Vrijwilligerswerk

• ilona

Mmmm, ik vind het nog steeds moeilijk om mijn mening te geven hierover.Maar wat wel erg is dat er zoveel gebeurd over de ruggen van kinderen. Kinderen hebben stuctuur en duidelijkheid nodig. Geen wisseling van mensen constant. Ik heb gezien in een tehuis hoe verdrietig die kinderen weer waren nadat vrijwilligsters na een jaar weer weggingen, en dan komen er weer nieuwe. Hoe heeft dit betrekking op het bindingsmechanisme voor later? Bv verlatingsangst/ bindingsangst en andere psychishe dingen. Het is allemaal zeer leerzaam voor de vrijwilliger misschien, maar ook voor de kinderen???Hier in Nederland mag dat geloof ik niet eens. De verhalen van kinderen die van gastgezin naar gastgezin gaan zijn ook bekend.

Ik vind het allemaal een trieste zooi voor de kinderen.

Ik zeg niet dat de vrijwilligers niet goed werk verrichten, alleen zeer veel mensen zijn naief als ze naar India gaan, volgens mij weten ze half niet wat er speelt. En wat verwacht je nou als je de taal niet verstaat? Het is allemaal niet veroordelend bedoeld want ik kan het goed begrijpen.

Zielige indiers en de behulpzame westerling. Deze situatie van “goed” doen kon alleen bestaan, vanwege onze geschiedenis (kolonialisme en de arrogantie van de westerse maatschappij).

• theo

Je begint 't al aardig door te krijgen Ilona! :)

En ik denk dat de kinderen ook nog eens gemotiveerd worden om verdrietig te doen als de vrijwilligers weggaan, het hele spel moet gespeeld blijven worden anders is de bron van inkomsten weg.

• Tom

Krachtige observaties in dit draadje.

En als we “alles” zouden analyseren, kan je er aardig wat slapeloze nachten aan overhouden. Laten we dat dus maar niet doen.

Maar het vrijwilligerscircus draait door (er is immers vraag, dan komt het aanbod vanzelf). Het zal echt niet lang meer duren voor er weer een dergelijk bericht op dit prikbord zal verschijnen:

Hallo, ik ben Gabrielle en ga voor de eerste keer naar India voor 3 maanden. Nu zou ik daar ook graag enkele weken vrijwilligerswerk gaan doen. Het liefst zou ik in een weeshuis willen helpen, of op een schooltje, heeft iemand tips of adressen?

• Jo_O

Heet je nu Tom of Gabrielle?

• mitmig

Kannadiga, beter had je het kunnen verwoorden!!! Als je vrijwilligers werk wil doen, ga dan naar een verzorgingshuis in nederland en ga een paar bejaarden uit de stront helpen of gewoon eens op bezoek bij een paar bejaarde om die mensen een beetje op te vrolijken, dan doe je beter werk dan in india de ECHTE hulp verleners in de weg te lopen!!! Maar van de andere kant het staat wel stoer om te kunnen zeggen “ik heb een half in india vrijwilligers werk gedaan”. Maar deze discussie is al zo vaak gevoerd hier!!!

En nog even over de “weeshuizen” in mahabilpuram HAHAHAHAHA laat me niet lachen. Er gebeuren rare dingen in die “weeshuizen” (100% zeker dat er ook een paar goeie tussen zitten) is bij iedereen bekent niemand doet er wat aan. Voor de mensen die hier op het forum het geval kennen van de nederlander willem en zijn valse moeder, die een weeshuis hadden in poonjeri, willem heeft geen dag vast gezeten!!!!!

• Wieteke

Heb niet alle reacties gelezen, maar ik wilde toch ook nog even mijn ervaring vertellen.

Ik voel me bijna bezwaard om te het te typen, maar ook ik heb via IDEX in India ‘vrijwilligerswerk’ gedaan, het was erg leuk, maar ik zou het nooit meer doen, het was meer voor mezelf dan voor die kinderen. Ik heb op een bepaalde manier een ander land leren kennen en vrienden geworden met andere vrijwilligers, ook heel bijzonder.

Ik was er heen gegaan met het idee, ik ben assistent van de leraar o.i.d., grote ambities, maar nee hoor toen we zelf voor een klas van 19 kinderen stonden dan sta je wel even te kijken. Hoe kan je nu rekenen leren als je de taal niet spreekt. Dan maar wat kleurplaten en andere leuke rekendingetjes :-). In ieder geval kijk ik terug op een periode die voor mezelf leerzaam was. Ik hoop aan de andere kant dat ik die kinderen gewoon een leuke ochtend heb bezorgd, ze waren in ieder geval blij ons te zien en kwamen in de pauze bij ons om bloemetjes in het haar te doen. Zo zie ik mijn ‘bijdrage’. Dat ik ondertussen de zakken heb gespekt van mensen die het niet verdienen, tja, daar kan ik nu niets meer aan doen. Dat het voor die kinderen erg verwarrend, ja, dat zie ik nu ook in.

Overigens wel de lokale economie gestimuleerd, de eigenaar van ‘the shop down the street’ viert hoogtijdagen wanneer er vrijwilligers zijn ;-)

Groetjes, Wieteke

• theo

Tom schreef:

>

> Krachtige observaties in dit draadje.

> En als we “alles” zouden analyseren, kan je er aardig wat

> slapeloze nachten aan overhouden. Laten we dat dus maar niet

> doen.

Niet nodig die slapeloze nachten: kinderen repatriëren en weeshuizen afschaffen.

Echt niet moeilijk.

Zo idem met ontwikkelingshulp, afschafen: het gros ervan werkt averechts als er iets van aankomt.

Okay er zijn een paar kinderhuizen die het wel goed doen en er is ontwikkelingswerk dat wel wérkt, daar mag ik mezelf in alle bescheidenheid toe rekenen.

Gelukkig dat er een crisis op komst is, die kan veel goedmaken wat dit betreft:?/:D

>

> Maar het vrijwilligerscircus draait door (er is immers vraag,

> dan komt het aanbod vanzelf). Het zal echt niet lang meer

> duren voor er weer een dergelijk bericht op dit prikbord zal

> verschijnen:

>

> Hallo, ik ben Gabrielle en ga voor de eerste keer naar India

> voor 3 maanden. Nu zou ik daar ook graag enkele weken

> vrijwilligerswerk gaan doen. Het liefst zou ik in een

> weeshuis willen helpen, of op een schooltje, heeft iemand

> tips of adressen?

Ja! :D

• Marieke

Het ‘vrijwilligerswerk’ wordt door een Nederlandse

organisatie aangeboden.

Ik dacht, alle hulp zal wel welkom zijn, ik heb een paar

weken vakantie dus ik ga ervoor! Ik had er ook een heel ander

idee over vantevoren.

Het was uiteindelijk nutteloos, wel leuk, maar ook teleurstellend.

Hier in Nederland kun je erover zeggen wat je wilt, maar ze weten

van niks en alles is natuurlijk in orde. Als ze maar geld verdienen.

Met Nederlandse reisorganisaties wordt je zelfs met hele groepen

naar die ‘weeshuizen’ gebracht. Waarschijnlijk krijgt de gids er geld voor.

• Jo_O

Marieke schreef:

>

> Met Nederlandse reisorganisaties wordt je zelfs met hele groepen naar

> die ‘weeshuizen’ gebracht. Waarschijnlijk krijgt de gids er geld voor.

Dat is soms het geval, maar lang niet altijd. En dan nog is het meestal zo, dat je “Nee” kunt zeggen. En dan ga jij fietsen of zo.

• theo

Jo_O schreef:

>

> Marieke schreef:

> >

> > Met Nederlandse reisorganisaties wordt je zelfs met hele

> groepen naar

> > die ‘weeshuizen’ gebracht. Waarschijnlijk krijgt de gids er

> geld voor.

>

> Dat is soms het geval, maar lang niet altijd. En dan nog is

> het meestal zo, dat je “Nee” kunt zeggen. En dan ga jij