Allergie!!! Eten in India?

• Marjan

Hoi!

In juni ben ik afgestudeerd en zou ik graag met een vriendin er een dikke maand op uit trekken met de rugzak. De plannen zitten nog in de ontwikkelingsfase en we zijn nu vooral aan het uitkijken waar we graag naartoe willen.

India staat bij ons allebei wel heel hoog op het lijstje. Eén probleempje: ik heb een heel zware allergie voor pinda en soja. Daarom had ik Thailand, Vietnam, Indonesië, etc. al laten afvallen. Maar hoe zit het met de Indische keuken? Veel pinda en soja of juist niet? Ik heb wel altijd mijn medicatie (pillen en adrenalinespuit) bij, maar het zou niet leuk zijn om altijd schrik te hebben dat ik iets verkeerd eet.

Groetjes!

Marjan

• Sundri

Pinda wordt eigenlijk niet toegepast in de Indiase keuken. Ook soja is niet echt gebruikelijk. Ik eet juist wel graag soja en moet daar naar zoeken, met alleen veel moeite vind je er tofu. Met andere woorden: geen zorg. De bonen, die ze er eten, zijn vooral kikkererwten en linzen (dahl). De noten, die ze er eten, zijn vooral cashews (kaju). Pinda's zijn wel eenvoudig verkrijgbaar en zelfs pindakaas kun je vinden, maar deze worden niet toegepast in gerechten. Als ik iets maak met pindakaas (saus), dan moeten mijn Indiase vrienden daar altijd even aan wennen.

• Rob

Marjan,

Pinda's en sojabonen komen uit de zelfde peulvruchtenfamilie.

In India wordt er veel gebruik gemaakt van linzen, zelfde botanische familie.

In Nederland wordt in veel voedingsmiddelen soja verwerkt.

In India weet ik dat niet, maar vermoedelijk komt dat daar ook voor.

Je zult zelf het beste weten welke voedingsmiddelen je meestal moet vermijden.

In de kleine guesthouses in India kun je ook rustig met de kok overleggen wat hij voor ingredienten gebruikt, eventueel zelf je eigen maaltijd samen laten stellen.

Rob

• Rob

Sundri,

Naar aanleiding van de vraag van Marjan heb ik even wat gegoogled.

En kwam ik tot de ontdekking dat pinda's helemaal geen noten zijn, zoals ik altijd gedacht had. Het zijn peulvruchten.

“Peulvruchtenkaas”, dat klinkt niet echt lekker, vandaar dat wij het pindakaas noemen misschien?

Ik wist ook niet dat dat in India verkrijgbaar was.

Weer wat geleerd van dit prikbord.

Rob

• Sundri

Ik moet er nog iets aan toevoegen: soms wordt wel sojasaus (ketjap) toegepast in bijvoorbeeld gebakken rijst (met groente en of kip, e.d.). Dat doen ze echter lang niet altijd. Het beste lijkt me om dan te vragen geen sojasaus toe te voegen.

• Sundri

In Zuid India kun je bij veel supermarkten pindakaas kopen. Die is in vergelijking met Nederland wel heel duur. Alleen daaruit blijkt al dat pindakaas eigenlijk een “importartikel” is, dat de Indiërs zelf nauwelijks gebruiken en dat ze dus ook niet gauw zullen gebruiken omdat het te duur is (ik bedoel maar, als ik het al duur vind…). Ik vond er ook Nederlandse Goudse kaas, ook heel duur, maar wel lekker voor een keertje.

• mitmig

Skippy pindakaas!

• Sundri

Ja, inderdaad, Skippy pindakaas en zo'n pot van circa 450 gram kostte de laatste keer dat ik er was Rs 249

• mitmig

Daar schrik ik van, toen ik nog in Tamil Nadu woonde (dik 5 jaar geleden) koste de skippy nog maar 120 roepen. Inflatie slaat dus hard toe in India!!! Hier in thailand kost de skippy omgerekend 180 roepen, behoorlijk verschil dus.

• Marjan

Hoi!

Bedankt voor de antwoorden alvast. Ja inderdaad, linzen (en erwten trouwens ook) komen uit dezelfde familie als pinda en soja. Dus vermoedelijk zou ik daar toch ook voor moeten oppassen. Vragen aan de kok is inderdaad altijd het beste, dat doe ik hier ook. Toch ben je dan nog altijd niet zeker, want zoals je zegt verwerken ze soja in enorm veel producten. Vaak dingen waar je het helemaal niet in zou verwachten.

Nu ja, ik heb nog tijd genoeg om erover na te denken. Op zich wil ik niet dat mijn allergiën mijn reisplannen dwarsbomen, maar je moet er toch altijd rekening mee houden. Ik heb namelijk geen zin om in daar ergens in het ziekenhuis te belanden.

Groetjes,

Marjan