Pehowa

• Pasquale

Ik ben van plan om volgend jaar in october een bezoek (3weken) te brengen aan een Indiase familie die in Pehowa (Noord-India) woont.Wat kan ik verwachten? Ben echt geen luxe paardje en kan mij heel goed aanpassen aan plaatselijke bevolking :-) Wat kan ik voor hen meenemen, iets wat hen heel blij zou maken….

• Rob

Pasquale,

Pehowa is een stadje waar geen toeristen komen.

Licht in het Kurukhshetra district, bekend van de Mahabharata.

De bezienswaardigheden daar zijn denk ik alleen maar voor Indiers zelf interessant, voor zover die er al zijn.

Bij mensen thuis in India logeren is natuurlijk wel een bijzondere ervaring.

Wat je kunt verwachten weet ik natuurlijk niet precies.

Bedenk in ieder geval dat je in India nauwelijks privacy hebt.

Mijn eigen ervaring bij mensen thuis in India is dat ze zeer gastvrij zijn, maar weinig opdringen. Dat is voor mijzelf wel zo prettig. Maar dat er ligt natuurlijk aan waar en bij wie je bent.

Ik heb een aantal jaren bij aankomst en vertrek in Delhi bij mensen thuis gelogeerd ipv in een hotel. Na 5 x ben ik daar mee gestopt, vanwege te weinig privacy / teveel drukte in een grootgezin van twaalf mensen.

Ik neem nu liever een eenvoudig hotel in Paharganj.

Twee keer heb ik bij “grandfather” op het platteland overnacht.

Op een charpoi midden op het erf, erg mooie ervaring.

Wat je mee moet nemen weet ik ook niet zo goed.

Zelf zou ik iets typisch Nederlands mee nemen, klompen of Groninger koek.

Niets duurs, gewoon iets voor de aardigheid.

Een doos Belgische pralines lijkt mij wel wat, ook al zijn die wat duurder.

Wat aanpassen betreft: let op je kleding als vrouw.

Vraag hierover advies aan de vrouw des huizes.

Rob

• Ineke M

Hallo Pasquale,

In januari heb ik 5 dagen bij de ouders van mijn Indiaase vriendin gelogeerd in Bhinai, omdat haar broer ging trouwen. Ik verwachtte (terecht) heel veel kinderen en had heel veel (in mijn ogen) kinderarmbandjes gemaakt en kettingen met gekleurde hartjes of kralen eraan. Voor de volwassenen had ik andere dingen meegenomen. Wat bleek: alle volwassenen wilden een armband of ketting…..

De mooie (keramiek) kralen ketting die ik voor de moeder had meegenomen kon echt niet, maar de touwtjes met hartjes e.d. dingen eraan vonden ze geweldig.

Wat ik vaak meeneem voor de vrouwen zijn gekleurde blikjes. Toevallig een keer stroopwafels in blik meegenomen voor een vriendin en toen bleek dat ze vooral het blikje geweldig vond, omdat ze die daar niet kennen. Net zoals ik voor mijn dochter de Indiaase metalen blikjes meeneem.

Voor de mannen neem ik vaak T-shirts mee en ook grote horloges voor de jongens/jonge mannen doen het erg goed. Zijn, net als hier, helemaal in.

veel plezier,

Ineke

• Ineke M

Je vroeg ook nog wat je kon verwachten:

Dat zal overal verschillend zijn. Ik wordt altijd heel gastvrij en liefdevol ontvangen en hoor die dagen bij de familie. Ik slaap met de dames op de grond in de voorraadkamer op een dun matrasje en leef die dagen net zo als de familie.

Alleen mijn vriendin (en een oom) kunnen een beetje Engels en ik versta inmiddels wat Hindi, maar op een of andere manier begrijpen we elkaar ook zonder dat we elkaars taal goed spreken (alhoewel mijn Hindi steeds beter wordt). Voor mij is het nog steeds een van de meest bijzondere dingen die ik in India meemaak.

Ineke