Allereerst iets over de klassen, de 3050 heeft alleen Sleeper Class en unreserved second. Laatste is leuk voor locale treintjes, in een lange afstandstrein zou ik het vermijden. 3006 heeft alle klassen, 1AC/2AC,3AC, SL en II
Als ik die dienstregeling zo bekijk, dan zou ik met de 3006 Howrah Mail de eerste tussenstop leggen bij Lucknow. Aangezien die trein rit is tussen 18.45 en 10:40 heeft het weinig zin om Sleeper Class (SL) te nemen, het is het grootste deel van de rit donker. Heb je de poen over, neem lekker 1AC, de meest luxe klasse, in vergelijking met vliegen ook te duur is. Heb je dat ook eens gezien.
Van Lucknow naar Varanasi adviseer ik als treinfan Sleeper Class met de 4266 Dehradun Varanasi Express (8.00 - 18.25). Dat is nog tien uur, en een hele zit. Aan het eind van de rit kun je beoordelen of je de rest van de rit per SL, danwel 2AC of 3AC wil maken. Mooie is dat de rit geheel bij daglicht wordt gereden, kun je optimaal profiteren dat de Sleeper Class open ramen en deuren heeft. Vergeet ook niet het aantal bedelaars op die rit te tellen.
Voor Varanasi - Calcutte heb je de keuze tussen ‘s ochtends vroeg aankomen met de 3010 (7.00) of met de 3050 in de middag (15.45). Ik sluit trouwens niet uit dat die treinen in de praktijk eerder binnenlopen op Howrah omdat men bi de Indiase spoorwegen de gewoonte heeft om in de publieksdienstregeling extra tijd in de bouwen in het laatste traject. Betekent dat een vertraagde trein toch nog “op tijd” op de eindbestemming kan zijn. In het geval van een trein die om 7.00 uur binnenkomt betekent dat dat iedereen rond 6 uur (of eerder) uit zijn bed wordt gejaagd, je slaperige hoofden om je heen ziet en er rijen ontstaan bij de toiletten. Natuurlijk begint men al zo’n 30 minuten voor aankomst koffers te verzamelen en naar de balkons te slepen.
Nu ik het toch over toiletten heb, vermijd de zogenaamde “Western Toilets” in de Indiase trein. Het Indiase toilet - gat in staalplaat op de vloer - ziet er in elk geval veel schoner uit, zo is mijn ervaring. Alleen bij de 1A/C ligt dat anders.
Ik ken trouwens zelf dit traject niet, dus kan je geen advies geven over de landschappelijke kwaliteiten van dit traject, of plaatsen waar je het best kunt uitstappen.
Houd er nog rekening mee dat je in Indiase lange afstandstreinen van te voren je reservering moet hebben. Je kunt wel halverwege besluiten om ergens uit te stappen, maar dan moet je weer een reservering regelen voor je volgende trein. Hoe het precies zit met de mogelijkheden voor onderbreking van de treinreis, heb ik even niet paraat. Het eenvoudigste lijkt mij trouwens om per deeltraject een apart kaartje en reservering te nemen. Dat kan allemaal vanaf je beginstation.
zie http://www.irfca.org/faq/faq-travel.html