Nestor-F schreef:
> In ons
> rechtstelsel is nog zeer duidelijk de Romeinse invloed
> herkenbaar, terwijl de Keltische dan wel Germaanse
> rechtspraak volkomen is verdwenen dankzij de "overwinnende
> Romeinen"
Ik moet hier wel even op reageren, want dit klopt dus echt niet.
Het Romeinse recht - voor zover dit al gold voor de locale bewoners onderling, want het Romeinse recht gold voor Romeinse burgers, en niet voor inboorlingen - is dit in onze streken na de ondergang van het Romeinse recht verdwenen, en vervangen door locaal gewoonterecht, wat je wel als het Germaanse recht zou kunnen aanduiden.
Vervolgens is het in de middeleeuwen herontdekt (te beginnen in Italie) en tot de negentiende eeuw gebruikt NAAST het locale gewoonterecht. Het Romeinse recht is als geldend recht verdwenen met de zogenaamde codificaties (te beginnen met de Franse Code Civil). Die codificaties zijn voor een deel gebaseerd op het Romeinse recht (en zelfs het sterkst in het BGB van Duitsland, waar dus aan de oostkant van de Rijn nimmer het Romeinse rijk de macht heeft gehad!), maar er zijn altijd wel degelijk “germaansrechtelijke” invloeden.
Overigens was in een hoop gevallen het Romeinse recht kwalitatief beter, maar het heeft dus het locale recht echter niet volledig verdreven (zelfs nu vind je nog germaansrechtelijke invloeden in ons recht). Als er in de loop van de 17e en 18e eeuw al een voorkeur was in bepaalde gevallen voor de toepassing van het Romeinse recht, dan heeft dat echt helemaal niets te maken met de Romeinse legioenen in de eerste eeuw na Christus. Het ligt dus wel wat anders dan de Asterix strips suggereren.
Als ik er zo over nadenk over het recht van de “overwinnaars”, dan denk ik dat het invoeren van een geheel nieuw pakket aan regels alleen werkt als je de oorspronkelijke bewoners geheel uitroeit. Zelfs in de USA heeft men uiteindelijk Indiaanse regels niet volledig kunnen uitbannen.