NON VIOLANCE...or...An ey for an ey!

• Farshad

Als we uit gaan van ‘democratie’, dan wordt de wet inderdaad geschreven door de meerderheid met enige aandacht voor de minderheid!

De basiselementen in de wetgeveing zoals ‘gelijkheid van rechten’ en ‘het niet discrimineren’ zorgen er voor dat in een democratische staat ook de minderheid aanspraak kan maken op bepaalde rechten.

Helaas kan een democratische staat niet altijd de wensen van alle individuen vervullen! Dit is inderdaad een feit. Maar een betere optie om in vrede met elkaar te leven is er eenmaal niet.

Dan zou ik zeggen: liever een wereld in vrede met weliswaar een minderheid die het niet helemaal naar haar zin heeft, dan een chaotische wereld vol oorlogen en geweld waarin iedereen ontevreden en vol van angst leeft! Toch?

• Khan

Nestor-F schreef:

> In ons

> rechtstelsel is nog zeer duidelijk de Romeinse invloed

> herkenbaar, terwijl de Keltische dan wel Germaanse

> rechtspraak volkomen is verdwenen dankzij de "overwinnende

> Romeinen"

Ik moet hier wel even op reageren, want dit klopt dus echt niet.

Het Romeinse recht - voor zover dit al gold voor de locale bewoners onderling, want het Romeinse recht gold voor Romeinse burgers, en niet voor inboorlingen - is dit in onze streken na de ondergang van het Romeinse recht verdwenen, en vervangen door locaal gewoonterecht, wat je wel als het Germaanse recht zou kunnen aanduiden.

Vervolgens is het in de middeleeuwen herontdekt (te beginnen in Italie) en tot de negentiende eeuw gebruikt NAAST het locale gewoonterecht. Het Romeinse recht is als geldend recht verdwenen met de zogenaamde codificaties (te beginnen met de Franse Code Civil). Die codificaties zijn voor een deel gebaseerd op het Romeinse recht (en zelfs het sterkst in het BGB van Duitsland, waar dus aan de oostkant van de Rijn nimmer het Romeinse rijk de macht heeft gehad!), maar er zijn altijd wel degelijk “germaansrechtelijke” invloeden.

Overigens was in een hoop gevallen het Romeinse recht kwalitatief beter, maar het heeft dus het locale recht echter niet volledig verdreven (zelfs nu vind je nog germaansrechtelijke invloeden in ons recht). Als er in de loop van de 17e en 18e eeuw al een voorkeur was in bepaalde gevallen voor de toepassing van het Romeinse recht, dan heeft dat echt helemaal niets te maken met de Romeinse legioenen in de eerste eeuw na Christus. Het ligt dus wel wat anders dan de Asterix strips suggereren.

Als ik er zo over nadenk over het recht van de “overwinnaars”, dan denk ik dat het invoeren van een geheel nieuw pakket aan regels alleen werkt als je de oorspronkelijke bewoners geheel uitroeit. Zelfs in de USA heeft men uiteindelijk Indiaanse regels niet volledig kunnen uitbannen.

• Khan

Khan schreef:

> is dit in onze

> streken na de ondergang van het Romeinse recht verdwenen,

Om misverstanden te voorkomen, ik heb hier een typefout gemaakt. Het moet zijn “na de ondergang van het Romeinse Rijk” (dus ca 400 in Nederland, en 476 voor het West Romeinse Rijk als geheel).

• WinaRH

Frashad,

I think you are a idealistic, because in the real world, these words don't exist. Violence doesn’t have to be with weapons and bombs. Sometimes a gesture, a word, or a look is enough to heart.

• Farshad

hahahaaaa :-)

Het is prima om een idealist te zijn. Maar als ik voor een titel zou moeten kiezen die echt bij me past dan zou ik mezelf een ‘realistische idealist’ noemen!-)

Ik vind namelijk juist dat men veel makkelijker en tegelijkertijd realistischer met leven om moet gaan! Zo zullen veel problemen op ieder niveau makkelijker opgelost worden.

Natuurlijk kan wel eens een woord of een blik, genoeg pijn veroorzaken in ons (als emotionele wezens)!!! Maar of dat ons een reden moet geven tot hevige reacties!?!? Daar heb ik dus mijn vraagtekens bij!

Ik vind dat soms de levensomstandigheden of sommige mensen waar we mee te maken hebben kunnen hard of lastig zijn. Wij moeten sterk en slim genoeg zijn om er op de juiste manier mee om te gaan. En er geen chaos of ellende van maken!

Ik bedoel hier dat we een sterke karakter moeten hebben, willen we niet over gaan tot VIOLANCE. Want onwetenheid, zwakheid en gebrek aan zelfvertrouwen en hoop, zijn voornalijk de oorzaken van VIOLANCE. (ik zou in dit geval beter zeggen ‘ideologische VIOLANCE’)!