Kashmir & regio

• Annemarie

Haaaaa, ik heb te maken met een Kashmir-fan? :-)

Leuk!

Zelf voel ik geen bepaalde aantrekkingskracht tot die deelstaat - iets wat ik bij Punjab en West-Bengalen wel heb.

Vraag me niet wat het is - ik weet het zelf ook niet precies, ha ha ha!

Bij Kashmir denk ik aan kale, bruine vlakten en bergen - een paar zielige berggeiten die ergens staan te mekkeren en Indiers die rondlopen in verschoten kleding met een berenmuts op (in de winter). Een oerkoud gebied!

Je ziet dus wel; ik weet vrijwel niks van die regio.

Maar als je wilt mag je me meer vertellen over Kashmir-regio >dat is altijd handig en leuk.

Noodzakelijk ook wel, zoals je hebt kunnen lezen :-)

• rita

Haha, tja, ik heb zelfs een man uit Kashmir.

Maar jouw beeld klopt idd niet helemaal:) en dat geeft niks, ik weet vrijwel niks zinnigs te zeggen over Punjab bv. Ieder zn ding toch?

Maar dat het in de winter steenkoud is…dat klopt… En dat ze dan van die berenmutsen ophebben ook:)

Dat het kale, bruine vlakten zijn………..neeeeeee. Bergen ja! Maar dan groene bergen met sneeuwtoppen. Prachtige gletsjers, prachtige meren, watervallen Veel natuur. Mooie tuinen in “mongul” stijl. Berggeiten zijn er natuurlijk ook. Goh, eigenlijk klopt je beeld toch redelijk:)

Maar t is maar waar je van houdt…ik vind de rust in Kashmir heerlijk. Heerlijk in de natuur, niet gehaast zijn. Oproep tot gebed horen en de rust ervaren als iedereen naar de moskee gaat (oke, 's morgens vroeg vind ik het wat minder)

's avonds kebab eten aan de waterkant…. Nog 2 maanden en dan gaan we!:)

Er si hier nog een Kashmir fan op het forum, maar die in nu in India (misschien wel in Kashmir?)

• Rob

Ja,

Sundri reageert wel als ze zin heeft, ik even niet.

Rob

• Annemarie

Ik heb sowieso helemaal niks met regio's zoals Nepal, Ladakh, de Himalaya en Tibetaanse monikken.

Ik vind als mensen zo wild zijn van die cultuur, dat landschap en monikken etc willen zien, ze dan net zo goed alleen een reis kunnen boeken naar Tibet of Nepal dus. Wat die mensen dan in India zoeken….is mij een vraagteken.

Natuurlijk behoort het uiterste noorden ook tot India - dat weet ik - maar het èchte India (sari's, salwars, curries, tulbanden enzovoort) zit voor mij niet daar….

Ik heb ook helemaal niks met die deelstaten die helemaal inlopen op Birma, Myanmar - Darjeeling bijvoorbeeld….

Tsja, het is maar waar je gevoel naar toe trekt.

Ik ben nog nooit in India geweest, maar heb wel veel gelezen, gehoord over India. Tevens heb ik ook Hindoestaanse vrienden en de buren van mijn ouders (waar ik vroeger dus naast woonde) gaan al meer dan 40 jaar elk jaar naar India en doen heel veel voor wereldkinderen. Zij hebben ook 2 geadopteerde Indiase kinderen (en die gaan ook regelmatig naar India). Van hun heb ik ook al heel wat gehoord en gezien. Verder schrijf ik al 7 jaar met iemand uit Sri Lanka.

Dit vertel ik even om te voorkomen dat mensen zich gaan afvragen wat ik in India dan wèl zoek of waarom ik ‘vooroordelen’ heb over het land :-)

Wat ik zoek in India is gewoon wat de meesten ook zullen (gaan) doen; een rondreis door het land :-)

• Bob

Hah, ik heb juist niks met India behalve de Himalaya regio's zoals Ladakh. Toevallig hoort dit bij India, vandaar dat ik naar India ga :)

Maar waarom zou je niet naar India moeten gaan en alleen naar die andere landen als je van de Himalayas en Tibetaanse cultuur houdt? Voor mij is het “en-en”. Ik ga graag naar Nepal, Tibet, Bhutan en Indiase Himalaya.

• Annemarie

Waarom naar India gaan terwijl je juist deelstaten wilt opzoeken die heel weinig met India te maken hebben qua natuur of cultuur en vooral op China, Nepal en Himalaya lijken? Wat zoek je dan in India > kun je toch direct beter naar Nepal enzo vliegen? Waarom dan India terwijl je naar monikken zoekt?

Ik vergelijk het zo; waarom in Duitsland op klompen lopen, terwijl Nederland er naast ligt.

Ja, natuurlijk moet iedereen het zelf weten waar íe heen wil > ik verbaas me gewoon over de mensen die wèl naar India gaan - niks met het doorgaandse India hebben of te maken wìllen hebben - maar vervolgens wel in Ladakh gaan zitten omdat het ‘anders’ is. Maar Ladakh is dus nog wel India. Boek dat direct een reis Nepal of Tibet! :-)

• KeesS

Het nut van deze discussie en de vragenstelster, en het al dan niet kopen van een sjaal of anderszins, en bang te zijn afgezet te worden, begint mij helemaal te ontgaan. Wat het doorgaandse India is begrijp ik al helemaal niet. Weet je wel wat je zelf bedoelt? Misschien is het juist wel lekker om in Duitsland op klompen te lopen. Misschien moet je je toch eerst beter verdiepen in India.

• Shirley

Helaas is het onmogelijk om een direkte vlucht te boeken naar Nepal. Men moet dus wel via India als je ook nog eens betaalbaar wilt gaan.

• Annemarie

Ha ha ha Kees - je hebt gelijk :-)

De discussie is een beetje afgedwaald.

Dat van voorkeuren van regio's is ook niet zo belangrijk. Ik vind het alleen komisch om te horen dat mensen heel aparte dingen in een land opzoeken terwijl dat helemaal niet representatief is voor het land zelf - vind ik.

Overigens, ik weet best wel veel van India - in het algemeen dan.

Maar ik kan niet alles weten, toch? En ik vind het wel leuk om een aparte invalshoek te hebben, is dat verboden? :-)

Ik verdiep me heus wel in het land via boeken en kennissen, maar ook via dit forum.

Hoe denk je dat ik anders aan mijn informatie kom of moet komen? :-)

• Annemarie

Dat wist ik niet.

Een vriendin van mij is ooit eens rechtstreeks van Amsterdam naar Kathmandu gevlogen. Dat is wel al heeeel veel jaren geleden.