Farshad schreef:
>
> 1 > wat zijn je beste ervaringen en welke zijn het meest
> bijzondere geweest tijdens jouw reis of de reizen die je hebt
> gemmakt door het zuiden?
Oef, moeilijke vraag. Mmm, op een bankje zitten op het stationnetje Chintaparru, waar het lekker koel was tussen de rijstvelden, de VOC begraafplaats van Bheemunipatnam http://en.wikipedia.org/wiki/Bheemunipatnam , idlis in een tentje in Station Road te Madurai, van Rajamundhry door Konaseema doorsteken naar Kakinada, en ja een heel lekker ijsje (strawberry) bij het meer van Kodaikanal. Verder loop ik altijd graag rond op het Central Station van Chennai.
> 2 > Wat zijn volgens jou typisch Zuid-Indiaas? M.a.w. wat
> maakt Zuid India anders dan de rest van India?
Idli, meisjes in half saree en kleine kerkjes.
Maar “Zuid India” vind ik eigenlijk een vaag begrip. Ik ben nooit in Kerala geweest, maar ik weet dat Tamil Nadu, Karnataka en Andhra Pradesh al een andere sfeer hebben. Alleen al die die staten verschillende talen hebben geeft al aan dat er een verschil in cultuur is. Hierbij kan ik binnen Andhra Pradesh (dat ik het beste ken) al duideijke verschillen zien tussen districten. Hoofdstad Hyderabad is natuurlijk al een geheel ander verhaal, want dat was tot de jaren '50 helemaal geen deel van AP, maar een eigen rijkje met een moslim vorst aan het hoofd.
> 3 > Als je een TOP 5 zou samenstellen van de dingen (neem het
> zo breed mogelijk), wat zijn dan volegens jou onmisbaar, als
> in Zuid India gaat reizen?
Iets tegen muggen
> 4 > Als je in 30 dagen zou krijgen om nog eens een zuid
> India-route te volgen (beginnend in Mumbai en Varanasi als je
> laatste station) hoe zou je je reis plannen?
> - welke plaatsen zou je zeker niet willen missen?
> - welke plaatsen roepen je keer op keer terug als je in
> Zuid-India zou reizen en waarom?
>
Hiervoor heb ik Bheemunipatnam en Konaseema (rijstgebied in East Godavari District, AP) al aangegeven. Dat laatste is trouwens totaal niet toeristisch (in het archief moeten mijn postings "Crossing and recrossing the Godavari te vinden zijn).
De Godavari is trouwens voor het zuiden wat de Ganges in het noorden is.
Als ik nog eens naar Ooty zou gaan, dan zou ik de trein nemen (ik heb het treintje alleen omlaag tussen Ooty en Wellington genomen). Overigens vond ik Kodaikanal veel sympatieker. Alleen de botanische tuin en de rozentuin van Ooty zijn veel groter en mooier.