waar zou jij voor kiezen?

• San

Ohhhh nou ga ik helemaal twijfelen……Helaas zitten we aan de zomervakantie vast en neem ik toch maar wat meer tijd om het te overdenken…..gaan pas 23 juli….en we hebben 30 dagen de tijd. Misschien beide gebieden????? Maar door mijn enthousiasme ( ben nogal impulsief) ben ik al zoveel aan het lezen en aan het uitstippelen. Ik zal kijken of ik aan het boek kan komen.

• dagmar

Ik ben in Spiti geweest, niet in Ladakl, kan me alleen maar aanlsuiten bij Benti: de ries ernaartoe is onbeschrijfelijk mooi. Wij zijn andersom gegaan, via Manali en dan geeindigd in Shimla. Je kunt zelf wel bepalen hoe snel je stijgt, hangt er ook vaaf hoe je gaat reizen: met bus of ga je een auto huren. Het is absoluut de moeite waard en er is zo veel te zien, het is adembenemend mooi en je komt er zeer zeer weinig touristen tegen. Ik wil er absoluut nog een keer naartoe (als mijn zoontje wat groter is; die was bij mijn eerste reis nog niet…) later. Slaapplekken zijn absoluut schoon, eenvoudig maar prima. Een aanrader,echt!!!

• benti

Als je met de klok mee reist naar Spiti, dat wil zeggen via Manali, dan klim je binnen een dag van 2000 m (Manali) naar de Rohtang Pas (3900m), de Kunzum Pas (4500m) en kom je Spiti binnen op ca. 4000 m hoogte. Kan iets te veel van het goede zijn. Reis je tegen de klok in vanuit Shimla, via Kalpa, Nako etc. dan klim je geleidelijk en wen je dus ook geleidelijk aan de hoogte.

Zomer is natuurlijk ook een goede periode. En in 30 dagen zou je inderdaad kunnen overwegen beide gebieden te bezoeken. Eerst Spiti (ca. 9 dagen), dan Ladakh (ca. 14 dagen) en dan terugvliegen van Leh (Ladakh) naar Delhi.

Succes

• erik

http://www.indiamike.com/india-articles/himachal-pradesh-travelogue-kinnaur-spiti/