Een persoonlijke overweging…….
Spiti of Ladakh????? Waar zou jij voor kiezen? En waarom?
Ik ben in geen van twee geweest, maar ik zou voor Spiti kiezen omdat je daar wellicht nog iets aantreft dat binnen afzienbare tijd is verdwenen. Ladakh kent het toerisme al langer en is al veranderd (ik zeg niet dat dat slecht is) en daar zal het er, denk ik, over een paar jaar nog ongeveer hetzelfde uitzien.
Ik ken Nepal goed en ben wel eens in een berggebied geweest dat net ontsloten was voor toerisme, ik vond het geweldig.
Maar dit alles is wel gebaseerd op mijn idee dat Spiti minder veranderd is en weinig toeristische infrastructuur kent. Als dat idee fout is, dan is dit een zinloos antwoord
Ik zou kiezen voor de Spiti vallei. En waarom? Ladakh is reeds lang een (over) bekende bestemming. De Spiti vallei daarentegen is redelijk onbekend. Dat betekent wel dat de accommodatie daar veelal van lagere kwaliteit is. Hoeft natuurlijk geen belemmering te zijn! Een dak boven je hoofd, eten, een slaapplaats en soms een douche is voldoende.
Heb zelf in 2000 voor dezelfde keuze gestaan en toen Ladakh gekozen mede omdat de Dalai Lama toe Spiti bezocht en accommodatie vinden dan wel erg moeilijk werd.
Maar, beide gebieden zijn interessant.
Ladakh is inderdaad groter, meer ontwikkeld, kent meer bezienswaardigheden, is landschappelijk een stuk gevarieerder en heeft bovendien een interessante mix van boeddhisten, moslims en import-hindoes. Maar Ladakh is daardoor een stuk toeristischer en minder spontaan.
Spiti is kleiner, ongerepter en een stuk rauwer. Wat bij Spiti echter vaak wordt vergeten is dat de weg ernaar toe een belangrijk deel van het avontuur vormt. Klim via Shimla, Sarahan, Kalpa, Nako langzaam omhoog, zie het landschap, klimaat en de bevolking langzaam veranderen, scheer rakelings langs de grens met Tibet en je hebt al drie, vier fantastische dagen voordat je in Spiti aankomt. Dan tien tot veertien dagen Spiti en terug via Manali. Je hebt dan een prachtige ronde gemaakt.
Ik raad bovendien aan net buiten het seizoen te gaan, tegen de tijd dat de roemruchte bruiloftsfeesten beginnen. Dat gaat aan de meeste toeristen voorbij.
Misschien voor meer informatie: lees mijn boek In de schaduw van de Boeddha (overleven in de Spiti Vallei) Uitgeverij Lemmens.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?