Respect voor andere culturen en eetgewoontes

• Marc

Vreemd dat niemand inpikt op je bericht. Beseft iedereen misschien dat dit de waarheid is?

Ieder doet en eet natuurlijk wat hij wil, maar ik vind het altijd vreemd dat er zoveel toeristen vlees willen eten in India. Ze vinden de Indische cultuur fenomenaal maar op die manier breken ze die af.

En als excuus krijg je dan, ze beginnen meer en meer vlees te eten.

En los van dit alles, ieder zou eens de dieren moeten zien als gelijk. Waarmee ik bedoel, een dier dat gehouden word als huisdier word niet gegeten. Maar wat is het verschil met een ander dier?

In het westen vindt men dat een hond eten niet kan, vlees is toch vlees,

Een boer ziet zijn dieren graag zolang ze geld opbrengen, dan is het gedaan.

Groetjes Marc

• F(loris)

>> Mijn stukje ging niet over dierenleed, dat is een ander verhaal.

Is nogal makkelijk en gevalletje niet verder kijken dan je neus lang is (selectief bewustz ijn), om als je een onherkenbaar stuk vlees in de winkel koopt, te vergeten dat er maanden dierenleed voor nodig was om dit vlees daar te brengen..:-p

>> Dat doet toch iedereen, maak mij niet wijs dat dat niet zo is.

Ja en bijna iedereen is bezig de aarde te vervuilen en mensen lopen graag als schapen achter elkaar aan. Maar vind je “iedereen doet het” werkelijk een juiste motivatie om ook lemming te spelen..:-p

——

Kom ‘net’ terug uit Nepal. Zelf de meeste boedhisten lijken daar dol op vlees. Uit beleefdheid geproefd van jak-tong, varkenshuid etc.. ..bleh:-(.. ..wel paar keer blij van dode kip geworden: smaakt naar kip ipv die smakeloze bende in NL en zon beest heeft dan in ieder geval tijd in bergen gescharreld. Helaas verkopen ze ook goedkope kippen in Nepal en die hebben ook een kort leven onder erbarmelijke omstandigheden

…: stop dierenleed :…

• Rob

Floor,

Voor mijzelf maak ik verschil tussen het eten van vlees en dierenleed.

Voor vegetariers is dat misschien per definitie hetzelfde.

Voor mij niet.

Rob

• Jo_O

Ik hoor iedereen maar doorgaan over het dierenleed, maar (met permissie) waar is het argument, dat voor het grootbrengen van een koe vijf keer zoveel grondstoffen nodig zijn, dan voor een plantaardig alternatief?

• FLoris

>>Voor mijzelf maak ik verschil tussen het eten van vlees en dierenleed.

>>Voor vegetariers is dat misschien per definitie hetzelfde.

Waarom ga je aan samenhang voorbij?

Ja de handeling vlees eten en het (aanrichten van) dierenleed zijn verschillende zaken, maar onlosmakelijk verbonden bij eten vlees uit supermarkt anno 2009 in NL.

Natuurlijk is er ook verschil tussen:

- vis eten en het dreigende leeg vissen van de zee,

- met een benzineslurpende sportwagen rondrijden en de steeds giftere lucht die we inademen,

- een dronken vrijpartij en een zwangerschap (ok, deze is flauw, maar toch.. ..je bewustzijn heeft wel wat anders te doen dan oorzaken zien in een romantische achtbaan).

We hebben nou eenmaal bewustzijn en kunnen verband zien en leggen en er zit nogal wat oorzaak-gevolg in dieren eten - betorkken zijn bij dier leed.

Verder wil ik (je er ) niet persoonlijk (op) ‘aanspreken’. Meer maatschappelijk ding: ging er vandaag in 08 Jounaal Ned1 nog over:

meeste mensen zijn VOOR fatsoenlijke behandeling van dieren, maar vlees wordt gemaakt door bedrijven met winstoogmerk en ander oog voor dierenwelzijn dan de meesten, wij democratisch, zouden voorstaan. Hier wringt iets heel hard in onze maatschappij en veel dieren zijn er de dupe van (naast wringende dat inhalige onmensen rijk worden over de ruggen van anderen)

Ook wel moreel / ideeeel, normen / waarden iets: vind je het juist dat dieren letterlijk slaven van mensen zijn, of verdient leven rechten?

• FLoris

>>Ik hoor iedereen maar doorgaan over het dierenleed, maar (met permissie) waar

>>is het argument, dat voor het grootbrengen van een koe vijf keer zoveel >>grondstoffen nodig zijn, dan voor een plantaardig alternatief?

Is redelijk waterdicht argument..

Maar met titel van draadje: “Respect voor andere culturen en eetgewoontes” niet direct relavant misschien?

Ik vind inbrengen dierenleed juist wel op z' n plaats t.a.v. dierenleed veroorzakende eetgewoontes en Rob over sappige supermarkt biefstuk, verder zonder persoonlijk te willen veroordelen..

on topic:

- respect voor leven / dieren kan wat mij betreft boven “Respect voor andere culturen en eetgewoontes” staan. Als in Afrika uitleggen dat je er niet gedient bent hersenen van een nog levende aap te eten uit morele overwegingen. En flauw dat meeste mensen anders oordelen wanneer een jong geitje voor hun neus geslcht wordt, dan wanneer ze in de supermarkt kopen.

• Jo_O

Jij argumenteert uitstekend, FLoris, maar laat ik nog een keer een steen in de vijver gooien. Dat vind ik leuk, want het houdt de discussie levendig en je wordt eens op het andere been gezet. Niet dat ik de wijsheid in pacht heb, dus.

Vroeger waren mensen jagers. En toen was er niets vreemds aan het nemen van het leven van een dier. Darwin noemde dat: “Survival of the Fittest, Who Happens To Be Hungry” of zo.

In mijn jeugd was het eten van vlees een bezigheid voor de zondag. Dus dat vroeg ook al weinig dierenlevens. Maar ze waren toen toch al, wat jij noemt, de slaven van de mens.

Kinderen van de stad weten tegenwoordig al niet meer dat melk van een koe komt. Ze denken dat er een fabriek is, die dat maakt. En denken ze dan waarschijnlijk ook, dat koeien uit een fabriek komen. Als ze dan de leeftijd van de jeugdpuistjes bereiken en ze komen aan de weet, dat er echte dieren bestaan en niet alleen maar plaatjes, dan worden dat dus de leden van het ALF.

Met andere woorden: hoe komt het toch, dat men zich tegenwoordig zo druk maakt om dingen die kort te voren nooit een probleem leken? Veel vrije tijd? En let op: het argument, dat ook jij in India bent geweet en dat jij daar achter de waarheid bent gekomen, gaat niet op. Dat is niet de Westerse waarheid, die deel uitmaakt van jouw wasdom.

• Rob

"Kinderen van de stad weten tegenwoordig al niet meer dat melk van een koe komt. Ze denken dat er een fabriek is, die dat maakt.'

Jo,

“tegenwoordig” ?

Dit hoor ik al minstens 25 jaar.

Alsof stadskinderen wel weten wat een fabriek is.

Rob

• Rob

Floor,

Nu denk ik zelf even na…

Hebben al die beesten ook respect voor mij…?

Of doet dat er niet toe…?

Zijn wij de baas, hebben wij bewustzijn en weten wij het beter in onze natuur?

Evenals onze soortgenoten…?

Rob

• theo

Uitstekend, Floris, dat staat. Complimenten.

Recht in de leer, ik ben je volgeling. ;):D

Maar gekheid, voor veel Aziaten heb ik zoveel meer respect dan veel landgenoten.

Niet alleen over het moreel verheven practiseren van geen geweld tegenover dieren en het dus niet van ze eten.

Vooral het Darwinisme, iets anders dan dat blijkt niet mogelijk, terwijl er zoveel hiaten zijn, waaruit zoveel andere mogelijkheden open staan.

Google bv eens Bram Vermeulen en video. Er gaat een wereld voor open voor wie er open voor wil staan.

Met dank, groetjes, Theo.

FLoris schreef:

>

> >>Voor mijzelf maak ik verschil tussen het eten van vlees en

> dierenleed.

> >>Voor vegetariers is dat misschien per definitie hetzelfde.

>

> Waarom ga je aan samenhang voorbij?

>

> Ja de handeling vlees eten en het (aanrichten van) dierenleed

> zijn verschillende zaken, maar onlosmakelijk verbonden bij

> eten vlees uit supermarkt anno 2009 in NL.

>

> Natuurlijk is er ook verschil tussen:

> - vis eten en het dreigende leeg vissen van de zee,

> - met een benzineslurpende sportwagen rondrijden en de steeds

> giftere lucht die we inademen,

> - een dronken vrijpartij en een zwangerschap (ok, deze is

> flauw, maar toch.. ..je bewustzijn heeft wel wat anders te

> doen dan oorzaken zien in een romantische achtbaan).

>

> We hebben nou eenmaal bewustzijn en kunnen verband zien en

> leggen en er zit nogal wat oorzaak-gevolg in dieren eten -

> betorkken zijn bij dier leed.

>

> Verder wil ik (je er ) niet persoonlijk (op) ‘aanspreken’.

> Meer maatschappelijk ding: ging er vandaag in 08 Jounaal Ned1

> nog over:

>

> meeste mensen zijn VOOR fatsoenlijke behandeling van dieren,

> maar vlees wordt gemaakt door bedrijven met winstoogmerk en

> ander oog voor dierenwelzijn dan de meesten, wij

> democratisch, zouden voorstaan. Hier wringt iets heel hard in

> onze maatschappij en veel dieren zijn er de dupe van (naast

> wringende dat inhalige onmensen rijk worden over de ruggen

> van anderen)

>

> Ook wel moreel / ideeeel, normen / waarden iets: vind je het