Spiritueel zuid-India?

• Ankie

Hallo,

Voor mijn mijn afstudeeronderzoek wil ik graag onderzoek doen in India naar spiritueel toerisme en de ‘vermarkting’ van religie.

Omdat ik al eens eerder in Noord-India ben geweest wil ik voor mijn afstudeeronderzoek graag naar het zuiden van India. Ik ben hiervoor op zoek naar een plek, liefst geen grote stad, die op de een of andere manier een grote spirituele aantrekkingskracht heeft op westerse toeristen. In het noorden heb je plekken als Rishikesh en Dharamsala en ik vraag me af of er vergelijkbare trekpleisters in het zuiden bestaan. Heeft iemand tips voor me?

Groetjes,

Ankie

• surya

Auroville, Pondicherri http://www.auroville.org/

Amma in Kerala

En natuurlijk O show oeps sorry OSHO. in Pune. Trekt nog steeds mensen aan.

• mitmig

Aniek, je kan ook nog spirituele energie tanken, bij sai baba, de oplichter, en “kindervriend”.

• surya

Ik weet niet meer wat ik moet denken van dat spirituele gedoe. Het meerendeel wat ik in india tegen ben gekomen aan spirituele zoekers wordt ik eerder triest van dan blij. Ik ben er steeds meer van overtuigd dat je die dingen beter in een vertrouwde omgeving kan aanpakken dan in India, wil je de kans op verbetering groter maken. Naar mijn idee is het andere woord voor spirituele onwikkeling de kennis van het Zelf. En of je daarvoor ergens anders heen moet gaan aan de buitenkant. Je blijft nog steeds aan de buitenkant…

In india ben ik veel mensen tegengekomen die de weg kwijt waren, toeristen. En dat is toch wel weer heel veel meer dan in andere landen. Vind ik nog wel steeds fascinerend, maar ook wel triest. En dan zijn er veel mensen die “profiteren” van de wanhopige zoekende. bla bla bla

• Rob

Ankie,

Osho (Bhagwan Shree Rajneesh), Amma, Sai Baba, Aurobindo en de Mother.

Madame Blavatsky, Krishnamurti, Maharishi Yogi om wat persoonsnamen te noemen.

Kleine steden met een spirituele aantrekkingskracht zou ik zo niet weten.

Die zijn er ook niet, denk ik.

India zelf heeft voor sommige mensen een spirituele aantrekkingskracht.

Dat voel je of voel je niet.

Dat spirituele gevoel is totaal onafhankelijk van op welke plek je bent.

Zelf voel ik dat overal. in India, dat bevrijdende gevoel.

En sinds mijn eerste keer in India ook hier in Groningen.

Dat ik gewoon durf te zeggen “@!#$ off” als mij iets niet bevalt.

Begin ik nu zweverig te worden?

Rob

• Tunne

Ik word ook niet goed van al die zweverige toeristen die zichzelf willen zoeken in INdia of zoiets.

Jonge jonge hoe die mensen er af en toe bij lopen.

In hun vage INdische kleren, zoveel drugs gebruikt dat ze volgens mij niet meer weten waar ze zijn. Peace man

• Ankie

Bedankt voor jullie reacties. Het is niet zo dat ik zelf op zoek ben naar bezinning ofzo. Ik ga alleen onderzoek doen naar spiritualiteit in India. Ben zelf dus ook redelijk neutraal in deze. Maar wel leuk om te zien dat veel mensen er zo'n uitgesproken mening over hebben.

Zijn er trouwens mensen die ervaring hebben met Rishikesh?

Ankie

• surya

Wat ik eigenlijk nog erger vind zijn de mensen die die mensen veroordelen. Zoals Tunne, ik krijg er een vervelend gevoel bij wat je zegt. Want het zijn vaak jonge mensen waar het over gaat ). Deze mensen zijn vaak heel kwetsbaar eigenlijk of erg gekwetst. En hebben niet een goed schild op gebouwd tegen het leed van buiten af, en vluchten soort van. Als je nu zegt dat ze aan de drugs zijn en van die rare indiase kleren dragen, vind ik dat nogal kort door de bocht. Omdat jij het niet begrijpt is het maar raar. Niemand doet elkaar toch er kwaad mee? Waarom moet er dan altijd zo veroordeeld worden. En als je er een beetje "anders: (volgens die mensen) uitziet ben je meteen ook aan de drugs. En zweverige toeristen waarom wordt jij daar niet goed van? Hebben ze jou iets aangedaan? ik snap het niet zo goed

• mitmig

Surya, nou ga jij tunne veroordelen omdat hij andere mensen veroordeelt :):):)

Trouwens (soft) drugs gebruik vind ik helemaal niets mis mee als ik in India ben :):):). Leven en laten leven zou ik zeggen.

Nog een leuke anekdote over mijn altijd stoonde enfield monteur “bullet ravi” Mijn voorrem van mijn enfield werkte niet zogoed. Toen ik mijn enfield een paar uur later ging ophalen verblufte hij mij, met de woorden.

I couldn't make your brakes stronger, so I made your horn louder.

• surya

Mitmig :-):-):-) ik vraag alleen tunne naar wat inzicht in de manier van reageren zodat ik het kan begrijpen en dat is ver van veroordelen af.

Leven en laten leven helemaal mee eens.