Respect voor andere culturen en eetgewoontes

• Rob

Beste mensen / Indiagangers,

Wie heeft dat ook wel eens?

Dat je in India altijd keurig vegetarisch eet.

En als het al vlees is, alleen vers geslachte kippen of geiten?

Gewoon uit respect voor de Indiase cultuur.

En bij terugkomst in Nederland onbedwingbare neigingen krijgt om een patatje met en een onduidelijke vleeskroket te verorberen?

Afgelopen week was het bij mij nog erger.

Mijn supermarkt had biefstuk in de aanbieding.

Een paar minuutjes braden en je hebt een heerlijk, sappig stukje vlees.

Mijn respect werd op de proef gesteld, maar na al die jaren kon ik mij niet meer inhouden.

Na 1 minuut aanbraden in mijn koekepan heb ik het allemaal gretig weggehapt.

Na afloop met een servetje mijn mond schoon gemaakt, waar het rode, dierlijke sap van afdroop.

Moet ik mij nu een beetje schuldig voelen?

Rob

• Shirley

Nee hoor Rob, ik hoop dat je genoten hebt! Heerlijk!

Je hebt respect voor andermans eetgewoonten (zelfs voor het gesmek van de meeste Indiers en Nepalezen :) ) of niet, en dat hoeft heus niet altijd.

• mitmig

Mijn vrouw en ik zijn bijna de hele tijd vegitarisch geweest toen we in tamil nadu woonden. Maar heel af en toe gingen we naar een malaisische slager die in spencer plaza zat, en kochten de heerlijkste import biefstukken die je je kan voorstellen. Op een dag kwam net toen ik de biefstukken aan het bakken was Sumitra ons buurmeisje binnen lopen, en half lachend en half ontzet zei ze “ OOH you eating my god”. Heb toch mijn heerlijke bief opgegeten, God of niet, hij was heerlijk. Trouwens die heilige koeien zijn allang niet meer zo heilig in India!!!!!

• KeesS

Rob, in India ben ik meestal vegetarisch, daar vanuit veiligheidsoverwegingen. Hier ben ik 80 % vegetarisch omdat mij over het algemeen het vlees niet meer smaakt, afgezien van de soms walgelijke productiemethoden. Maar goed een lekker stukje (scharrel) vlees gaat er af en toe wel in. Ik heb het echter ook wel eens gehad dat we uit India terugkwamen, als we met de goede KLM vliegen zijn we dan rond 12 uur thuis, dat ik eerst een bal gehakt met frites ga eten. Kan lekker zijn.Maar een lekkere vegetarische rookworst van Appie is ook heel lekker. Tja ik moet zeggen dat ik enige tijd geleden bij wijze van uitzondering ook een biefstukje had gekocht, nou viel me behoorlijk tegen.

• Floris

>>> Moet ik mij nu een beetje schuldig voelen?

Rob, ik ga geen uitspraken doen over ‘moeten’ en ‘schuldig voelen’, dat lijkt mij persoonlijk.

Het is natuurlijk wel een feit dat je geen biefstuk gaan eten zonder indirect mee te werken / medeplichtig te zijn aan dierenleed.

Onnodig dierenleed ook nog, want je kan een koe ook een leuk leven gunnen ipv eenzame opsluiting in een te klein hok. En bij een vlees-aanbieding in de supermarkt heb je gegarandeerd vlees van een niet zo blij beest.

Een bio-industrie-koe eten is dus onlosmakelijk verbonden met een bepaald gebrek aan respect voor het welzijn van het dier dat je opeet, of je een koe nou heilig vindt of niet.

Je bent wat je eet hoor je wel eens. Vraag mij wel eens af of mensen veranderen door al het leed en drama wat ze eten. De dieren hebben veel stress in hun leven. En mensen hebben tegenwoordig ook veel meer stress. Ik suggereer hier geen direct verband, maar toch..:-p

• Rob

Floris,

Mijn stukje ging niet over dierenleed, dat is een ander verhaal.

Wel over of je rekening moet houden met eetgewoonten in andere culturen.

En of je jezelf beperkingen oplegt in wat je wel of niet eet.

En af en toe zondigd, niet kosher of halal eet.

Dat doet toch iedereen, maak mij niet wijs dat dat niet zo is.

Toevallig een paar dagen geleden was er een documentaire op tv over Groningse blaarkoppen. Die liepen vrij in de wei.

Een kunstenaar fotografeerde die koeien, heel bijzonder.

Schoot ze niet neer, at ze vermoedelijk niet op, maar of hij z'n biefstukje in de aanbieding uit de supermarkt liet liggen werd niet vermeld.

Rob

• Ineke M

Hoi Rob,

In Pushkar eet ik nooit vlees (want heilige stad). Het hotel waar ik logeer is daar ook heel streng op. Maar iedere keer als er iets te vieren is, dan gaan we wel met Anoop (hotel eigenaar) naar Pushkar Resort aan het vlees en de alcolhol. Pushkar Resort ligt buiten Pushkar en daar mogen vlees, alcohol en eieren dus wel….

groetjes,

Ineke

• Kannadiga

Vergelijk het als je in Nederland openlijk een hond zou braden.

Stel je hebt een Chinees als gast en hij wil bij jou thuis een hond eten.

Dit is het gevoel als je in India een koe zou willen eten.

• peter

eet in india overwegend vegetarisch, puur uit hygienische overwegingen. meestal eet ik alleen vlees bij mijn relaties in hyderabad omdat die moslim zijn en het eten thuis bereid word.

ik moet je zeggen dat ik in de u.k. heb gewerkt met genoeg indiers (o.a. indiase luchtmacht) die bij ons wilden proberen wat (hun) god had verboden, waar o.a. koeien vlees (lees biefstuk) onder viel!

• Shirley

Ik ben ook vegetarisch, behalve onder het eten :)