visum India in België

• Sundri

Na al dat gedoe om aan m'n visum te komen werd ik bijna jaloers op al die Belgen: ik keek 'ns op de website van de Indiase ambassade in Brussel. Daar kun je een toeristenvisum aanvragen voor een half jaar (50 euro), voor een jaar (80 euro) en voor langer dan een jaar (160 euro). Alleen voor de laatste twee heb je kans dat je langs moet voor een interview.

Ik wil ook zo'n visum voor meer dan een jaar; dan wil ik ook best langskomen voor een interview. Ik geloof echter niet dat het mogelijk is om als Nederlander met woonadres in Nederland aan zo'n visum te komen. Als iemand kan zeggen dat die mogelijkheid ook open staat voor Nederlanders… Brussel is voor mij net zo ver weg als Den Haag, dus wat dat betreft… ;)

• erik

Ik kan geen reden verzinnen waarom het niet zou kunnen. Ik heb in Kathmandu en Bangkok ook visa voor India aangevraagd. Tenzij ze het daar wel mag omdat het wat onhandig is om even van Kathmandu heen en weer naar Den Haag te gaan, je weet natuurlijk nooit wat ze verzinnen…

Wat hooguit zou kunnen is dat er voor mensen met een Belgisch paspoort toevallig andere privileges gelden dan voor mensen met een Nederlands paspoort.

• Sundri

De website geeft weer dat er voor niet-Belgen andere regels gelden, maar welke staat er niet bij.

• Rob

Sundri,

Voor jou gelden de regels voor niet-Belgen.

Het is niet aan de Belgische overheid om die allemaal voor jou op te sommen.

Regels kunnen verschillen per land.

Voor zover ik weet zijn er geen standaard regels voor Europese landen.

Ligt aan de bilaterale afspraken.

Rob

• Sundri

Dat de regels voor niet-Belgen voor mij geldt, lijkt me logisch. Die regels worden niet gesteld door de Belgische overheid, maar door de Indiase ambassade in België of wellicht door het Indiase ministerie van buitenlandse zaken (of hoe dat daar ook heten mag). Ik heb een mailtje gestuurd aan de Indiase ambassade in België; ik ben benieuwd naar het antwoord.

• KeesS

Als dat zou kunnen was het leuk. Hoorde België overigens vroeger niet bij Nederland? Misschien kunnen we ons daar nog op beroepen.

• mitmig

Duitsers en amerikanen krijgen na 1 of 2 visums een 5 jaar visum. De elende met het nederlands paspoort is, het is maar 5 jaar geldig en een visum wordt alleen versterkt als het paspoort na de eind datum van het visum nog 6 maanden geldig is. En de duitsers en de amerikanen hebben een paspoort dat 10 jaar geldig is vandaar die visums voor die gasten!!