Visumaanvraag: interview bij Indiase ambassade

• Sundri

Dit is de 15e keer dat ik een visum aanvraag, vroeger bij de Indiase ambassade, tegenwoordig via het visumbureau. Altijd per post en altijd kreeg ik probleemloos een visum. Helaas deze keer dus niet. Ik moet mij melden bij de ambassade voor een interview. Het visumbureau kon niet aangeven wat daarvan de reden is. Dus dat wordt a.s. vrijdag afreizen naar Den Haag, beetje jammer, want vanuit Zeeland is dat niet naast de deur. Heeft iemand ervaring met een dergelijk “interview” en misschien een advies of goede raad?

• erik

Of ze hebben bedenkingen bij het feit dat het je 15e visum is (en dat zou betekenen dat toch iemand al die dikke boeken vol gegevens controleert…..:)) of het komt door je naam, als je echte naam tenminste Indiaas is, want Sundri kan uiteraard gewoon een nickname zijn. En anders heb je wellicht pech, dat ze 1 keer op de 1000 aanvragen iemand gaan controleren :(

• Ineke M

Ik heb geen idee hoeveel visa ik inmiddels heb gehad, maar 2 per jaar en reis meestal 2 keer op een visum. Heb me wel eens afgevraagd hoe lang het zou duren voor ze zouden gaan controleren. Kennelijk controleren ze dus wel af en toe. Ben heel benieuwd hoe het interview gaat en of er meer mensen zijn die dit mee gemaakt hebben

Ineke

(p.s.: heb net geteld en ik zit op 13)

• Sundri

Ik kan zelf wel mogelijke oorzaken bedenken. Ik heb aangegeven dat ik naar Kashmir ga, maar dat is ook niet de eerste keer en ook niet de eerste keer dat ik dat op het aanvraagformulier heb vermeld. Een andere is, dat ik een keer 10 minuten te laat (na middernacht) voorbij de douane ging, waardoor het stempel van de douane een dag later aangaf, dan de einddatum van m'n visum. Maar dat was m'n vraag niet. M'n vraag heeft betrekking op het interview, m.a.w. heeft iemand ervaring met een dergelijk interview en wellicht goede raad.

• Rob

Sundri,

Ik heb geen idee.

Bel de ambassade maar op om je afspraak te bevestigen.

En vraag tussen neus en lippen door maar even waar het om gaat.

Rob

• Khan

Ik heb alleen ervaring met interviews door de Engelse immigratiedienst die je op het consulaat zo half door de gesloten deur kan meeluisteren (nee, ik heb geen visum nodig voor de UK, maar mijn vrouw wel). Gelet op die ervaringen is mijn raad, ga geen rare verhalen vertellen die de indruk kunnen wekken dat je iets te verbergen hebt, oftewel leg eerlijk uit waarom je naar India / Kashmir gaat (ik neem toch aan dat je geen gekke dingen gaat doen ;-) ). Overigens moet je als niet Europeaan voor een UK visum bijvoorbeeld alle adressen van je familie in de UK opgeven, en alle data van alle voorgaande bezoeken. Kan me bijv. voorstellen dat men op de Indiase ambassade belangstelling heeft voor je contacten in Kashmir.

• Rob

Ja,

Gewoon eerlijk zijn, dat is het most powerfull.

Rob

• Sundri

Ja, eerlijk en open zijn, dat denk ik eigenlijk ook en dat is mij gelukkig volkomen eigen. Dat zal me geen moeite kosten, ik heb niets te verbergen.

• Shirley

Laat je ons wel weten hoe je interview was? Ben ook wel erg benieuwd, want als het over de zoveelste keer naar India gaan, ben ik binnenkort aan de beurt… :)

• Sundri

Is goed !