Hoi Andrea,
Je zou kunnen kijken op facebook als je dat hebt. Daar is een groep: Consortium of Pub-going, Loose and Forward Women. Het is de Pink Chaddi campaign.
Deze gaat over wat er laatst in een pub in Mangalore is gebeurd. Staat veel nieuws over op internet.
En bij die groep zie je ook discussies staan. India is wel anders dan nederland natuurlijk. Het is een beetje moeilijk te omschrijven, er zijn wel redelijk wat vrouwenemancipatie groepen in India. Niet direct te vergelijken met hoe het feminisme hier in Nederland was.
Als je reist (vooral alleen) dan is er vaak een ladies compartment, in de trein (meestal lokale treinen, vaak niet te snellere intercitys), in de metro in Delhi en in Kolkata, en ook in de bus. Dus als je je kaartje boekt, in de slaap bus bijvoorbeeld, dan kun je van te voren het beste vragen voor een sleeper alleen en dan voorin de bus. Bij een sleeper heb je een eigen hokje in de bus waar je kunt slapen, deze kun je dicht doen. In de trein kun je vragen of je bij toeristen of vrouwen kunt zitten. Meestal als je kaartje boekt bij toerist office in het station wordt je aut. bij toeristen geplaats, maar dit office is niet op alle stations. In delhi bv wel, boven in het station.
Ik bedoel niet dat het perse niet veilig is, maar het is belangrijk dat je oplet en waarom lastiger maken als het makkelijker kan?
Het is ook echt afhankelijk van waar je bent. Zo heb ik in Baroda gestudeerd, daar is het allemaal redelijk liberaal vergeleken met andere plaatsen.
Ik vermijd wel contact met mannen als het niet noodzakelijk is. En alleen het noodzakelijke bespreek ik dan.
Ik zou als ik jou was, wat boeken gaan lezen en evt films. Er zijn hele mooie films. Ik vind de films van Gita Mehta mooi, en ook van Rituparno Ghosh.
Van Gita Mehta is er een trilogie:
-Earth
-Water
-Fire
Rituparno Ghosh oa, Raincoat, Chokher Bali, Antar Mahal
Je kunt naar India wel als vrouw alleen gaan, ik ben nu 4 keer erheen geweest, alle keren was ik alleen. Ik heb wel wat vrienden daar, dat is dan wel fijn.
Wel op je kleding letten en niet teveel oogcontact maken.
India is over het algemeen patriarchale maatschappij.
http://youngfeminists.wordpress.com/
Deze link is een blog waar over woman issue gesproken wordt in India.
Dit is niet om je af te schrikken, maar prevention is better then cure ;-)
groetjes