Hallo Surya,
Thanx voor de tips. Ik hoor dus verschillende geluiden over die staatswinkels - de èèn vind het maar niks, de andere een geweldig goede oplossing!
Ik ben zelf ook geen fan van die staatswinkels, maar ja…..als je oplichten en veel onderhandelen wilt voorkomen!
Ik ben zelf helemaal niet goed in afdingen en zo te horen van Khan (die ook gereageerd heeft) word je in de ‘gewone’ sarishop nogal wat opgedrongen etc.
Ook niet zo fijn om steeds achtervolgd te worden door een verkoper - vind ik.
Met de sjaals bedoel ik voornamelijk Kashmir-sjaals met een mooi patroon (ze moeten wel echt zijn, van het wol van dat schaap) en Pashmina vind ik ook wel leuk.
Kashmir-regio trekt me niet zo qua cultuur, lanschap en steeds dat gedoe met Moslim-extremisten etc. Het lijkt me geen fijne, veilige deelstaat om te bezoeken!
Maar goed, dat hoeft niet persè te kloppen natuurlijk. Ik heb er gewoon een negatief gevoel bij - ook omdat ik via de media beinvloed wordt.
Hoe het ècht zit, weet ik niet.
Trouwens, heb jij goede tips om ‘om te gaan’ met opdringerige verkopers? Wat doe ik vooral wèl en wat doe ik vooral nìet?
Kijk, ik wil best een eerlijke prijs voor een product betalen, maar ik zit er niet op te wachten om flink agezet te worden of om met allerlei spullen thuis te komen waar ik in eerste instantie niet om zoek.
Ik ga voor de eerste keer naar India, maar heb al wel veel gereisd. Met opdringerigheid en afdingen heb ik nog niet zoveel te maken gehad op mijn reizen.
Behalve dan in Tunesie en ik moet eerlijk zeggen dat die bestemming van alle landen die ik heb bezocht helemaal onderaan mijn lijst staat vanwege de agressiviteit en onrespectvolle benadering van handelaren en winkelpersoneel. Hondsbrutaal gewoon èn irritant.
Maar goed, ik was toen nog een groentje en voor de eerste keer alleen weg.
Nu weet ik wel beter en kijk ik wel uit. Maar ja….India lijkt me wel weer 50x zo erg als Tunesie, ha ha ha.
Mijn plan is wel om Kolkata te bezoeken, dus als je nog meer goede adresjes hebt om te shoppen houd ik me aanbevolen. Ook in andere bekende steden waar ik heen wil! Ik wil wel een goede kwaliteit stof kopen (niet iets dat na 2 x wassen al verschoten of kapot is), maar het hoeft niet vreselijk duur te worden; ik ga geen 200 Euro voor een sari of salwar uitgeven.
Mijn richtlijn is 50 Euro per stuk. Dat vind ik al een behoorlijk bedrag en ik heb van andere Hindoestanen gehoord dat je daarvoor een prima sari kunt kopen in India. Natuurlijk mag het wel iets duurder zijn of goedkoper :-)
Misschien hoor ik nog van je?
Bedankt alvast voor de informatie!
Groetjes