kashmir, route srimnagar - leh

• morgaine

Hallo beste india experts

deze zomer in juli wil ik met mijn moeder voor een maand naar kashmir en ladakh, en wel de volgende route: Delhi - Amritsar - Jammu - Srinagar - Sonamarg - kargil - lamayuru - leh - manali - shimla - delhi.

nu heb ik wat vragen voor de kenners onder ons van dit gebied

1. veiligheid

- ik weet dat er afgelopen juni nogal wat rellen waren in kashmir en ik heb iets over verkiezingen in november gelezen. daarom mijn vraag of hier nog steeds spanningen over heersen op dit moment of dat alles nu weer rustiger is.

- dan de veiligheid van de route srinagar - leh, ik heb iets gelezen over ontvoeringen van westerlingen op deze route, speelt dat nog steeds of is dat verleden tijd en is die kans nu niet veel groter dan elders in india.

- is er veel te merken van de toegenomen spanningen tussen pakistan en india na mumnbai

2. praktisch

- houseboats in srinagar, iemand leuke en betrouwbare adresjes, homestay lijkt me trouwens ook leuk.

- hoe het beste de route srinagar - sonamarg - kargil - lamayuru - leh te maken, met dus een uitstapje van een dag in sonamarg en lamayuru. hoe is dit met openbaar vervoer te regelen. rijdt de bus echt direct srinagar - kargil - leh en is het moeilijk onderweg uit te stappen of vooral ook weer een bus verder te pakken, of is dit geen probleem met het openbaar vervoer. is het mogelijk eventueel voor een redelijke prijs een jeep met chauffeur te huren. zo, ja weet iemand betrouwbare chauffeurs die dit doen.

- tevens weet iemand betrouwbare adresjes in leh om met een jeep de omgeving in te gaan, hunder valley etc

- leuke guesthouse of homestay adresjes in leh?

3. hoogteziekte

- hoe groot is de kans op hoogteziekte op deze route

heel wat vragen en kijk uit naar jullie antwoorden

groetjes Ellis

• Bob

1. ik kan geen advies geven over de veiligheid, maar volgens mij zijn er regelmatig spanningen in kashmir. toen ik vorige jaar in ladakh was heb ik een aantal maal over stakingen en protesten in kashmir en omringende gebieden gehoord. ik zou me goed informeren over deze route!

2. volgens mij rijdt de bus kargil - leh in 1 ruk door. je zult er onderweg wel uit kunnen als ze stoppen op haltes of om te eten, maar hop on & off is in ladakh niet vanzelfsprekend. ik heb in lakakh stukken met de bus en taxi gedaan, maar al vrij snel kwamen we er achter dat dit best lastig is. voor de bus moet je ter plekke zien te achterhalen hoe laat en waar de bus stopt, maar ook taxi's kan een probleem opleveren. taxi's rijden in ladakh in prinicipe alleen van en naar leh. als je ergens in een dorpje bent zul je of iets moeten ronselen, of iemand naar leh laten bellen voor een taxi maar dat is duur.

adressen in leh voor een tocht met een jeep is geen probleem. leh stikt van de burootjes. je kunt een willekeurig buro binnen lopen en je plannen vertellen. zij regelen het :)

ik weet de namen niet meer van de guesthouses waar ik in leh gezeten heb. maar het stikt ook van de guesthouses met genoeg leuks.

3. ik denk niet dat je zo snel hoogteziekte zult krijgen in leh, daar ligt het niet hoog genoeg voor. maar je zult (vrijwel) zeker last hebben van de hoogte in het begin. dus lichte verschijnselen van hoogteziekte als je het al zo wil noemen. hoofdpijn, zwaar ademen, futloos, weinig energie. dat kun je de eerste dag(en) wel verwachten.

op de tocht die jij wil maken kom je echter wel hele hoge passen tegen. onderweg naar de nubra vallei moet je over khardung la (bijna 5400m). dat zul je ook zeker merken. maar je blijft niet lang op zo'n pas. en naar manali moet ook over passen boven de 5000m (2 meen ik). ik weet niet of er tussen kargil en leh ook een zit. ik heb de route manali - leh in de omgekeerde richting gedaan, dan zijn die eerste 5000+ passen behoorlijk heftig! je gaat dan van laag naar boven de 5000m. jij zult waarschijnlijk al meer aan de hoogte gewend zijn.

onderweg tussen leh en manali slaap je in een tentenkamp bij sarchu. dat ligt ook hoog, boven de 4000m geloof ik. dat zul je ook merken (hoofdpijn) omdat je verder nergens zo hoog slaapt.

maar mooie route verder! :)

• riez

Op dit moment is het vrij rustig in Srinagar e/o, maar je weet natuurlijk nooit wat de dag van morgen brengt. Wij gaan er als het goed is in juli/ augstus heen ivm familiebezoek.

Persoonlijk vinden wij houseboat Mashal erg leuk, als je even googled kom je m wel tegen….

Sonamarg is uitstekend met een dagtrip te doen, volgens mij rijdt de bus naar Leh idd in een x door, maar dat weet ik niet zeker…

• riez

O, ja, die ontvoeringen waren in 2003…ik heb van recenetr data niets meer gehoord, maar weet natuurlijk niet alles…

Na de aanslagen in mumbai zijn er nu geen extra spanningen meer merkbaar….

Als je homestay ook leuk vindt, ik heb familie daar…altijd overnachtingen mogelijk, geen probleem…

• Sundri

De bus tussen Srinagar en Leh heeft een nachtstop in Kargil. De reis duurt dus altijd 2 dagen. Ook als je met de taxi gaat, heb je een nachtstop in Kargil. Overigens had ik een retourtaxi, die ik in Leh en directe omgeving niet mocht gebruiken. In Leh moest ik dan weer een lokale taxi huren. Twee taxi's dus en dat voor 1 persoontje…

• Chris

Hoi Ellis,

Wij willen ook die route gaan doen in juli 2009. Heb je al meer nieuws, of weten anderen meer over de veiligheid op deze route, op dit moment?

grt,

Chris 0619430660

• Riez

Qua veiligheid is op dit moment niks te melden, alles is rustig…zeker voor toeristen. Wel zijn er regelmatig protesten van de lokale bevolking tegen de overheid. Op die dagen zijn alle winkels dicht, geen vervoer etc. Militairen worden langzaamaan teruggetrokken, als toerist zul je er iet zoveel van merken, buiten dat je wel overal militairen in het straatbeeld ziet. Wij gaan zowiezo….wanneer precies vertrekken jullie? Wij vliegen de 16e en komen half aug weer naar Nederland…

HEEL VEEL plezier toegewenst en geniet van de prachtige natuur van Kashmir en verdder

• Sundri

Er zijn nu maar weinig militairen in Kashmir. Je komt ze nog wel tegen, maar niet meer met bosjes. Toen ik er in april was, zag ik de eerste militairen pas na een paar dagen. Nou, dat vond ik wel iets bijzonders. Het is precies zoals Riez zegt. Niets om je als toerist ongerust over te maken. Ik kom er al jaren en weet waar ik het over heb.

• Nestor-F

Deze route ken ik niet. Ik ben via Manali naar Leh gereisd. En inderdaad veel soldaten in de “bewoonde” wereld. Als je een trekking wilt gaan doen zie je van deze militairen vrijwel nooit iets. Over hoogte ziekte: is moeilijk iets te zeggen, ik had er last van, zeker op de hoogtes tussen 3000 en 5000 meter, mijn vrouw daarentegen niet. Onze condities ontlopen elkaar niet veel. Het is dus zeer persoonlijk en buiten dat, dezelfde route kan een andere keer wel problemen opleveren of juist niet. Er is dus maar 1 juiste manier: “luister” naar je lichaam! Doe niet stoer door alles te ontkennen terwijl je je rot voelt. Ik heb medereizigers meegemaakt die tijdens de verplaatsingen per bus aan de zuurstof moesten en eigenlijk de gehele vakantie trip zover geestelijk afwezig waren dat ze de hoogte punten in natuurlijke en letterlijke betekenis gemist hebben. Dat lot is echter slechts een gering deel van de bezoekers beschoren. het overgrote deel van de bezoekers van Leh heeft een fascinerende 2 daagse tocht door de Himalaya achter de rug,die mijns inziens, tot een van de mooiste ervaringen ter wereld behoort.