 4 meter hoog. Dus dat stelt ook al eisen aan het fictieve paard.

• erik

Ja, dat verhaal is geloofwaardig, een goed voorbeeld van een oud verhaal dat door de overlevering mooier is gemaakt. En dat paard dat er nu staat, glimmend nieuw hout met Gamma beits…………..tsja :) En voor wie Troje ooit bezoekt: een hele goede fantasie is raadzaam.

• F(loris)

“domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden”, wordt gezegd, ook al hier.

Een vraag of antwoord dom noemen suggereert intelligentie van een vraag of antwoord, terwijl het wat woorden zijn.

Dat iemand die een vraag stelt of antwoord geeft theorietisch gezien dom kan zijn wil ik niet direct aanvechten. Al is het woord dom wat misplaatst. Onwetendheid zou ik het noemen en daar is toch niemand helemaal vrij van!

Ik stel ook wel eens ‘domme vragen’.

Vragen of vragen of een olifantenritje verplicht is, is een gewoon een vraag. De organisatie van een groepsreis na het boeken bellen met de vraag of meegaan met de groep verplicht is, of naar India gaan uberhaubt verplicht is zijn ook vragen. Wel vragen met hoge kans op een ‘dom’ antwoord:-p als Ja natuurlijk is het verplicht (eens) naar India te gaan of ‘we noemen het wel een groepsreis, maar achter de groepsbus hebben we een aanhanger voor mensen die even weg willen zijn van de groep’. Mijns inziens kan iedereen wel eens zo'n vraag stellen, is het niet eerlijk dit dom te noemen, maar zouden typische antwoorden op dit soort vragen ook vergeven moeten worden.

• Shirley

Deze hele topic heeft dan wel weer niets met India te maken….maar….Hoe denken jullie dan over de opmerking: “Op domme vragen, krijg je een dom antwoord!”

Dit is namelijk als kind regelmatig naar mijn hoofd geslingerd :(

• Rob

Shirley,

Kindjes die vragen worden overgeslagen.

Zo werd mij verteld.

Rob

• Shirley

Oh ja, die ook!!

• Rob

Shirley,

Om het toch maar weer over India te hebben:

Vermoedelijk vanwege dat spreekwoord, “kinderen die vragen worden overgeslagen”, geven wij nooit iets aan bedelende kinderen in India. Is allemaal oud zeer, omdat wij vroeger zelf nooit iets kregen?

Wat denkt Floor hierover?

Rob