Vrijwilligerswerk door Indiers in Nederland

• Rob

Beste mensen,

Vandaag ontving ik een berichtje over De Zonnebloem. Die ken je toch?

Doen al jaren goed werk voor ouderen / gehandicapten.

De vrijwilligers van de Zonnebloem ontmoeten elkaar eens in de vijf jaar rondom een thema, een soort Indiase Kumb Mela, maar dan op z'n Hollands, kleinschaliger.

Dit jaar was het thema: “oerallochtonen”, oftewel Molukkers (vroeger Ambonezen).

Tussendoor wordt er allerlei vrijwilligerswerk verricht.

Vorig jaar is mijn vriend uit Delhi een maand in Nederland geweest.

Bij aankomst, de volgende dag, heb ik hem gelijk geconfronteerd met mijn moeder (84) die in een verpleeghuis woont op een gesloten afdeling psychogeriatrie.

Daar werken ook veel vrijwilligers.

Hij had geen enkele “culture shock”.

Nu denk ik, hij zou best een goede vrijwilliger voor De Zonnebloem zijn.

Mijn voorstel voor het thema in 2014: Indiers / Hindoestanen in/uit Nederland, overzeese gebiedsdelen en voormalige kolonieen als vrijwilliger voor onze vergrijzende samenleving.

Rob

http://cmo.iwink.nl/nl/nieuws/molukse-lessen-voor-150-zonnebloemen

• Khan

Rob, mogen ze daar ook betaald werk doen, of is dat voorbehouden aan laagopgeleide “autochtonen”?

• Rob

Jeetje Khan,

Ik heb mijn bericht nog maar net geplaatst en lees het even na.

Wat bedoel je met “ze”?

Rob

• Rob

Beetje off topic, maar omdat het onlangs toch over Iran ging:

In Groningen heben we een aantal Iraniers die heel mooi vrijwilligerswerk verichten voor met name ouderen.

Rob

http://www.rahai.nl/

• Khan

“ze” => “Indiers / Hindoestanen in/uit Nederland, overzeese gebiedsdelen en voormalige kolonieen als vrijwilliger voor onze vergrijzende samenleving”

Daarom mijn vraag, mogen “ze” van je dat werk ook betaald doen, of is dat (betaling) voorbehouden aan laagopgeleide autochtonen?

• theo

Nepalezen gingen ook mee mantelzorgen op Ameland.

Ja het kan!

't stelde niet zoveel voor, want oma spreekt slecht Engels. :D

Heb je die taalbariëre weer.

Nou, body language zegt meer!

• Rob

Khan,

Vrijwilligerswerk is per definitie onbetaald.

Rob

• Rob

Theo,

Toen ik vorig jaar aan mijn moeder (met behoorlijke hersenbeschadiging) vroeg of ze nog wist hoe mijn Indiase vriend heette zei ze “Happy”.

Haar Engels is gelukkig nog prima.

Rob

• theo

Rob schreef:

>

> Theo,

>

> Toen ik vorig jaar aan mijn moeder (met behoorlijke

> hersenbeschadiging) vroeg of ze nog wist hoe mijn Indiase

> vriend heette zei ze “Happy”.

> Haar Engels is gelukkig nog prima.

>

> Rob

Mooie momenten, koester ze, Rob!

Het groepje waar m'n moeder bij zit, ze hebben soms vergevorderd alzheimer, maar sommige liedjes, herinneringen en spreuken doen ze mee.

En soms verbijsterd begripvolle antwoorden. Dat maakt m'n dag dan. :)

Ik ga er met veel plezier heen, ondanks het aanschouwen van de aftakeling.

De oude mensen in Azië en Afrika ontmoeten is ook zo bijzonder, zonder woorden, de glunderende gezichten.

• theo

Rob schreef:

>

> Khan,

>

> Vrijwilligerswerk is per definitie onbetaald.

>

> Rob

Daar ontdekte ik iets over bij de Rode Kruis vrijwlligers in Afrika die overigens heel veel mensenlevens hadden gered tijdens de etnische conflicten vorig jaar in Kenia.

Toen ik begreep dat ze er wel aan verdienden en zich toch volunteers noemen en vroeg hoeveel ze verdienden, was de leuke sfeer even heel ver te zoeken. :D:D :(

Ik wist niet hoe snel ik een ander onderwerp moest zoeken, de mantel de liefde er snel bij gevonden:? :)…..