India

• Jet

Hai hai,

begin april wil ik graag naar india af reizen. Wil er graag gaan mediteren. Hoor dat het in deze periode t warmst is. Wie is ooit in deze periode in india geweest en wil me zijn/haar ervaring delen rondom t klimaat? Graag zou ik wat informatie van jullie ontvangen over relaxte plekken om te mediteren. 10 uur achter elkaar in kleermakerszit kan mijn lijf helaas niet aan…

Verder zou ik graag ervaringen horen van vrouwen die alleen door India reisden. Ik ben ooit met famillie in India geweest voor drie weken, een lange tijd geleden. Merk dat ik vanuit die herinnering ergens schroom heb alleen te gaan. Maar ja, het verlangen is zo groot ;)

Hoop snel te horen

Groetjes, Jet

• yvonne

Hoi Jet,

Over het alleen-reizen als vrouw zou ik niet inzitten.

Ik heb er alleen maar goede ervaringen mee. Ik ben nooit lastiggevallen, op een verkeerde manier. Ik heb me altijd heel veilig gevoel.

Aangestaard, ok, maar dat hoort erbij, zeker in India.

Als je een station, bus uitkomt, in no time omringd worden door hordes riksja- en taxirijders, verkopers, tja, daar kom je ook niet omheen. Maar volgens mij ontwikkel je daar vanzelf vrij vlug een goede houding in/voor.

Ik vlieg zaterdagochtend weer, nu voor de 3e keer met mijn dochter.

Die zal volgend jaar wel in haar eentje gaan: ik juich het alleen maar toe!

Je verlangen volgen, zou ik zeggen!!

gr Yvonne

• Shirley de Munnik

Jet helaas heb ik wel 1 x een rot ervaring gehad in een trein naar Madras. Ik wil je niet bang maken, het heeft mij er namelijk niet van weerhouden daarna ooit weer naar India te gaan, ik ga nog steeds ieder jaar als ´t effe kan. Maar wees wel op je hoede.

• surya

Hoi Jet,

Het ligt er een beetje aan wat je verstaat onder lastig vallen en in welke gebieden je komt. Ik heb wel een aantal minder leuke ervaringen en momenten dat ik me wel angstig heb gevoeld. Ik heb alleen gewoond in India en ik ben 24 nu. De eerste keer dat ik ging was ik 18. Ben er 5 keer geweest tot nu toe. Elke keer is het anders.

Ik wil geen dingen zeggen dat je beter niet kunt gaan. Want ik laat me erdoor ook niet van weerhouden om te gaan. De positieve ervaringen stijgen er ver boven uit.

Als die onzin over dat als je je goed kleed dat je daardoor niet lastig wordt gevallen en dat het door dit of dat komt of door jezelf. Het is wel belangrijk natuurlijk dat je op je kleren let, net zoals je hier weet als je half naakt loopt dat er dan meer naar je gekeken etc wordt. Ik kan het meerendeel van de taal wel verstaan, maar vertel dat meestal niet tegen mensen. Daarom hoor ik vaak waar erover gepraat wordt en hoe erover je gepraat wordt. Niet altijd even leuk. Ik heb hier al een keer over geschreven op dit forum. Het enige wat ik je wil zeggen is wees bewust van wat er om je heen gebeurt en vertrouw vooral niet snel mensen. Ik praat niet zomaar tegen mannen, tenzij ik bijvoorbeeld een treinkaartje aan een loket bestel of dergelijke situaties.

Maar laat het gewoon geen reden zijn om niet te gaan, wees gewoon op je hoede zoals Shirley ook al zei.

In Rishikesh is het prettig vertoeven, mooie omgeving etc. Denk zelf alleen dat het oosten zoals Shillong omgeving ook rustig is en hele mooie landschappen.

Maar als je naar India gaat om te mediteren dan vraag ik me af waarom. omdat mediteren van binnen gebeurt, en de omgeving dus niet uit hoeft te maken. Ik ben ook geinteresseerd in meditatie en yoga. Maar in India is er zoveel, en er zijn ook zoveel mensen ingesteld op de toerist met zoekzender dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet.

In april kan het warm zijn. Maar dat weet je maar nooit. En ligt eraan waar je heen gaat.

Voor mij was het soms erg moeilijk om aan mijn programma van meditatie en yoga te houden in India. Vanwege de omschakeling, eten en klimaat.

Ik weet niet zo goed wat ik verder nog wil zeggen. Maar misschien kun je beter gewoon gaan, en of je dan kan mediteren of niet dat zie je dan wel. Ook omdat je zegt dat het lange tijd geleden is dat je bent gegaan. Het loopt vaak toch anders dan je denkt.

Gewoon beetje uitkijken wat je doet, en vooral je intuitie vertrouwen of jezelf of hoe je het ook mag noemen.

Heel veel plezier in ieder geval, wil ooooooook ;-) mmm

• Jo

Hallo Surya,

Aanstaande oktober is het dan eindelijk zover. Na lang overwegen ga ik een maand naar India.

Mij terdege bewust van wat je kunt mee maken als alleen reizende vrouw in dit soort landen, is de vraag aan jou; wat is correcte kleding in de ogen van de India bevolking?

Bv is het dragen van hemdjes aanstoot gevend of uitdagend in hun begrippen, of is het een geaccepteerd kleding stuk. Zijn korte rokjes ( boven de knie niet overdreven kort dus) not done?

Mijn reis ervaring naar Sri Lanka heeft mij geleerd dat een kleding stule van toeristen wordt geaccepteerd, mits je niet half naakt rond huppeld.

In India zal het waarschijnlijk niet anders zijn, daar ze daar veel meer toetisten hebben dan bv Sri Lanka.

Gr.

Jopie

• Khan

Jo schreef:

>

> Mijn reis ervaring naar Sri Lanka heeft mij geleerd dat een

> kleding stule van toeristen wordt geaccepteerd, mits je niet

> half naakt rond huppeld.

>

Waarschijnlijk wordt elke keldingstijl van een buitenlander “geaccepteerd” omdat het toch “Americans” / “Angezi” zijn, die uit der aard als excentriek beschouwd worden.

Ik heb al vaker op dit prikbord verteld dat in Hyderbad en Chennai inmiddels dames rondlopen in behoorlijk blote kleding (spaghettibandjes).

Verder treden in Indiase films in de regel danseressen en actices op in tamelijk uitdangende outfits. Ik weet echter niet wat een dorpeling in zijn hoofd krijgt als hij de bioscop dit voorbij ziet huppelen.

Ik weet niet waar je naartoe wil. April kan het smerig heet gaan worden. Ik ben een keer in India in mei geweest met temperaturen boven de 45 graden. Ik probeer dat voor de toekomst mei in India zeker te vermijden. Niet alleen vanwege de temperatuur, maar ook omdat (buiten grote steden) je dan vaak te maken gaat krijgen met powercuts.

• Jo

Hallo Khan,

Ik land in Delhi en wil van daar uit het land gaan verkennen. Heb mijn vakantie van 1 tm 30 oktober.

Hoe is de tempratuur daar dan?

Ik hoef me dus geen zorgen te maken over spaghetti bandjes e.d. waarschijnlijk zal het in alle Aziatische landen qua kleding style een beetje overeen komen.

Fijn weekend

Jopie

• dagmar

Hoi Jet,

gewoon gaan en je gezond verstand gebruiken. Ik vond het prima te doen alleen als vrouw. Wel uitkijken b.v. s'avonds en als het donker wordt en dan vooral om niet in gezelschap van alleen mannen begeven…

April is meestal behoorlijk heet in het Noorden; zoals al gezegd is is Rishikesh een mooie plaats, het kan er dan echter wel al heel warm zijn, maar je hebt de Ganges, waar wel altijd een briesje waait. Het is wel al best commercieel en zeker op het gebied van yoga en meditatie.

Dharamsala en Bagsu (dropje boven Dharamsala), waar veel exil-tibetanen wonen is wel koeler in deze tijd, omdat het ook hoger ligt en heerlijk rustig. Ook hier voldoende anabod op gebide vna yoga en meditatie. Wel vaak langere retaites van minimaal 10 dagen.

Veel succes en plezier en volg gewoon je hart, hoor!

• Marieke

Hoi!

Ik ben een paar keer rond de zomer geweest,

1 keer een maand in mei/juni. In Rajasthan.

Het was echt heel heet daar, meer dan 50 graden!

Ik voel me trouwens het prettigst in een Indiase outfit.

Met een 3/4 broek en een truitje met korte mouwen

gebeurt het nog wel eens dat je last hebt van losse

handjes. Maar niet extreem hoor, valt wel mee!

Groetjes