indiaonline of riksjaonline

• est

heeft iemand ervaring met deze reisorganisatie? ik ken de organisatie wel, maar zou graag wat ervaringen willen horen van mensen die ermee naar india zijn geweest. ze hebben wel leuke bouwstenen, denk ik, maar zou graag wat mensen willen horen die het beter kennen.

groetjes en weer bedankt!\

esther

• yima

Hi Esther,

wij gaan 8 februari met Riskja naar India, Nepal en Bhutan dus kunnen je er daarna alles over vertellen!

We zijn 2 jaar geleden al met ze naar Costa Rica geweest en onze ouders zijn er vorig jaar mee naar Peru geweest. Dit is allebei goed bevallen.

Ze doen erg veel moeite en weten waar ze het over hebben; hebben alle bouwstenen zelf gedaan en alle route's gevolgd. Ook kun je alle bouwstenen aanpassen, dit is geen enkel probleem. En ze kunnen nog veel meer regelen dan er daadwerkelijk staat: binnenlandse vluchten, treinreizen, stop-overs, een aantal uren hotel voor je gaat vliegen, busreizen die niet in bouwstenen zitten enzovoort.

Nog leuker is dat ze het geen probleem vind als je bepaalde onderdelen zelf wilt regelen om bijvoorbeeld kosten te besparen. Wij gaan bijvoorbeeld 33 dagen weg en wilden Pokhara in Nepal zelf regelen omdat zij alleen trektochten aanbieden daar. Dit kon; ze boeken alleen de bus van en naar Kathmandu voor ons, het hotel regelen we zelf.

Zo hebben we 2 jaar geleden bijvoorbeeld eerst 2en halve week costa rica bouwstenen met hen gedaan, daarna zijn we zelfstandig doorgereisd naar Panama (daar alles zelf geregeld) en op het laatst weer een paar dagen terug naar Costa Rica (gedeeltelijk zelf, gedeeltelijk via hen) Zeer flexibel allemaal!

Dit kon; ze boeken alleen de bus van en naar Kathmandu voor ons, het hotel regelen we zelf.

In de loop der jaren is Riskja wel een stuk duurder geworden maar daar krijg je enorm veel service voor terug en zeker een bijzondere ervaring omdat ze geen standaard hotels boeken. Ze zoeken echt naar iets speciaals. En werken alleen met locals. Dit laatste kan voordelig of nadelig uitpakken, wij hebben er geen slechte ervaringen mee in ieder geval. 1 x werden we in een hotel (wegens rugzakken denk ik en vers uit het vliegtuig) in een wat mindere kamer gestopt maar dat lag eerder aan het hotel dan aan Riskja. Toen een hotel dit een 2e keer probeerde terwijl ons een kamer achter in de tuin (en niet aan de straatkant- goedkoopste kamers) was beloofd/was betaald. Na een korte discussie was dit opgelost. Hoteleigenaren kunnen je soms wel voor het lapje houden omdat je niet zwart op wit hebt wat er door Riskja precies geboekt is. Maar dit is niet aan Riskja te wijden, we hebben hen er wel op geattendeerd later (en ik hoop dat ze de eigenaar een waarschuwing hebben gegeven)

We hebben in India een bouwsteen waarin een heel luxe hotel voor 1 nacht in Jaipur zit dus ik ben erg benieuwd hoe dit gaat lopen ivm rugzak :-) Riskja heeft ons beloofd dat we hierdoor geen mindere kamer krijgen, we wachten af!

Zie deze site voor meer reacties van mensen!

http://forum.viva.nl/forum/list_message/1701130

ik zal je nadien vertellen hoe India via hen was!

gr Yima

• esther

Hi Yima,

bedankt voor je uitgebreide reactie. we kennen de organisatie wel, zijn er begin dit jaar mee naar argentinie/chili geweest. Echter, nu was ik specifiek op zoek naar mensen die ervaring hebben met hun bouwstenen. Daarom ben ik heel erg benieuwd naar jouw ervaring als jullie terugkomen. Wij doen zeer waarschijnlijk alle bouwstenen in Rajastan + varanasi + puskhar + amritsar. ben erg benieuwd naar jullie bouwstenen en vooral hoe jullie dat ervaren. Ik zal zometeen eens naar het forum kijken waar jij het over hebt. bedankt en een hele fijjne reis gewenst! esther

• est

Yima,

in Argentinie konden we ooit kiezen tussen standaard of luxere hotels. blijkbaar heb jij in jaipur een luxer hotel. Op hun site zie ik nergens dat je kunt kiezen. is dit een hotel dat je zelf hebt voorgesteld of kun je via indiaonline ook kiezen tussen standaard en luxe hotel? bedankt weer, esther

• yima

Est,

je kunt idd varieren in diverse standaarden.

Ik wou wel eens in een voormalig maharadja paleis slapen, als tegenhanger van 2 x nachttrein tussen de locals later in de reis :-)

Dit kon met het startpakket (die je ook als bouwsteen in kunt bouwen!) ‘Easy Going bij de Maharadja’s van Jaipur'. Daar slaap je idd 1 nachtje in een luxe paleis in samode bij jaipur en daarna nog een nachtje in een mooi voormalig paleis in jaipur zelf.

Wij gaan de volgende bouwstenen doen en dit zijn de dingen die Riskja voor ons geregeld heeft: (heel veel dingen staan idd niet als dusdanig op de site maar je kunt bijna alles naar eigen wens aanpassen, op aanvraag!)

1. Easy going bij de Maharadja's van Jaipur' (aankomst Delhi/hotel bij airport, door naar Samode, verblijf luxe hotel, dan door naar Jaipur, verblijf voormalig paleis)

2. Nachttrein naar Udaipur, verblijf in een havali in Udaipur 1 nacht (dit is geen bouwsteen maar we wilden Puskar overslaan en dit kon!), Nachttrein terug naar Jaipur

3. Bouwsteen Wereldwonderenroute (Jaipur-Agra)

4. Agra - Delhi, centraal hotel in Delhi (dit is ook geen bouwsteen maar hebben we zo aangevraagd, eigenlijk is het het startpakket Delhi maar dan ipv transfer van luchthaven naar Delhi een transfer van Agra naar Delhi)

5. Vlucht Delhi- Katmandhu, startpakket Easy going Kathmandu

6. Bus Kathmandhu- Pokhara v.v. (hotel daar voor 3 nachten hebben we zelf geregeld om kosten te besparen maar ook omdat Riskja geen bouwstenen aanbiedt zonder zware trekking van een paar dagen en dit kan ik niet)

7. Extra nacht Kathmandu

8. Vlucht Kathmandu - Paro (Bhutan)

9. Bouwsteen ‘op hoog bezoek’ (Bhutan)

10. vervoer naar en verblijf in Punakha (dit is idd geen bouwsteen, Punhaka wordt alleen in een bouwsteen van 2 dagen aangeboden maar dit ging niet met de vlucht dus ze hebben hem speciaal voor ons ingekort, gewoon voor de helft van de prijs)

11. Bouwsteen ‘een verborgen shangrila’ (Haa Valei)

12. vlucht Paro (Bhutan) - Delhi

13. bij aankomst in Delhi regelen we zelf een taxi en goedkoop hotel bij de luchthaven om geld te besparen. Dit was geen probleem

14. vroege vlucht naar Bangelore (Zuid India) en centraal hotel in Bangelore (staat ook niet op de site, om gevraagd omdat we graag Bangelore willen zien)

15. Bouwsteen ‘Silktour in Kerala’

16. Bouwsteen ‘Backwaters en Palmenstranden’

17. een extra nachtje aan het strand (in zelfde hotel als einde bouwsteen)

18. vlucht trivandrum - Bombay

19 ivm lange wachttijd op terugvlucht naar NL een hotelkamer voor smiddag's en savonds en transfer naar de luchthaven voor vlucht naar NL

De internationale vlucht met Swiss Air (heen op Delhi, terug vanaf Mumbai) hebben we zelf geregeld. Zo ook een hotel in Pokhara (Nepal) en we moeten ter plekke nog een nachtje regelen bij de luchthaven van Delhi maar dat is gemakkelijk te regelen. De rest heeft Riskja geregeld omdat bleek dat je sommige dingen zelf lastig kan regelen (nachttrein) ver van te voren en zo duur is het allemaal niet. Ze maken vooral winst op hotelnachten heb ik al door. (en niet op vervoer)

Het is dus allemaal heel flexibel, ik zou zeggen; ga niet alleen af op wat op de site staat. Gebruik de bouwstenen of startpakketten als richtlijn (idee) maar stel je ideale reis samen, hoe gek hij ook lijkt- doe een beetje puzzelvoorwerk en laat Riskja verder voor je puzzelen. Die meiden maken er een sport van om de ideale reis voor je samen te stellen, echt tof! Wij gaan echt onze droomreis maken. In de praktijk zouden we er natuurlijk graag 3 maanden over doen (want het zijn nogal afstanden) maar aangezien niet iedereen gezegend is met een baan waarbij je er zo lang tussen uit kan doen wij het in 34 dagen, ook erg leuk :-)

(en uitrusten doen we thuis later wel!)

groetjes Yima

• Esther

hi Yima,

jij gaat al bijna! wat spannend|! ik heb net even op de site van het luxe maharadja hotel in Samode gekeken. superrrr als het kan willen wij dat misschien ook wel. waarom wil jij eigenlijk pushkar overslaan? wij gaan naar de pushkar fair wellicht, maar ik hoor idd ook iets mindere berichten over pushkar, ben daarom wel benieuwd.

groetjes \Esther

• yima

hai esther,

we gaan al 33 dagen weg en hebben simpelweg niet meer tijd. Als we de volledige Puskar/Udaipur bouwsteen hadden gedaan dan koste dat 4 dagen, nu hebben we het gehalveerd en reizen we met de (nacht)trein; ook eens wat anders dan steeds maar chauffeur.

Ik heb bovendien gehoord dat Pushkar erg tegenvalt als er geen kamelenfeest is. Nogal smerig/opdringerig. Er zijn mooiere plaatsen in Noord India om langer te blijven zoals idd Udaipur of Jaismaler (waar we niet naar toe gaan).

Door Riskja alleen de nachttrein naar Udaipur en een havali (hotel) daar te laten regelen, hebben we 2 volle dagen in Udaipur (is echt nodig zeggen ze) terwijl hun bouwsteen maar voorziet in 1 dag. (omdat hij ook andere plaatsen zoals Pushkar aandoet). Dit leek ons dus beter. We zullen wel moe uit de nachttrein komen maar even opfrissen in het hotel, lekker ontbijten en de 1e dag rustig aan doen beetje rondkijken, misschien bootje op het meer, dan een nachtje in het hotel en dan zijn we de volgende dag fris voor alle andere dingen in Udaipur. Nachttrein vertrekt pas weer 's avonds om 10 uur dus volle dag in Udaipur (ik neem aan dat we rugzakken ed kunnen achterlaten in het hotel totdat we weggaan, valt wel te regelen denk ik). Op die manier profiteren we optimaal van Udaipur…

We hebben er erg veel zin in idd, nog maar 4 weken! Alle vaccinaties en visa zijn gehaald dus het officiele is geregeld.

Nu nog wachten op Riksja of ze alle bouwstenen rondkrijgen. Ik ben benieuwd! (ze waren 2 weken dicht met kerst dus het lag ff stil). Zal wel goedkomen denk ik.

Dat hotel is Samode is idd waanzinnig! Ik hoop dat we niet uit de toon vallen daar; neem in ieder geval iets nets mee voor het geval dat ;-) Het is idd een erg relaxt luxe begin van je reis waardoor je niet gelijk met je neus in de chaotische boter van Delhi of iets anders valt. Eerst opladen na de vliegreis 2 dagen en dan naar Udaipur in de nachttrein. Ik denk dat we dat dan op dat moment zeker trekken.

Als je nog andere dingen wilt weten; kan ik je ergens op een gewoon mailadres bereiken? (de mijne kun je zien als het goed is?) Dat is misschien handiger. Om nou hier ons hele hebben en houwen bloot te leggen …

gr inge

• Esther

Inge, jouw adres zie ik niet, maar mijn adres is esyuf@hotmail.com. Wanneer je mij even een berichtje stuurt, stuur ik je mijn planning door, misschien vind je dat ook wel interessant.

• Ineke M

Samonde is inderdaad helemaal geweldig! Wij zijn er 2 x geweest. Alleen het zwembad al…!! Je hoeft niet bang te zijn uit de toon te vallen, want vrijwel iedereen die er komt is ‘onderweg’ en dus ook zo gekleed Voor Udaipur heb je zeker 2 dagen nodig. Een van mijn favoriete plekken, net als Jaisalmer, maar….

….juist Pushkar is mijn favoriete plek….. niet zozeer tijdens de kamelenmarkt (alhoewel die wel leuk is om een keer mee te maken). Zolang je geen bloemen voor het meer aanneemt en niet bij iedere guru stil blijft staan, heb je ergens last van. Op dit moment zit ik dan ook buiten, op de schommelbank bij In(n) 7th Heaven in Pushkar lekker rustig te mailen.

Alvast veel plezier in India,

Ineke