Een tirtha-yatra (pelgrimstocht) naar Radhadesh in de Ardennen is zowel materieel als spiritueel de juiste keuze. lees meer op www.radhadesh.com
Hallo Ilona,
Ten eerste wil ik niet beweren dat ik iets tegen Radha-desh heb.
Het is goed dat er zo iets is.
Wat ik in mijn eerste bericht wilde zeggen is dat er in het klassieke hindoeisme en in de filosofie in het bijzonder geen plaats is voor een god zoals bij de christenen, moslims of bij de Hare-Krishna-beweging.
Eigenlijk staat het hindoeisme (een term van relatieve recente oorsprong) dichter bij het boeddhisme dan de meesten denken. Natuurlijk is er vooral in de volkse bewegingen wel plaats voor toewijding aan een god. Filosofisch gezien wordt dit gezien als een hulpmiddel, niet als iets wat werkelijk is. Als zou blijken dat Rama of Krishna nooit bestaan hebben heeft dat geen invloed op de toewijding (bhakti) want het gaat om een techniek.
De klassieke filosofieen leggen de nadruk op een aspect van de werkelijkheid.
Ze worden Saddarshanani genoemd, zes systemen van schouwen.
1. Nyaaya - analytisch denken om tot juiste kennis te komen. Te vergelijken met logica.
2. Vaisheshika - loopt samen met nyaaya. Onderverdeling van de werkelijkheid in catagorien die uitgewerkt worden.
3. Sankhya. Dualisme. Uitsplitsing van Purusha (bewustzijn) en Prakriti (energie, materie)
Sankhya is de oudste filosofie en duidelijk het boeddhisme heeft beinvloed. Interessant is dat men beweert dat materie niets anders is dan gecondenseerde energie. Iets van de moderne fysica.
4. Yoga- Samen te vatten met de eerste yoga-sutra: “YogashcittavruddhinirodhaH”
Yoga is het bedwingen, tegenhouden van modificaties van het denken, zodat het terug te voeren is tot bewustzijn.
5. Purva-Mimamsa. Begrijpen van de Veda's met de nadruk op handelingen.
6. Uttara-Mimansa, beter bekend als Vedanta. De gemanifesteerde wereld is een verandering, verdichting van het onveranderlijke ongemanifesteerde.
3 en 5 zijn rechtuit atheistisch. De anderen hebben het niet over god.
Natuurlijk zijn er nog veel meer filosofieen en stromingen.
Verder is het moeilijk om de term hindoe (wat eigenlijk het Perzisch woord is voor Indier) te definieren. Het woord hindoe komt niet voor in de Sanskrit-literatuur.
De algemene definitie is: alle vormen van cultuur, denken en filosofie die onstaan zijn in Zuid-Azie.
Er is dus ook plaats voor de Hare-krishna's. Een soort modern westers hindoeisme, met (zoals ik eerder schreef) beinvloed door de Jezus-bewegingen.
Top! Kannadiga hier kan ik iets mee :-)
Vanaf dat ik klein was heb ik me zeer geinteresseerd in het Hinduism, vandaar dat ik het vroeg aan je. Veel dingen die langs elkaar heen lopen (bedoel de vele stromingen, manieren van beleven en geschriften, en het blijft boeien omdat er zoveel is.
Ik hou wel van de ISKON beweging, omdat ze vaak heel vrolijk en positief de dingen brengen. Voor mij is het alleen niet de weg die me aantrekt, maar daardoor niet minder interessant. uiteindelijk gaat het over hetzelfde alleen anders vertaald.
Wat ik erg leuk vind, is dat deze beweging bijv. op de geboorte dag van Krishna in Rotterdam muziek maakte en eten uit deelde aan iedereen die het maar wilt. En ook dat ze daklozen te eten geven. Ik weet niet of ze dit altijd doen, maar een voormalig dakloze en verslaafde die ik ken, at daar vroeger in Amsterdam. Is natuurlijk mooi!
kan iedereen wel aanraden om eens op een zondag naar de ISKON tempel in Amsterdam te gaan.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?