hoi
ik heb in juli 2007 ongeveer hetzelfde rondje gedaan.
mijn advies bij deze
delhi, na acclimatisatie van een dag zo snel mogelijk weer weg, hoewel de jama masjid en het rode fort best de moeite waard zijn is het voor de rest een grote drukke smerige stad.
bikaner, leuk, vooral de rattentempel in deshnok en het fort is ook bijzonder mooi.vind jaisalmer echter indrukwekkender
ik had het geluk dat die dag voor het eerst een trein reed naar jaisalmer, en geloof het of niet, maar ik zat in mijn eentje in een sleeperwagon. mooie reis door de woestijn.
jaisalmer vond ik echt een hoogtepunt. india kan erg overweldigend zijn, dus ik zal zeker een paar uitrustdagen in de route plannen, voor als je ziek wordt of iets. jaisalmer is daar een zeer goede plek voor. klein, rustig en prachtig gelegen in de woestijn. ik heb hier mijn kamelensafari gedaan, en vond het erg leuk. kan echter niet vergelijken, omdat ik het niet in bikaner gedaan heb.
toen jodhpur, leuk, mooie dingen te zien, maar ook een grote stad, dus niet een plek om onnodig langer te blijven. 1-2 dagen is denk ik wel genoeg. tip: het hill view guesthouse. gelegen aan het begin van de weg naar het fort, met prachtig uitzicht en aardige sterke feministische vrouw die het geheel runt.
als je naar udaipur gaat, maak dan een korte tussenstop in ranakpur. kan op dezelfde dag, als je vroeg vertrekt. op de weg kun je dan gewoon de eerstvolgende bus richting udaipur weer pakken.
udaipur, ook een plek waar je rustdagen goed ingepland kunnen worden en waar je even heerlijk kunt relaxen. met de heuvelachtige omgeving weer heel anders als de woestijn.
chitaugarh geen ervaring mee. ben na udaipur naar pushkar geweest. vond ik ook heerlijk rustig en zeker aan te bevelen, ik zat echter in juli buiten het toeristenseizoen en ik kan me voorstellen dat het in het toeristenseizoen onaangenaam druk kan worden.
jaipur, grote vieze stad met wel zeer mooie bezienswaardigheden, heb een tour geboekt bij het touristenbureau van een dag langs alle bezienswaardigheden. ervaring op zich want de andere toeristen op de tour bleken indiase families te zijn. daarna ben ik weer snel verder gegaan. amer wat iets buiten jaipur ligt is wel schitterend en de moeite waard om misschien te overnachten
ranthambore en bharatpur heb ik niet gedaan, omdat ik chitwan in nepal al gezien heb en ik dat wel genoeg vond, maar dat is persoonlijk ook omdat ik al in afrika ben geweest en dan vallen de np in azie een beetje tegen.
agra, heb ik zelf als dagtrip vanuit fatehpur sikri gedaan, wat ik zeer kan aanraden. fatehpur sikri is veel kleiner en rustiger. tip: sunset view guesthouse, wat achter de moskee in een rustiger village like omgeving zit, met een rooftop restaurant met prachtig uitzicht op inderdaad de zonsondergang.
andere tip om wellicht te stoppen onderweg naar varanasi is orcha, zeer mooi, maar wel veel zwarte vliegbeestjes.
toen ben ik naar varanasi gegaan, schitterend. echt een go with the flow plek.
nepal is mijn favoriet en zou zeker voor kathmandu en dan vooral de kathmandu vallei, patan en bhaktapur genoeg tijd uittrekken. chitwan is ook leuk, trek daar zeker twee dagen voor uit.
3, 5 week is voldoende om het rondje rajasthan zonder varanasi te doen. 33 dagen inclusief nepal is erg krap moet ik zeggen. ik zou dan kiezen tussen of nepal goed zien en genoeg tijd voor uittrekken, of rajasthan.
zie ook mijn webssite over india en nepal met mijn reiservaringen en foto's
http://members.chello.nl/j.m.veen/index.html