pali sanskriet

• R.Tersteeg

Hallo ik ben eigenlijk op zoek naar een uitgebreide verklaring van een woorden lijst van het pali schrift,te meer om dat ik als (thai boedhist novice) wil weten wat de mantra's die je op zegt betekenen,en om het door te vertalen van uit het engels gaat er te veel verloren.

Toch meen ik dat de Thaise monniken tegenwoordig het alleen nog maar van uit het thais op zeggen maar lezen het van???? pali of sankriet.

Kunt u mij helpen?

Mvg,

Ronald

• Kannadiga

De bronteksten van het boeddhisme (theravada) is Pali. Het Pali wordt daar geschreven in het Thaise schrift. Niet vreemd omdat het Thaise schrift een Indiaas schrift is dat aangepast is aan de Thaise taal. Het Thaise schrift kan Sanskrit en Pali uitstekend weergeven.

De teksten die ze reciteren zijn Pali , maar met een vreemde uitspraak. Voor iemand met een Indiaas oor (Pali / Sanskrit) klinkt het als Thai / Chinees. Net zoals Europeanen Sanskrit / Pali op een eigenaardige manier uitspreken.

Voorbeeld:De Indiase naam voor Benares is वाराणसि Varanasi, uitgesproken als Wārāṇ(ǝ)si, locaal ongeveer als “Baaraansi” maar Nederlanders hoor je Faaraanaasie zeggen. Als dat niet nog gehoord hebt versta dat niet.