ok dan zo ;-)

• ilona

Hoi,

wie is er overland naar india gegaan. ik heb de trein gevonden van istanbul naar teheran. maar dan? iemand suggesties of plannen?

• erik

Ik ben momenteel het nieuwste boek van Paul Theroux aan het lezen, die gaat met d trein naar India. Hij gaat vanuit Turkije naar Georgie en dan om Afghanistan en Pakistan heen.

Toen ik overland ging was het nog leuk om door Pakistan te gaan, momenteel zou ik er niet over piekeren.

• Indiana

Hoi,

Ik ben 5 jaar geleden over land naar India gegaan en toen was Pakistan al niet echt veilig. Toeristen waren er niet of nauwelijks, maar ik heb er wel een prima tijd gehad. Ondanks dat het niet echt veilig is, zou ik momenteel toch gaan naar Pakistan.

Als je met de trein naar Teheran gaat, kun je vandaar verder met bussen naar bijvoorbeeld Yazd, Isfehan, Kerman, Bam (helaas door een aardbeving grotendeels verwoest een aantal jaren geleden). Vanuit Bam pak je de bus naar Zahedan (aan de Pakistaanse grens) en vandaar een taxi naar de grens. Eenmaal in Pakistan kun je een bus nemen naar Quetta. Eventueel (als je Pakistan verder wilt vermijden) vandaar het vliegtuig naar Lahore om meteen daar de grens met India over te gaan naar Amritsar.

Prachtige reis, zowel Iran als Pakistan vond ik beide de moeite waard.

Visum voor Pakistan koop je in Istanbul (binnen 1 dag), visum voor Iran moet je 6 dagen op wachten in Istanbul. Niet dat dat een probleem is, want in Istanbul hoef je je niet te vervelen.

• ilona

Hoi Indiana, kun je me wat meer vertellen over Iran. hoe dat is daar want ik zou er heel graag heen willen, vooral richting bam en de woestijnen en baluchistan. Minbuza raadt het heel sterk af om naar baluchistan bam te reizen.

En ben jij trouwens een jongen? Want ik wil het alleen doen. Maar niet door Pakistan. Ik heb niet zo zin om nu door pakistan te reizen en alleen.

Ik heb ook een nederlander gevonden die daar een hotel runt in iran.

Maar verder ik ben wel wat gewend met alleen reizen, naar India ga ik ook alleen voor langere tijd en ben in aantal islamitische landen geweest.

Wat denk je alleen door Iran?

Kom je trouwens veel toeristen tegen? Ik heb het idee dat er niet zoveel vrouwen alleen die reis maken

• Harry

Hallo Ilona,

ik denk er ook over om dit jaar naar Iran te gaan en heb geen zin om met een groepsreis mee te gaan.

Via een reisgenotenforum ben ik al op zoek naar een reisgenoot maar die zijn dunbezaaid.

Ik ben van plan om er 4 weken heen te gaan.

Als je wat meer wil weten van me dan moet je me maar eens mailen.

Op het Iran forum had ik ook al wat gevraagd:

http://iran.prikpagina.nl/read.php?f=1571&i=27180&t=27180

Groeten,

Harry

• Bart

Hoi Ilona,

In 2002, november, heb ik 4 weken door Iran gereisd. Ik ben bij Turkije de grens overgegaan. Ik vond Iran een prima land om te reizen. Ik was daar met mijn vrouw en we waren via land op weg naar Cambodja. Het openbaar vervoer is prima geregeld. Als je in Teheran naar het busstation gaat, dan vragen al gelijk veel mensen waar je naar toe wilt. En ze zijn heel beleefd en wijzen je netjes naar de bus die bijvoorbeeld gaat naar Yazd

Het mooiste destijds vond ik de citadel van Bam, maar zoals je weet is die verwoest in 2003, Kerstmis. Ik had toen ik het hoorde tranen in m'n ogen omdat ik Bam zelf ook een aardig stadje vond en er stierven toen 40.000 mensen. Ook toen was het advies dat Iran en m.n. Pakistan niet veilig waren. Maar ik vond dat sterk overdreven. We hebben een prima tijd gehad in Iran. Het hotel van de Nederlander ligt in Yazd, wat trouwens weer een mooie stad is (bezoek de Towers of Silence of wandel door de stad)

Bussen rijden op tijd, aardige mensen, mooie steden en tussen de steden veel woestijn en verlaten vlakten.

Zeker doen, Esfehan (daar vonden we nog graven op een oud kerkhof van Nederlanders uit de VOC tijd), Persepolis (als je een beetje van GS houdt, dan is dit een must), Mashad, in het noorden, ligt wel een beetje uit de richting, maar wat een schitterend moskeeencomplex ligt daar en Bam.

Niet doen, ik geloof midden in Iran ligt in de woestijn Tabas, we waren op weg naar Mashad en we bleven daar overnachten (niet de moeite waard), Bandar E Abbas aan de Perzische Golf (de meest deprimerende plaats die ik ooit heb gezien) en als je vanuit Bam de bus pakt naar Zahedan aan de Pakistaanse grens, meteen doorrijden want Zahedan is twee keer niks en schijnt niet zo veilig te zijn.

We kwamen destijds niet echt veel toeristen tegen, wel kan ik me herinneren een Engelse jongen die via Afghanistan naar Iran was gegaan met z'n backpack. Ook een Australische vrouw waar we een paar dagen mee gereisd hebben. Ook zij sloeg Pakistan vanwege de veiligheid over. Iran is voor een vrouw alleen goed te doen.

Pak maar eens een reisgids van Iran en begin gewoon te lezen. Niet alles geloven wat het Ministerie zegt, want ik heb vaak de indruk dat ze ons bewust bang maken.

En tja, Pakistan. Als ik nu alle verhalen hoor over aanslagen, dan doet mij dat wel wat. Toch was dat destijds ook, misschien hebben we toen 15 westerlingen gezien in 4 weken Pakistan, maar ik vond dat een fascinerend land. Ik zou nu ook gaan. En als je denkt dat India smerig is, die Pakistani overtreffen het.

Mocht je wat meer info willen, dan lees ik het wel.

Gr.

Indiana

• ilona

Hoi, Tof!!! Bedankt voor je reactie. Kale vlakte en woestijn stukken :-)

Daar heb ik wat aan! Heb echt zin in.

Pakistan zou ik ook graag willen zien, alleen die spanningen ga ik liever uit de weg in mijn eentje. Wel grappig op India forum dat er toch wel mensen zijn die ook deze stukken bereisd hebben.

Mijn ouders begonnen bijna te gillen toen ze van mijn nieuwe plannetje hoorden. Waren net bekomen van India met de aanslagen en spanningen in Gujarat toen ik daar zat. En nu wilt mijn moeder misschien mee, haha ;-)

Die beeldvorming probeer ik wel beetje door heen te kijken. Het westen gaat dat soort landen toch vaak uit de weg tegenwoordig, wat ik wel jammer vind omdat er zo grote geschiedenis achter zit. En ja Amerikaanse politieke gedragingen naar het buitenland heb ik ook niet m'b petje voor af. Probeer toch wel zo min mogelijk met dat politieke spel bezig te houden en gewoon mn eigen leven te leiden.

O en ik wilde je vragen over Baluchistan, ben je daar geweest?

Echt top je reactie bedankt

• Bart

Hoi,

Nee, Baluchistan hebben we eigenlijk zowel in Iran als in Pakistan overgeslagen. Dat was mede vanwege de veiligheid en ons tijdschema. Baluchistan schijnt zowel in Iran als in Pakistan niet echt veilig te zijn. Alleen in Zahedan waren we even geweest (grens Pakistan) en daar werd al afgeraden om buiten de stad te gaan. Ik kan me herineren dat we ‘s avonds van Taftan (grensplaatsje Pakistan) de bus hebben genomen naar de hoofdstad van Baluchistan in Pakistan (Quetta), waar we ’s ochtends aankwamen. Je rijdt dan dwars door Pakistaans Baluchistan en we werden onderweg 2 keer gecontroleerd door wat vage mannen met geweren. Talibanachtige figuren zei een Pakistaanse jongen die we ontmoetten in de bus. Quetta zelf vond ik een belevenis (ligt wel dichtbij de Afghaanse grens), grote stad en wat een verschil met de steden in Iran. We zijn daar 2 dagen gebleven en hebben toen de trein naar het noorden van Pakistan genomen.

Dus echt veel van Baluchistan hebben we niet gezien. Ik denk ook dat de rest van Iran interessanter is. Oh ja, nog een hele aardige stad is Kashan (ligt een stuk onder Teheran). Nu ik dat zo allemaal weer opschrijf valt me weer veel te binnen.

En ik denk Pakistan nu alleen als vrouw zou ik ook niet snel doen nu. Als man zijnde is dat toch anders.

Begin maar vast met het nodige leeswerk over Iran en wat India betreft, bezoek in ieder geval de Gouden Tempel van de Sikhs in Amritsar.