nog maar weer eens visum

• rita

Daar we deze zomer eindelijk weer naar India gaan en mijn zusje met vriendinnetje voor het eerst meegaat, gingen wij kijken voor het visum, kosten ed.

Nieuw is dat je het visum helaas niet meer in een dag kunt aanvragen/ meenemen. Best balen daar we altijd een leuk dagje uit ervan maakten.

Maar ok, doen we het dit x per post.

Bij de voorwaarden staat duidelijk dat een bewijs van finaciele status meegestuurd moet worden (min 500 euro). Door middel van een recent bankafschrift ofzo? Kijken ze hier echt naar? Daar was al eens een topic over weet ik, maar die kan ik zo snel niet vinden. Wie heeft recentelijk een visum per post aangevraagd en wat heb je meegestuurd?

Daarnaast ben ik even verward over de kosten….50 euro visum, 15 euro service, dus 65 euro toch? Want bij uitleg staat alleen dat het visum 50 euro kost, maar als je info kijkt over de kosten staat er 65 euro. Stuur ik dat cash mee via de post? Voor 3 paspoorten vind ik dat doodeng eerlijk gezegd, maar ik heb geen tijd om 2 dagen te reizen voor een visum. Kids moeten mee, maar die zitten op school….(krijgen ze vast geen verlof voor:))

Graag advies van diegenen die zeer recentelijk visum hebben aangevraagd daar de regels recentelijk (maart) zijn aangepast.

• Sundri

Kosten 50 euro voor het visum, 15 euro voor de service + kosten voor aangetekend verzenden. Er zijn twee bureaus die hun services aanbieden. Dezelfde dag een visum kan ook, dan betaal je wellicht iets meer. Ik zat deze keer op de ambassade, omdat ik uitgenodigd werd voor een interview en toen waren er dames van die visumservice bureaus, inclusief haastklussen. Een bewijs van financiële status is niet nodig; nooit van gehoord zelfs… Beide visumservicebueraus hebben een website. Daarop staat alle info en ook de in te vullen formulieren kun je daar vinden. Geld meesturen kan niet, je vult ook een machtigingsformulier in en dan schrijven ze het af van je rekening.

• Shirley

Niet meer op een en dezelfde dag?? Je kan toch nog steeds gewoon je papieren enz. brengen voor 12 uur en ophalen na 5 uur??

• Shirley

En dan nog wat:

Een touristvisum kost 50 + 15 voor een half jaar.

Ik had eigenlijk een transitvisum gewild. Die kost 25 + 15

Maar is het nou zo dat als je een double transit visum nodig hebt, je dus 2 x 25 + 15 betaalt? Ik weet het niet meer van voorgaande jaren.

Want als dat zo is, kan ik net zo goed een tourist visum nemen en ben ik net zo duur uit.

Bovendien kan ik een touristvisum nu al halen, maar een transitvisum is maar 15 dagen geldig vanaf de dag van afgifte en kan ik dus pas een paar dagen voor vertrek gaan halen.

• Maarten

Transitvisum…15 dagen geldig vanaf afgifte en 72 uur vanaf het moment dat je voor het eerst uitstapt….

• Shirley

Ja dat weet ik wel.

Maar die 15 dagen van een transitvisum gaan in Nederland al in op de dag van afgifte. Die kan ik dus pas kopen op zijn vroegst in die 2 weken voor mijn vertrekdatum.

• KeesS

Het aanvragen per post gaat uitstekend. Aanvraagformulieren downloaden, invullen en met 2 pasfoto's opsturen, en je paspoort. De kosten bedrag 65 euro (visum/kosten) per aanvraag. Plus de kosten van het aangetekend terugzenden. Hiervoor onderteken je de machtiging zodat het visumbureau dit kan afschrijven. De laatste keer binnen 3 dagen aangetekend terug. Over het aanleveren van inkomensgegevens is de informatie wat onduidelijk. Ik heb toen even het visumbureau gebeld en kreeg voor mijn situatie de juiste informatie.Volgens de site van het visumbureau blijft het mogelijk om het visum op 1 dag te brengen en op te halen. Maar voor mij weegt dat niet op tegen het gemak van het aangetekend opsturen etc. Met 3 paspoorten zou ik wel even navragen wat je maximaal uitgekeerd krijgt van TNT voor het geval er iets mis gaat, die hoogte van dat bedrtag ken ik zo niet.

• rita

Er staat juist duidelijk nu op de website dat sinds maart het visum niet meer op dezelfde dag verstrekt kan worden. En dat je bewijs van financiele status mee moet sturen, maar dat blijkt dan toch weer onduidelijk… Ik zal ze ook eens bellen:)

Voor mijzelf is die financiele status geen probleem, maar mijn zusje en vriendinnetje zitten nu in hun examenjaar en met hun bijbaantje komen ze niet op 500 euro. Hebben ze ook niet nodig omdat we bij familie zitten, maar als ze bewijs moeten leveren…

Nou, ik ga het idd gewoon opsturen. En fijn dat het gewoon via een machtiging gaat. We zitten alleen te denken om de paspoorten vd kids toch om te zeten in stickers in mijn paspoort, dit is nl goedkoper dan een visum voor allebei………..Dan zou ik ook maar een pp op hoeven te sturen, maar daar denken we nog even over na:)

• rita

Huh, als ik op http://www.visumdienstindia.nl/Home.aspx kijk, staat er dat het niet meer in een dag kan, maar op deze website: http://www.indianvisaservice.nl/pages/NL/index.php kun je je visum wel in een dag krijgen als je het in den haag aanvraagt, maar dus niet als je het in het kantoor in Amsterdam aanvraagt. Nou, t zal wel waar zijn, maar ik ga toch voor de post:)

• Marieke

Volgens mij is het niet zo ingewikkeld… In Den Haag kan het binnen een dag, in Amsterdam niet. Volgens mij heeft dat er gewoon mee te maken dat de paspoorten op de ambassade gestempeld en getekend worden en die zit in Den Haag…

Dat je nu ineens een bankafschrift moet inleveren vind ik vreemd. Maar ja, regels worden strenger… Ik probeer mijn vriend uit India naar Nederland te halen en hij moet zelfs een “no objection”-brief van zijn universiteit hebben, waarin staat dat hij van zijn opleiding toestemming krijgt om twee weken weg te gaan…