Zuid India

• Farshad

Besten,

Het is weer tijd voor mij om nieuwe uitdagingen te zoeken in India. Ik heb al eerder gedeeltelijk kennis genomen van de noordelijke kant. Nu is de buurt aan het Zuiden.

Hier wil ik de genen die in het zuiden van India hebben gereist vragen:

1 > wat zijn je beste ervaringen en welke zijn het meest bijzondere geweest tijdens jouw reis of de reizen die je hebt gemmakt door het zuiden?

2 > Wat zijn volgens jou typisch Zuid-Indiaas? M.a.w. wat maakt Zuid India anders dan de rest van India?

3 > Als je een TOP 5 zou samenstellen van de dingen (neem het zo breed mogelijk), wat zijn dan volegens jou onmisbaar, als in Zuid India gaat reizen?

4 > Als je in 30 dagen zou krijgen om nog eens een zuid India-route te volgen (beginnend in Mumbai en Varanasi als je laatste station) hoe zou je je reis plannen?

- welke plaatsen zou je zeker niet willen missen?

- welke plaatsen roepen je keer op keer terug als je in Zuid-India zou reizen en waarom?

Alvast bedankt,

• nelle

Ik zou in ieder geval weer naar Madurai gaan naar het grote tempel complex in de stad. Ben even de naam kwijt! Ik zou ook naar cochi gaan en daar eens rondkijken naar de vissers met hun chineze netten en vangst van een soort sardines. Mysore is een geweldige stad met een paleis, wat de moeite van het bekijken waard is, maar zeker ook de markt daar!

Bylakuppe met zijn Tibetaanse tempels. Een tocht met een woonboot door de backwaters en dan de plaatselijke bevolking op te zoeken en kijken hoe zij wonen en werken. Kijk maar een naar ons verslag, om een idee te krijgen!

http://www.xs4all.nl/~ystorken/zindia/india01.htm

Veel succes!

• Rob

Farshad,

Ik ken Noord- India beter dan Zuid-India, daar ben ik twee keer geweest.

Als ik een derde keer zou gaan zou ik de stranden opzoeken, gecombineerd met de backwaters in Kerala.

O.a. Mahabalipuram, Kannyakumari, Kovalam, Varkala.

En zeer zeker de stranden rondom Mumbai.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Bombay_beaches

Afhankelijk van je interesse is de tempelroute in Tamil Nadu fantastisch.

Madurai, Trichi, et cetera.

Hoogte- en dieptepunten in India zijn altijd mijn persoonlijke ervaringen, niet het sightseeing.

Dieptepunt in Zuid-India was mijn kiespijn, begon in Kodaikanal.

Mijn linker onderkies is uiteindelijk achtergebleven in Trivandrum.

Verder vind ik verse vis eten erg lekker in India.

Niet in Varanasi, maar dat noem ik zelf geen Zuid-India.

Rob

• erik

Net als Nelle zou ik de Meenakshi tempel in Madurai zeker niet overslaan. Niet zozeer om het gebouw, wel om de massaal aanwezige pelgrims en hun beleving omdat ze op een heilige plaats zijn. Ik vond dat heel indrukwekkend.

Als ik je een beetje ken van vorige postings, dan weet ik zeker dat je daar heen zou moeten.

Beginnen in Mumbai en eindigen in Varansi lijkt me voor een Zuid India reis overigens erg omslachtig, maar je zult er je reden voor hebben.

• Sundri

De grote tempel in Madurai heet de Meenakshi tempel… Zeker niet overslaan. Andere interessante tempelsteden zijn Tanjore, Kumbakonan en Chidambaram. De laatste twee steden zijn nauwelijks toeristisch.

Ik zou zeker Mahabalipuram / Mamallapuram aandoen vanwege de vele bijzondere uitgehouwen rotsen en steenhouwerijen, waar enorme beelden worden gemaakt o.a. voor tempels, niet alleen in India, maar ook daarbuiten. Verder hoor ik van iedereen die er geweest is, dat je beter naar Varkala (helemaal in het zuiden) kunt gaan, dan naar Kovalam. Kovalam is vooral een groot strand resort (tenzij je dat leuk vindt, natuurlijk). In Kerala zou ik (Fort) Cochin aandoen en de backwaters en daarnaast in de bergen Munnar, waar zeer veel theeplantages te vinden zijn. En hou je van winkelen: Chennai is een fantastisch winkelstad.

• Khan

Farshad schreef:

>

> 1 > wat zijn je beste ervaringen en welke zijn het meest

> bijzondere geweest tijdens jouw reis of de reizen die je hebt

> gemmakt door het zuiden?

Oef, moeilijke vraag. Mmm, op een bankje zitten op het stationnetje Chintaparru, waar het lekker koel was tussen de rijstvelden, de VOC begraafplaats van Bheemunipatnam http://en.wikipedia.org/wiki/Bheemunipatnam , idlis in een tentje in Station Road te Madurai, van Rajamundhry door Konaseema doorsteken naar Kakinada, en ja een heel lekker ijsje (strawberry) bij het meer van Kodaikanal. Verder loop ik altijd graag rond op het Central Station van Chennai.

> 2 > Wat zijn volgens jou typisch Zuid-Indiaas? M.a.w. wat

> maakt Zuid India anders dan de rest van India?

Idli, meisjes in half saree en kleine kerkjes.

Maar “Zuid India” vind ik eigenlijk een vaag begrip. Ik ben nooit in Kerala geweest, maar ik weet dat Tamil Nadu, Karnataka en Andhra Pradesh al een andere sfeer hebben. Alleen al die die staten verschillende talen hebben geeft al aan dat er een verschil in cultuur is. Hierbij kan ik binnen Andhra Pradesh (dat ik het beste ken) al duideijke verschillen zien tussen districten. Hoofdstad Hyderabad is natuurlijk al een geheel ander verhaal, want dat was tot de jaren '50 helemaal geen deel van AP, maar een eigen rijkje met een moslim vorst aan het hoofd.

> 3 > Als je een TOP 5 zou samenstellen van de dingen (neem het

> zo breed mogelijk), wat zijn dan volegens jou onmisbaar, als

> in Zuid India gaat reizen?

Iets tegen muggen

> 4 > Als je in 30 dagen zou krijgen om nog eens een zuid

> India-route te volgen (beginnend in Mumbai en Varanasi als je

> laatste station) hoe zou je je reis plannen?

> - welke plaatsen zou je zeker niet willen missen?

> - welke plaatsen roepen je keer op keer terug als je in

> Zuid-India zou reizen en waarom?

>

Hiervoor heb ik Bheemunipatnam en Konaseema (rijstgebied in East Godavari District, AP) al aangegeven. Dat laatste is trouwens totaal niet toeristisch (in het archief moeten mijn postings "Crossing and recrossing the Godavari te vinden zijn).

De Godavari is trouwens voor het zuiden wat de Ganges in het noorden is.

Als ik nog eens naar Ooty zou gaan, dan zou ik de trein nemen (ik heb het treintje alleen omlaag tussen Ooty en Wellington genomen). Overigens vond ik Kodaikanal veel sympatieker. Alleen de botanische tuin en de rozentuin van Ooty zijn veel groter en mooier.

• Khan

Om in de stremming te komen: Godavari

http://www.youtube.com/watch?v=-zovQZJDA5k&feature=related

In het eerste shot in deze Telugu film song zie je de spoorbruggen van Rajamundhry, de rest zal zijn gefilmd in de richting van Bhadrachalam

Zie deze toeristenfilmpjes

http://www.youtube.com/watch?v=GDWekjxvTxg&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=DXvK23EgCyQ&feature=related

en http://www.youtube.com/watch?v=Qo1cezTqJQw&feature=related

• nelle

Ja de meenaksitempel, dat is de naam!

Wij hebben daar een puja(dienst) meegemaakt en dat was heel bijzonder! Lees maar in ons reisverslag!

• Farshad

Bedankt allen voor interessante reacties en de interessante links! (tot zover)

Het zal me zeker helpen in het verder ontwikkelen van mijn reisplan.

Meer reacties zijn uiteraard ook welkom!-)

Ik hou inderdaad van culturen en en de manier waarop mensen zich bewegen in deze culturen! Maar ook de schoonheid van de natuur, waarin die culturen zich hebben ontwikkeld spreekt me zeer aan.

En ik ben dus ook benieuwd naar je eigen persoonlijke belevingen zoals Khan ook beschrijft: de ervaringen die je op een bepaalde moment tijdens je reis hebt meegemaakt, en die je waardevolle herinnering hebben achtergelaten.

Nogmaals bedankt en kijk uit naar eventueel meer reacties!?