Sjaals en staatswinkels

• Annemarie

Hallo Surya,

Thanx voor de tips. Ik hoor dus verschillende geluiden over die staatswinkels - de èèn vind het maar niks, de andere een geweldig goede oplossing!

Ik ben zelf ook geen fan van die staatswinkels, maar ja…..als je oplichten en veel onderhandelen wilt voorkomen!

Ik ben zelf helemaal niet goed in afdingen en zo te horen van Khan (die ook gereageerd heeft) word je in de ‘gewone’ sarishop nogal wat opgedrongen etc.

Ook niet zo fijn om steeds achtervolgd te worden door een verkoper - vind ik.

Met de sjaals bedoel ik voornamelijk Kashmir-sjaals met een mooi patroon (ze moeten wel echt zijn, van het wol van dat schaap) en Pashmina vind ik ook wel leuk.

Kashmir-regio trekt me niet zo qua cultuur, lanschap en steeds dat gedoe met Moslim-extremisten etc. Het lijkt me geen fijne, veilige deelstaat om te bezoeken!

Maar goed, dat hoeft niet persè te kloppen natuurlijk. Ik heb er gewoon een negatief gevoel bij - ook omdat ik via de media beinvloed wordt.

Hoe het ècht zit, weet ik niet.

Trouwens, heb jij goede tips om ‘om te gaan’ met opdringerige verkopers? Wat doe ik vooral wèl en wat doe ik vooral nìet?

Kijk, ik wil best een eerlijke prijs voor een product betalen, maar ik zit er niet op te wachten om flink agezet te worden of om met allerlei spullen thuis te komen waar ik in eerste instantie niet om zoek.

Ik ga voor de eerste keer naar India, maar heb al wel veel gereisd. Met opdringerigheid en afdingen heb ik nog niet zoveel te maken gehad op mijn reizen.

Behalve dan in Tunesie en ik moet eerlijk zeggen dat die bestemming van alle landen die ik heb bezocht helemaal onderaan mijn lijst staat vanwege de agressiviteit en onrespectvolle benadering van handelaren en winkelpersoneel. Hondsbrutaal gewoon èn irritant.

Maar goed, ik was toen nog een groentje en voor de eerste keer alleen weg.

Nu weet ik wel beter en kijk ik wel uit. Maar ja….India lijkt me wel weer 50x zo erg als Tunesie, ha ha ha.

Mijn plan is wel om Kolkata te bezoeken, dus als je nog meer goede adresjes hebt om te shoppen houd ik me aanbevolen. Ook in andere bekende steden waar ik heen wil! Ik wil wel een goede kwaliteit stof kopen (niet iets dat na 2 x wassen al verschoten of kapot is), maar het hoeft niet vreselijk duur te worden; ik ga geen 200 Euro voor een sari of salwar uitgeven.

Mijn richtlijn is 50 Euro per stuk. Dat vind ik al een behoorlijk bedrag en ik heb van andere Hindoestanen gehoord dat je daarvoor een prima sari kunt kopen in India. Natuurlijk mag het wel iets duurder zijn of goedkoper :-)

Misschien hoor ik nog van je?

Bedankt alvast voor de informatie!

Groetjes

• Jo_O

Verkopers, handelaren en afdingen horen gewoon bij India. Het is een deel van de cultuur. Maar je raakt er aan gewend. Vooral als je al in meer landen bent geweest. De beste manier om er van af te komen is door ze niet meer aan te kijken, als je geen interesse meer hebt.

• Khan

Ik heb even in mijn geheugen gegraafd (het is al 2 jaar geleden dat ik voor het laatst in India ben geweest).

- Ik ben ooit een keer in zo'n staatswinkel verzeild geraakt (in Chennai). Interessant om het eens gezien te hebben, maar niet waar we naar op zoek waren. Het gaat om de meer toeristische artikelen als ik mij goed herinner.

- Dat afdingen, etc valt toch wel mee. Een keer in Egypte geweest, daar werd met name mijn vrouw niet goed van het feit dat het afdingen als een soort act werd gezien waar handelaar en toeristen geacht werden vooral aan mee te doen. Nu moet ik er wel direct bijzeggen dat ik geen ervaring heb met gebieden waar heel veel westeringen komen.

- Ik ken wel het verschijnsel dat als je aanvankelijk met Credit Card wil betalen, je korting krijgt omdat je toch cash de koopsom neertelt.

- Kledingzaken heb je in soorten en maten. Een winkel waar sarees worden verkocht van Rs 10.000 of meer, zal geen salwaar-kameez in de prijsklasse Rs 100-500 hebben (en omgekeerd). Als je met een chauffeur ergens naar toe gaat zal die bij een westerling een inschatting maken dat die tamelijk veel te verteren heeft (al was het ook maar ivm de provisie die hij kan opstrijken door het aanbrengen van een klant te maximaliseren), en in beginsel naar een duurdere winkel rijden.

- Ongetwijfeld zal men in een winkel veel laten zien, het beste is om in een winkel duidelijk aan te geven waar je wel en niet belangstelling voor hebt, en ook vast te blijven houden aan wat je in je hoofd hebt (kwaliteit, prijs). Je hoeft niet onaangenaam te worden als het je te veel wordt, maar duidelijkheid kan nooit kwaad.

- De prijzen heb ik niet geheel meer in mijn hoofd. Ik ga het vanavond nog eens navragen.

• Rob

“als je oplichten en veel onderhandelen wilt voorkomen!”

Wat bedoel je?

De Het Eenheidsprijzen MAgazijn is niet overal bekend in deze wereld.

Rob

• Rob

Sorry,

Ik bedoel:

Hollandse Eenheidsprijzen MAgazijn (HEMA)

Rob

• Annemarie

Je moet even mijn stukje goed lezen; we hadden het over staatswinkels en als je daar je spullen koopt heb je niet te maken met afdingen en loop je niet de kans dat je veel te veel (oplichten dus) voor je spullen betaald!

• Rob

Annemarie,

In de staatswinkels kun je inderdaad niet afdingen.

Er zijn genoeg toeristen die daar intrappen.

Rob

• Annemarie

Zo te horen en te lezen houden Indiers weinig rekening met het feit dat de klant wèl altijd koning is en àltijd nog bslist wat wel en niet gaat gebeuren of gekocht wordt!

Alles wat ik hier zo lees op dit forum gaat om provisies opstrijken en mensen aanbrengen bij shops, proberen veel geld eruit te slepen - jammer dat ik het gevoel krijg dat er als klant zijnde zo over mij heen wordt gedenderd…..het draait om de verkoper en niet om de klant = fout.

Waar is het respect voor de klant?

Dwingen en opdringen werkt nooit!

Maar goed, een gewaarschuwd mens telt voor 2 hè :-)

En inderdaad…..dit is India en geen Nederland met vastgestelde prijzen.

Ik wil best een eerlijk prijs voor de spullen betalen en ik snap heus ook wel dat je als westerling meer betaalt dan een gewone Indiase sterveling, dat je daar niet aan ontkomt….maar dat wil niet zeggen dat ik zin heb om 35 Euro te betalen voor iets dat maar 8 Euro waard is!

Ik ben een goed en oprecht mens, maar ik ben niet gek.

• Annemarie

Wat is het alternatief dan voor als je niet goed bent in onderhandelen ‘op straat’ Rob?

Het is kiezen tussen 2 kwaden.

Dat jij goed bent in onderhandelen en je niet laat afzetten is 1 ding, maar er zijn ook andere mensen die dat niet kunnen en zodoende veel te veel betalen - misschien uit beleefdheid of om gedonder te voorkomen. Daarom zijn staatswinkels er.

Hoe ‘leuk’ is het om steeds in vermoeiende onderhandelingen te zitten waarbij het op frustratie uitloopt en je vakantiegevoel steeds verpest wordt?

Om thuis te komen met allerlei spullen die je helemaal niet nodig hebt?

Denk daar ook eens aan.

Ik kan het weten, want ik heb al eens zo'n vakantie meegemaakt in Tunesie en dat gebeurt mij niet nog een keer!

• rita

O, Annemarie je weet niet wat je mist als je niet naar Kashmir wilt gaan:). Echt je moet je niet door de media laten be-invloeden!!! “steeds gedoe met moslim-extremisten” valt wel mee hoor. Er is overal wel wat….Delhi en Mumbai/ Punjab is ook niet altijd even veilig. Kashmir heeft zo zijn problemen helaas ja, dat valt niet te ontkennen, maar de laatste jaren is het juist relatief rustig! Maar ja, over wel of niet houden van een bepaald landschap ed…daar kun je niet over discussieren, je houdt ervan of niet. En afdingen en opdringen bv is juist in KAshmir veel minder dan in andere delen van India. De mensen zijn er supervriendelijk en behulpzaam. Juist hun moslim zijn maakt dat iedereen zich er welkom voelt. (sorry…ik ben juist een enorme kashmir fan en wil altijd iedereen warm maken voor deze prachtige deelstaat)

Maar de geborduurde Kashmir sjaals kun je in heel India kopen. Overal en nergens zijn Kashmiri shops die hun Kashmiri spullen verkopen. Veel succes ermee, ik hoop dat je een mooie vindt!