pashupatinath vs varanasi

• esther

volgend jaar plannen wij 3,5 week noord india. aangezien er keuzes gemaakt moeten worden en ik reeds in pashupatinath (gats, tempels, crematies) ben geweest vraag ik me af of we wel naar varanasi moeten gaan of dat we daarvoor in de plaats betere andere plaatsen zouden moeten kies. ik begrijp dat pashupatinath minder toeristisch is dan varanasi, maar in varanasi lijkt het me erg mooi bij zonsopgang over de ganges te varen.. iemand ervaring met beide plekken? alvast bedankt ESther

• erik

Ik ben in beide plaatsen vaak geweest. Buiten het feit dat ze bekend staan om de lijkverbrandingen vind ik ze niet te vergelijken. Dat zou ik geen reden vinden om Varanasi over te slaan.

Ik zou het dan af laten hangen van de rest van je Noord India route, Varanasi ligt op veel “logische” routes nogal uit de richting. 3 Dagen omrijden om maar in Varanasi terecht te komen vind ik het persoonlijk weer niet waard.

• Trudy

Waar ligt pashupatinath?? Ik kan het nergens vinden.

• Hans

Het is een tempelcomplex bij Kathmandu - Nepal

• Trudy

ah.. vandaar!

dank je!

• yvonne

Varanasi voegt absoluut iets toe aan je India-ervaring. Het is zo'n wonderlijke stad.

Ik zou het zeker doen. En je kunt met de nachttrein het trajekt Varanasi-Dehli(bijv) afleggen: je verliest dan eigenlijk geen tijd.

Pashupatinath is intiemer, maar als je in Varanasi de straatjes induikt en kilometers langs de trappen langs de Ganges afloopt, vind je ook heel bijzondere plekjes.

• Claudia

Nee, sla Varanasi eeecht niet over. Daar krijg je echt spijt van. Wij zijn in beide plaatsen geweest en Varanasi is toch weer heel anders. Persoonlijk vond ik het mooier dan Pashupatinath. Ik heb echt al iets van 20 verre landen gezien, maar Varanasi was 1 van de meest bijzondere plekken waar ik oooooit ben geweest. Het heeft zo veel indruk gemaakt dat ik er na een jaar nog regelmatig over droom. Ik zou zelfs weer terug gaan als ik de kans krijg. Het is zo bizar, raar en tegelijkertijd verslavend tegelijk. De Ganges, het sfeertje, de straatjes, al die tientallen rituelen tegelijk, al die mensen, de kleuren, de zonsondergangen en de bootmannetjes, de riksja's die je bijna overhoop rijden en de rommelige chaotische hoofdstraten, supermooie tempels en ga zo maar door. We wilden 2 dagen gaan, zijn een week gebleven.

Groetjes,

Claudia