permit

• San

Voor een bepaald gebied in de Himalya hebben wij een permit nodig. Moeten we hier extra pasfoto's voor meenemen? En is de aanvraag snel te regelen?

• Bob

Welk gebied? Ladakh?

• tom

Als het alleen om de pasfotos gaat,

die kan je op elke straathoek laten maken,

zal je wel een euro kosten, voor een stuk of 8.

• San

Spiti, we gaan vanuit Shimla en komen dan ook op het traject Rekong Peo en Kaza en daar heb je een permit voor nodig. Wat ik heb begrepen is dat het een vereiste is om met 4 personen te reizen maar wij gaan met ons tweeën. Ik vraag me af of dat problemen op zal leveren.

• marc

Hi San,

Meestal is het verkrijgen van een permit geen probleem. Als jullie niet genoeg medereizigers vinden dan heeft de organisator meestal nog wel ergens reserve kopien van voorgangers bewaard. Zo is het ons in Nubra Valley vergaan. Wij stonden op de permit samen met een paar gasten die we nog nooit gezien hebben. Dit is weer een kreatieve manier om een paar roepies te verdienen.

Mocht je nog vragen hebben, laat maar horen!

Groetjes….Marc

• San

Hoi Marc,

Ben benieuwd welke route je hebt afgelegd en wat jouw ervaringen zijn. Heb je ook een aantal tips voor ons? We willen ook een trekking van een aantal dagen gaan doen en hoe kom je dan aan drinkwater? Ik zag op de kaart wel wat waterbronnen/beken en is een steripen verstandig om mee te nemen?

• dagmar

Ik ben er in 2002 geweest en je had toen geen pasfoto nodig, permit is snel te regelen, binnen een dag. WIj zijn met z'n tween en bevriende gids via Manali naar Spiti en Kinnaur gegaan. Was geweldig, wel last gehad van wegverschuivingen en dus avontuurlijke tochten om de weggevallen straat heen moeten doen. Goede busverbindingen maar je kunt ook een jeep huren, b.v. met nog wat mensen, dan kun je ook stoppen wanneer je wilt. Tabo vond ik erg mooi en Kibber. Wandeltochten goed te doen, maar wel handig als je er een gids bij hebt als je wat uitgebreidere tochten wilt gaan doen.San schreef:

>

• marc

Hoi San,

Ik ben hoofdzakelijk met jeep vanuit Manali naar Leh gereist. Vanuit Leh kun je vele treks organiseren in alle windrichtingen. Naar Nubra Valley zij we al liftend naar toe gereist en ter plekke hebben we veel gelopen en hebben we ons met plaatselijk vervoer verplaatst. Als ik jou was zou ik ter plekke me informeren naar de mogelijkheden die de ‘locals’ aanbieden. Vaak is meer mogelijk dan je nu denkt of via dit medium te weten kunt komen. Voor zover ik weet is het zeer verstandig alles wat je nodig hebt aan water en voeding zelf mee te nemen. Meestal wordt dit voor je gedaan maar ik weet natuurlijk niet hoe basic je gaat reizen. Dit dragen wordt meestal door horsemen gedaan, als je die tenminste wilt betalen! Mijn vriendin is meerdere weken door Ladakh getrokken, de eerste keer heeft zij en haar vriendinnen onderschat hoeveel voedsel en water je tijdens zo'n trip nodig hebt. Gelukkig voor haar en mij kan ze er nu om lachen maar het had natuurlijk ook anders uit kunnen pakken. Verlaten dalen, wegen zijn leuk maar benader ze met respect en onderschat ze niet. Ok!

Groetjes………Marc