Speelgoed en kleren voor India

• Nynke

Weet iemand een goede bestemming voor speelgoed en kinderkleren? Over een paar weken reis ik naar Bombay. Misschien weet iemand daar een goed project in de buurt?

• Rob

Nynke,

De zoontjes van mijn vriend in Delhi willen geen tweedehands speelgoed meer.

Liever een nieuwe computer met spelletjes.

Hij kan dat overtollige speelgoed wel meenemen en uitdelen in z'n geboorte dorpje.

Maar daar zijn de lieve kindjes niet gewend aan speelgoed.

Wordt alleen maar ruzie.

Rob

• Kannadiga

Speelgoed en kinderkleren worden volop in India gemaakt. Een grote kans dat de kleren die je hebt in India zijn gemaakt. Jammer om alles mee te slepen als daar alles verkrijgbaar is.

• richard venzelaar

wat een goed innitiatief nynke,de kinderen die ik daar heb gezien zijn nog steeds blij met een pen of een kleurpotloodje dus ik denk dat je idee goed aankomt,bij de meeste kids is kleding ook schaars denk dat je het beste ff kan speuren op het net want er zijn volgens mij zat stichtingen in india die er blij mee zijn.

groet richard

• Shirley de Munnik

Aan de andere kant heeft Kannadiga ook een punt; in plaats van oude kleding en spullen mee te slepen vanaf hier (en je kan maar 20 kilo meenemen pp), kun je beter hier geld inzamelen om in India in de winkels van alles aan te schaffen. Dan sla je 2 vliegen in 1 klap: je helpt de winkelier en daarmee zijn gezin ermee, en die kindertjes hebben toch hun kleding en andere spulletjes.

• Khan

Shirley de Munnik schreef:

>

> Aan de andere kant heeft Kannadiga ook een punt; in plaats

> van oude kleding en spullen mee te slepen vanaf hier (en je

> kan maar 20 kilo meenemen pp), kun je beter hier geld

> inzamelen om in India in de winkels van alles aan te

> schaffen. Dan sla je 2 vliegen in 1 klap: je helpt de

> winkelier en daarmee zijn gezin ermee, en die kindertjes

> hebben toch hun kleding en andere spulletjes.

Zeer goed punt. Ik word nooit zo vrolijk van kinderen in 2e/3e/4e hands? kleding die overduidelijk uit de koker van westerse (USA/UK) hulpverlening komt. De verkoopprijs in India is echt geen probleem. Ik weet echter niet hoe je tegen een zinvollle besteding aan loopt als je niemand kent. Ik heb vorig jaar “mogen” ingrijpen voor schoolkinderen uit een weeshuis waarvan de beheerder geen tijd/geld/zin (???) had om voor schooluniformen te zorgen. De kinderen werden dus op de school (overigens zo'n Christelijke missionarissen instelling) verrot geslagen door het onderwijzend personeel. Ik heb toen onmiddellijk de benodigde stof laten kopen en ervoor gezorgd dat he naaien betaald kon worden.

• surya

Ja zeer goed punt, idd. Maar ik denk toch dat dat voor de meeste mensen teveel moeite is, als ze bv 2/3 weken op vakantie zijn.

• Rob

Richard,

Natuurlijk zijn die kinderen in India blij als je hun wat geeft.

Maar is dat zinnig? Dat is de vraag?

De armoede in India los je niet op door kleurpotloodjes of tweedehands kleertjes uit te delen.

Deel liever condooms uit om de overbevolking tegen te gaan.

En leer de kinderen dat condoom gebruik ook allerlei ziektes kan voorkomen.

Onderwijs en gezondheidszorg, daar is het waar het omgaat.

Rob

• Rob

Oh ja,

Pas op voor de katholieke missionarissen.

Die prikken de condooms misschien allemaal lek.

Om deze mensen vervolgens in brand te steken is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Onderwijs en gezondheidszorg, daar gaat het volgens mij om.

Rob

• Khan

Rob schreef:

>

> Pas op voor de katholieke missionarissen.

Hou die (vooral uit de USA gesponsorde) protestanten ook maar in de gaten ;-) Die Amerikaanse geldstromen zijn gericht op het krachtig verspreiden van het christelijk geloof zodat als die Indiers net zo goed en geweldig worden als in het Land van de Star-Spangled Banner. Condooms tegen aids zijn dan ook niet nodig, want dat los je op dmv krachtig gebed. Ik heb inmiddels in India teveel lui gezien en met name gehoord die kennelijk hun opleiding hadden genoten in de US en dan een kerkje van 15 x 30 meter een half uur lang bestoken met een geluidsinstallatie waarmee je een heel dorp kan “ voorzien”. Een bekend Duits politicus uit de jaren ‘30 en ’40 van de vorige eeuw valt daar geheel bij in het niet.

Goet weer genoeg stoom afgevoerd…. :-)