Noord India nog wat vragen,

• willem

Hoi ,

Al eerder wat vragen geplaatst en prima geholpen en u nog wat meer specifike vragen .

De bedoeling is om in augustus / september naar Noord India te gaan met als eind doel Leh .

Je kan op 2 manieren over de weg naar Leh ,via Manali en Keylong of via Srinagar en Jammu, zijn er mensen die beide routes hebben gedaan en wat is dan de meest mooie ?

Verder wil ik met de (toy)trein van Kalka naar Shimla , is èèn van deze plaatsen meer de moeite waard als de andere ,om daar dan een paar dagen te blijven .

En welk van de volgende plaatsen is de moeite waard om een aantal dagen te blijven en de omgeving te verkennen , Mandi,Pandoh,Kulu en Manali.

Als er leukere /betere plaatsen zijn om te verblijven dan hoor ik het graag , mijn belangstelling gaat voor zo,n 75% uit naar natuur en 25% cultuur .

Alvast bedankt, Willem

• Sundri

Ik heb zelf alleen de route Srinagar - Leh gedaan. Beide routes zijn spectaculair, maar wat ik heb gehoord van andere reizigers is de route Manali - Leh het meest spectaculair; die gaat ook over hogere passen (tot 5500 meter). De hoogste pas op de route Srinagar - Leh is 4500 meter. De route Manali - Leh is wel een stuk duurder om te bereizen. Hoe lang je over die route doet, weet ik niet zeker, maar ik dacht twee dagen. De route Srinagar - Leh duurt twee dagen met een overnachting in Kargil (een dorp met fraaie combinatie van Islamitische en Boeddhistische cultuur). Kargil is berucht vanwege de slag tussen Pakistan en India, die daar destijd heeft plaatsgevonden (een waanzinnige oorlog op de grootste hoogte die ooit heeft plaatsgevonden; velen vonden daar toen de dood). Je merkt daar overigens niets van als je daar bent.

• Bob

Leh - Manali is inderdaad 2 dagen.

Ik heb onlangs wat filmpjes op YouTube gezet, o.a. van de rit Manali - Leh

dag 1: http://www.youtube.com/watch?v=E7sn69CYey8

dag 2: http://www.youtube.com/watch?v=yPIyWITjbEI

• Rob

Bob,

Schitterende filmpjes, heel mooi.

Rob