KLM bevinding

• Karen

Zoals beloofd naar aanleiding van de topic over KLM onze bevindingen……..

Weliswaar geen reis naar India maar deze keer naar Zuid Afrika. Het begon al goed op Schiphol, tegenwoordig moet je zelf inchecken bij een paal maar helaas ging dit voor ons niet werken. Gevolg achteraan aansluiten in een lange rij om alsnog in te kunnen checken, nadeel was dat deze balie dus voor alle vliegtuigmaatschappijen waarbij het zelfstandig inchecken niet lukte. Dit kostte ons anderhalf uur wachten, om vervolgens te mogen vernemen dat KLM de vlucht had overboekt en we niet zeker waren van een zitplaats op de door ons al betaalde vlucht. We konden wachten tot het boarden om dan te horen te krijgen of we wel of niet zouden vliegen. Lekker begin van je vakantie je boekt een vlucht betaald deze en vervolgens blijk je mee te doen aan de loterij of je wel of niet vliegt. Antwoord van de balie medewerkster was dat men dat wel zo moest doen want het gebeurde geregeld dat men wel een ticket had geboekt maar niet kwam opdagen, door te overboeken zouden ze voorkomen failliet te gaan. Naar mijn mening volkomen nonsens ookal komt men niet opdagen het ticket is betaald toch! We kregen te horen dat mochten we niet meekunnen op de vlucht KLM dit zou compenseren door een geldbedrag en/of een vlucht later. Wij zaten er in ieder geval niet op te wachten, tenslotte heb je ook je eerste overnachting in Johannesburg al betaald met airport ophaal service en vervolgens een een 6 daagse tour etc. naar het Krugerpark. Uiteindelijk na een hele hoop stress en spanning kregen we alsnog een zitplaats. Jammer dat we verdeeld over het vliegtuig zaten, zeker omdat mijn man zijn moeder van bijna 70 met ons meeging.

De terugvlucht volgens ticket ging van Johannesburg naar Nairobi met Kenia airlines en van Nairobi naar Amsterdam met KLM…………

Dus not ook hier werd mijn eerdere ervaring wederom bewaarheid, je denkt een vlucht te boeken met KLM en wordt vervolgens met een andere maatschappij vorige ervaring NW en nu Kenia airlines vervoerd. Niets te klagen over Kenia airlines overigens maar dat is niet wat we geboekt hadden.

Ik weet het nu echt zeker voor mij geen ticket meer met KLM!

groet,

Karen

• Jo_O

Overboeken gebeurt al tientallen jaren, bij alle maatschappijen.

Dus ik zou als ik jou was de KLM hierom maar niet laten vallen.

En ik zou als ik jou was maar vroeg, heel vroeg op Schiphol zijn, als je weer intercontinentaal moet vliegen.

• Karen

3 uur van te voren lijkt me vroeg genoeg toch!

• Jo_O

Ja, dat is bij mij altijd genoeg geweest.

• theo

Sinds ik 1x enorm ben afgezet door de KLM in 1987, was het voor mij gelijk Basta.

• Karen

Hi Theo,

Voor ons geld hetzelfde ik heb diverse vliegtuimaatschappijen geboekt en ik moet zeggen dat de enige teleurstelling tot nu toe KLM is gebleken. Wat Jo zegt over alle maatschappijen heb ik (gelukkig) nog niet mogen ondervinden, Ik ben helemaal klaar met KLM! Nog een vraagje voor Jo heb je aandelen KLM of ben je in dienst van? Nogmaals heb meerdere vluchten geboekt zomaar een twintigtal op rij maar dit? Ik vindt het van de zotte!

• willem

Hoezo moet iemand aandelen hebben als hij niets te zeuren/klagen heeft , ik heb zelf ook een aantal malen met de KLM gevlogen en er was niets op aan te merken .

En ik heb dus geen aandelen of enige binding met de KLM

• KeesS

Ja, wij hebben diverse keren met de KLM gevlogen en nog nooit een probleem gehad. Integendeel. Dat een vlucht door een andere maatschappij wordt uitgevoerd dat kan omdat nl. elke maatschappij wel diverse samenwerkingsverbanden heeft. Als je een vlucht boekt staat dat aangegeven, bijvoorbeeld als je een vlucht boekt met Lufthansa is de kans groot dat je met Air India vliegt. KLM heeft een samenwerkingsverband met Kenia Airways. Dat Lufthansa een samenwerkingsverband heeft met Air India is voor ons een reden dat wij daar niet boeken, tenzij uitdrukkelijk staat aangegeven dat de vluchten worden uitgevoerd door Lufthansa (LH). Soms is het ook KLM en NW, nou dan doen wij dat dus niet omdat Northwest Airlines (NW) niet zo goed bekend staat.

Ook van overboekingen hebben wij nog nooit last gehad. Het is niet zo dat als een ticket betaald is de maatschappij ook dat geld krijgt. Immers bij diverse tickets, meestal de duurdere, mag je tegen een (klein) bedrag of geheel kostenloos annuleren. Overigens als het gebeurd dat je moet achterblijven door een overboeking men met een aardige schadevergoeding over de brug dient te komen, afgezien van het missen van vakantiedagen etc,.

• Jo_O

Nee hoor, Karen, ik stel alleen maar, dat alle maatschappijen aan overboekingen doen. Dat is inderdaad zoals jij al hoorde, omdat er nu eenmaal altijd een paar mensen niet komen opdagen. Veranderde zakelijke plannen en zo.

Ik vlieg zelfs nauwelijks met de KLM.

• Karen

Okee Jo helder!

Alleen volgens zeggen van KLM is soms het halve vliegtuig leeg, triest blijft dat een ouder echtpaar dat al in december had geboekt deze vlucht geen zitplaats kreeg. Dat je dan een schadevergoeding krijgt lijkt me niet meer dan logisch, maar het lijkt me dat niemand daar echt op te wachten zit. Overigens heb ik nu juist wel goede ervaringen met Air India. Zo zie je maar weer de ene vlucht is de andere niet met welke maatschappij dan ook.

greetz,

Karen