Groepsreis voor jongeren naar Zuid India

• Stichting Kindia

Bij het begin van het nieuwe jaar 2009 gaat Stichting Kindia starten met de organisatie van een groepsreis voor jongeren naar Zuid-India in 2009. De reis gaat naar projecten in Tamil Nadu, Zuid-India en zal plaats vinden in week 31 tot en met week 34 van 2009. De exacte data zullen later worden vastgelegd.

De doelstellingen van de reis zijn

- Kennismaken met projecten voor hulpbehoevende kinderen in Zuid-India;

- Actief meehelpen op de projecten;

-Kennismaken met de cultuur van India;

-Verdieping van eigen levenservaring door kennismaking met het leven van hulpbehoevende kinderen, het verblijf in een andere cultuur en het leven in een groep.

Enkele voorwaarden tot deelname:

- De reis moet een eerste kennismaking zijn met projecten voor hulpbehoevende kinderen of met India. Je mag niet eerder aan zo’n reis hebben deelgenomen;

- Leeftijd tussen 18 en 26 jaar;

- Kennis van de Engelse taal;

- Kunnen en willen reizen in een groep.

Maximaal is er plaats voor 12 deelnemers. Er zijn reeds inschrijvingen binnen, maar er is nog een aantal plaatsen beschikbaar. Ben je geïnteresseerd in deze reis of wil je meer informatie, neem dan contact op met Annemieke of Carlijn van den Broek.

Annemieke van den Broek: avandenbroek@kindia.nl 06-51547343

Carlijn van den Broek: cvandenbroek@kindia.nl 06-22291447

• Shirley de Munnik

Wat zijn de kosten?

• Stichting Kindia

De verwachte kosten voor de reis per persoon zijn als volgt:

Vliegreis/ incl. airporttax : € 1.200,-

Reisverzekering : € 100,-

Visa : € 60,-

Inentingen/Vaccinaties : € 115,-

Verblijfskosten 28 x € 10,- : € 280,-

Activiteiten (cultureel) : € 15,-

Onvoorzien (vervoer) : € 125,-

Totaal : € 1.895,-

Voor dit bedrag ben je dan vier weken in India.

Stichting Kindia heeft bij verschillende instellingen subsidie aangevraagd. Echter, het is niet zeker dat er subsidie verkregen wordt. Is dat wel het geval dat zal dat bedrag over de deelnemers verdeeld worden. De rest komt voor rekening van de deelnemers aan de reis. Het bedrag kan dus nog anders uitvallen. Kosten voor

zakgeld, extra uitgaven tijdens je verblijf, fotografie e.d.zijn niet in de begroting meegenomen.

Daarnaast zijn er aan de reis ook een aantal voorbereidingsweekenden verbonden. De kosten hiervoor komen er nog bij (€20,- voor een lang weekend, €10,- voor een kort weekend).

Mocht je geinteresseerd zijn stuur ik je graag nog meer informatie over de voorbereidingsweekenden en de exacte invulling van de reis naar India.

Stichting Kindia

• Sundri

Dat is wel een erg duur vliegticket. Naar Chennai moet je toch voor maximaal 900 euro kunnen vliegen.

• Stichting Kindia

Het klopt dat je inderdaad goedkoper kan vliegen. We zijn bij het begroten van de kosten van ‘het ergste’ uitgegaan. De tickets zijn echter nog niet geboekt en de kans is dus groot dat we goedkoper naar Chennai kunnen vliegen.

De begroting is ruim genomen en de kans is groot dat de reis goedkoper uitvalt, doordat de tickets hopelijk goedkoper uitvallen en doordat we hopen subside te kunnen ontvangen voor de reis om die vervolgens over de deelnemers te verdelen.

• Kannadiga

Hoe kun je nu diepgaande contacten met een cultuur hebben als je als voorwaarde stelt: kennis van de Engelse taal. Die kinderen in T.N. spreken geen Engels maar Tamil. Communicatie met die kinderen is dus niet mogelijk of via een tolk.

Dit ziet uit als een soort vakantie maar dan met een air van goeddoen.

• surya

Waarom wordt de subsidie onderverdeelt onder de westerse deelnemers? Ditvraag ik omdat ze een kijkje kunnen nemen bij de armen, en daarmee hun levensvisie kunnen vergroten denk ik dat de arme hier meer aan hebben. Doordat zij “ arm” zijn kunnen andere een verdieping van de levenservaring krijgen. Rijk en arm kunnen niet zonder elkaar.

Ik ben wel wat sceptisch naar dit soort dingen. Ook al zijn er natuurlijk genoeg redenen dat het goed is en dergelijke. En zeg ik niet dat het klopt wat ik zeg.

Het gevoel dat je verantwoordelijkheid hebt als mens om de minder bedeelde te helpen.Jaaaaa pfff lastig onderwerp altijd.

Maar toch vind ik het raar dat er subsidie wordt aangevraagd voor een vier weken reis naar india om de reis te subsidieren. Ik wil ook wel subsidie voor mijn reizen naar india omdat ik dan de economie ten goede doe daar en dan indirect meehelp aan de armoede (;-)). Natuurlijk niet.

• Stichting Kindia

De kennis van de Engelse taal is vereist om goed te kunnen communiceren met de leiders van de projecten die we gaan bezoeken. Deze spreken allemaal goed engels aangezien Engels de tweede taal is in India. Door deze voorwaarde te stellen is het dus mogelijk via de leiders te communiceren met de kinderen.

Daarnaast is het zo dat kinderen de Engelse taal snel zullen oppakken wanneer er veelvuldig Engels tegen ze gepraat zal worden.

Het is zeker niet de bedoeling dat de reis een soort vakantie wordt. De jongeren zullen aan de slag gaan op de projecten en zullen voor vertrek goed nadenken over eventuele activiteiten/projecten die ze tijdens hun verblijf op de projecten kunnen realiseren.

Doordat je toch een maand in het India bent en op de projecten meeleeft kun je toch een goede indruk krijgen van de cultuur en de mensen.

• Stichting Kindia

De subside wordt aangevraagd aangezien er bepaalde organisaties zijn die jongeren willen stimuleren dit soort werk te doen. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat de armen het geld beter kunnen gebruiken, maar deze organisaties zijn hier niet voor bedoeld en heb als specifiek doeleind de jongeren financieel te ondersteunen. Daarbij komt het dat de reis gericht is op jongeren en aangezien het jammer zou zijn wanneer ze door financiele redenen niet mee zouden kunnen, hebben we deze subside aangevraagd.

Via Stichting Kindia wordt deze reis georganiseerd. Daarnaast ondersteunen wij de projecten die we tijdens de reis bezoeken ook financieel. Door deze reis kunnen we twee dingen combineren. De kennismaking van jongeren met de projecten die daar hun steentje kunnen bijdragen en de hulp van de jongeren van acties hier in Nederland om geld in te zamelen, waarna zij zelf een kijkje kunnen nemen in India hoe ze dit kunnen besteden.

Helaas komen ook wij voor onze ‘prive’ reizen niet in aanmerking voor subside, al hadden wij dat natuurlijk ook graag anders gezien.