grensrituelen india/pakistan

• esther

volgend jaar gaan wij naar rajastan en amritsar. wie van jullie weet of het haalbaar is om vanuit amritsar de dagelijkse grensrituelen bij de grens met pakistan bij te wonen? we zouden idealiter naar de gouden tempel in amritsar willen en de rituelen bij de grens meemaken, maar ik weet niet hoeveel dagen we daar dan moeten inplannen. Alvast bedankt

• erik

Het is 30 km van Amritsar naar de grens. Je kunt dus makkelijk eind van de dag op en neer om alles te bekijken. Ik heb het zelf nooit gezien in het echt, maar het lijkt me geweldig. De Gouden tempel ben ik wel geweest en die is een bezoek meer dan waard!

• herna

Ik vond het een hele belevenis. Het is ongeveer 45 minuten rijden vanuit Amritsar. Vervoer had ik geregeld via het hotel. De taxi blijft wachten tot het afgelopen is. Er staan tientallen taxi's te wachten dus wel even goed kijken waar jouw taxi geparkeerd staat!

• esther

Geweldig, bedankt voor jullie reacties, ik kan niet wachten…. Hoe laat is het ongeveer en hoe lang duurt het?

Ik heb het gezien op de video van Michael Palin. Raar dat de meeste reisorganisaties Amritsar niet aanbieden, terwijl daar volgens mij veel te beleven is. Heb je in Amritsar zelf aan een dag voldoende of niet? Bedankt weer, Esther

• Gerard

Wat bedoelen julie precies met “grensrituelen” ? Ik vraag het jou omdat jij er geweest bent.

• erik

http://www.youtube.com/watch?v=1vIWoiDk5Fg

• erik

En het filmpje van Michael Palin staat ook online

http://www.youtube.com/watch?v=YeSX6AZ5xEI&feature=related

• herna

Esther,

Het begint ongeveer 17.00 uur Dat wisselt. (zomertijd-wintertijd) De juiste tijd weet ieder hotel of reisbureau. De ceremonie duurt ongeveer een half uur. Twee dagen is wel voldoende. Het mooist is de Gouden Tempel s'nachts,dan is het helemaal verlicht. Maar een bezoek overdag mag je ook niet missen.

Je kunt jezelf ook nog nuttig maken in de gaarkeuken van de tempel waar ze gratis 20.000 maaltijden uitdelen per dag Iedereen is welkom om te helpen en te eten.

• erik

Fotootje van Herna

• erik