KLM KL 87X

• ashri

Open brief aan KLM.

Herkennen jullie dit?

gr.

Ashri

Beste KLM,

Day after I will be traveling to San Francisco. I get the same uneasy feeling when I take next KLM flight. Reasons: Rude Cabin Crew, Lousy Food which has become synonymous with KLM and if KLM flight is delayed then the only thing that KLM can boast for i.e. punctuality, becomes also invalid.

I am just recalling my last experience on KL 872 DEL-AMS-DEL, a service that I often use among thousands of others, who share onboard misery with me on KLM flights and never send a feedback to you. Look it took me 2 years of frequent flying before I write this mail to you. I still wonder if this mail reaches a manager or simply ends up in the Recycle bin of a call centre personnel with a thanks note to me.

Some comments about yr wonderful Indian meal service:

Snack served on board KL 871/872 is simply hopeless. You claim it as a asian special meal. As an Asian passenger I do not recognize which continent it comes from. Even it that wouldn't matter, had that tasted good.

Always shortage of breads and drinks: I hope loading cargo an drinks does not take your cargo revenue down. Your crew says that head office has instructed them to fly light and but this message has only reached your kitchen. However, it wouldn't matter much if shortage of breads and drinks is communicated in a polite manner to the passengers. I am talking about non-alcoholic drinks here like water and soda. Your inflight magazine says you should drink plenty of water when you are flying. You can also consider editing your in flight magazine instead.

By the way who is Andy Varma?

Flying Blue program has become more and more cruel to frequent flyers if the poor service on board was not enough. Now you fly frequently and earn 25% of miles as if you were not flying enough. Often promoted partner airlines like Jet/Kingfisher do not qualify for Flying blue miles and as a passenger I have no way to know when I will earn miles when flying a partner airlines.

Hope you hear this when you land next time.

• willem

Nee .

• erik

Ik ook niet. Mensen die overal wat over te klagen hebben, dat herken ik wel.

• KeesS

Zo is dat. Je hoort wel vaker klachten over de KLM, maar alle keren dat wij ermee hebben gevlogen was het gewoon prima.

• ashri

Nederland is een tolerant land en zeker zijn de Nederlanders heel erg tolerant als het over slechte service gaat. Het is geen verassing dat op hoofdkantoor in Schiphol Rijk niemand begrijpt hoe slecht de service is van KLM. En bovendien is nu KLM is eigenlijk Air France, dus volledige in Franse handen, en dat is een 100% zekerheid voor slechte service die wij ervaren als wij op vakantie naar Frankrijk gaan.

Kijk naar: http://www.airlinequality.com/Airlines/AirlineD-M.htm#k

Als je met Malaysian, Singapore or Kingfisher vliegt dan zie je een wereld van verschil.

• willem

Heb met Malaysian ,Singapore, KLM,EVA en vele andere gevlogen .

Bij Malaysian kreeg ik een blad met drank over me heen van èèn van de stewardessen,100x excuus maar verders niets maakt dat gelijk een slechte maatschapij voor mij niet was domme pech en verder was alles ok , net zo als bij KLM , Singapore ed , ik verwacht ook geen supermaaltijd als het maar een beetje smakkt en dat doe het bij alle die ik tot nu toe gevlogen heb ook het bedienend personeel heb ik weinig op aan te merken als je je zelf een beetje rieel opsteld komt het wel goed .

Ik kijk zelf altijd naar de kortste vliegtijden en de goedkoopste tickets misschien dat ik daarom ook geen super hoge verwachtingen heb , kan me voorstellen als je 1e of busines class vliegt er andere normen op na houdt.

Zijn vooral de Amerikanen,Israeliers en mensen uit opkomende economische landen die zich belachelijk maken met hun wensen en onbeschoft gedrag.Ik spreek hier natuurlijk puur uit eigen ervaring maar je hoort ook nog wel eens wat ….

• Jo

Ik sluit mij aan bij de opinie van Willem,

Vaak zijn het de mensen die niets gewend zijn, en dan de beste service verwachten als ze iets gaan ondernemen.

Natuurlijk betaal je een bepalde prijs voor een stukje service, doch iedereen doet zijn best om het je zo aangenaam mogelijk te maken. Zijn wij Nederlanders zo tolerant??????? nee absoluut niet. We hebben rieele wensen en zeker een rieel verwachtings patroon, doch wensen niet dat iemand de maan voor ons naar benden haalt. Als je naar Frankrijk reist weet je dat je te maken krijgt met een andere cultuur en service graad. Wens je dat niet blijf dan thuis zitten achter de geraniums. Wij zijn wel iets gewend en nemen de dingen zoals ze komen.

• peter

ik sluit me echter wel aan bij de mening van ashri. ik vlieg vaak en nog steeds vaak met klm. ik vind overwegend het personeel van klm onbeleefd en onbeschoft. ook is het mij opgevallen dat ze op bijna elke ams-del vlucht en andersom veel te snel door niet vegatarische gerechten zijn, dit is is mij opgevallen op 7 van de 8 keer dat ik met klm naar delhi vloog.

over het algemeen vind klm haar service slecht en onder de maat.

kijk het is natuurlijk een afweging die je maakt, kosten, direct vliegen of niet en natuurlijk verwacht je geen drie sterren diner. maar als je bewust met klm gaat vliegen voor de goede service lijkt me dat geen goed idee.

• ashri

KLM voor mij is echt Flying Blues.

• Karen

Ook ik heb de nodige ervaring met diverse maatschappijen naar o.a. India. Ik probeer zoals bijna iedereen denk ik altijd weer een zo voordelig mogelijk ticket te bemachtigen. Eigenlijk heb ik bij welke maatschappij dan ook weinig reden tot klagen gehad. Echter die keer dat we rechtstreeks van Amsterdam naar Mumbai vlogen met KLM (Northwest) was ik zeer ontevreden over inderdaad het sjagerijnige personeel aan boord die maar een minimale service bood. Als je niet van dorst om wilde komen moest je zelf op zoek gaan naar een steward of stewardes om een beetje water te kunnen bemachtigen. Gevolg hiervan is dat ik na deze ervaring altijd probeer een vlucht met KLM te mijden.

Nu aankomende zondag vliegen wij voor het eerst weer met KLM, deze keer naar Johannesburg, Zuid Afrika. Ik ben zeer benieuwd hoe deze vlucht gaat verlopen. 15 april zijn we weer terug, hopelijk met een positievere ervaring over een KLM vlucht.