enkele vragen

• el

Ik heb zo'n 20 maanden in midden en zuid-amerika gereisd. Nu wil ik in juni naar India. Geen ervaring met deze kant van de wereld, dus wat vragen. Ja ik weet dat ik vroeg ben, maar heb net te horen gekregen dat ik in juni 6 weken vrij kan nemen. Dus ben weer druk bezig met mijn reisplannen! :-)

Is het veilig om als vrouw alleen in india te reizen?

ik las dat juni geen ideale periode is om te reizen in india ivm het klimaat. Is dit ook zo of valt het wel mee? Of kan ik dan beter naar t zuiden gaan ipv het noorden. Want t lijkt me dat daar wel n verschil in is, aangezien india zo immens groot is.

ook…waar zal ik naar toe gaan? het noorden of t zuiden? Ik wil relaxt reizen, zonder gehaast en geen dag tot dag planning, dus heel India lijkt me niet haalbaar. Of is een combinatie noord-India en nepal ook goed te doen in 6 weken.

zijn er ook goede dive spots in India?

Fijn als je m'n vragen wilt beantwoorden!

groetjes,

El

• Hans

Als je door Midden Amerika gereisd hebt, is wat veiligheid betreft India een verademing. Heel relaxed. Wel veel bedelaars, maar daar leer je wel mee omgaan.

De eerste keer in India, dan moet je natuurlijk de Tai Mahal gezien hebben.

Dat houd dus automatisch in dat je eerst het noordelijke deel van India doet.

Bezoek dan ook zeker Varanasi, en reis ook door het wonderbaarlijke Rajastan.

Verder: lees je goed in, en maak dan je plan.

• Ineke M

Als je in juni gaat zou ik zeker niet naar de Tai Mahal gaan!!! Kan in Rajasthan boven de 45 gr. worden, dus als je er niet hoeft te zijn……! (daarnaast is voor mij de Taj Mahal zeker geen ‘must’). Overigens is Rajasthan wel mijn favoriet in India, maar dan liefst tussen oktober en maart.

In juni zou ik nog noordelijker gaan, dus de kant van Ladakh op. Maar als je wilt duiken dan kun je beter naar het zuiden. Daar ben ik alleen in dec.-jan. geweest, dus hoe het klimaat er dan is weet ik niet.

Ineke

• gj huiberts

Mijn zoon en ik gaan a.s. 5 januari voor 4 weken naar Noord India (Dehli, Daramsala, Jaipur, Agra, Varanasi en Kathmandu).

Wie kan ons informeren over het klimaat? Ik lees in de Lonely Planet dat het koud is maar in andere informatie lees ik dat het rondom 20-25 graden is.

Wat is jouw ervaring? Korte broeken weer of alleen maar lange broeken?

bvd

GJ Huiberts

• marja

Bij verblijf in Delhi bezoek dan ook de tempel Akshardham. Ik vond het zeer de moeite waard.

Marja

• Ineke M

Vorig jaar bleef het vrij lang koud in Rajasthan. Normaal gesproken is de ‘kou’ over na half januari, maar toen bleef de kou nog tot in februari.

Datbetekende dat het overdag zo tussen de 16 - 20 gr. was en 's nachts tussen de 4 - 8 gr.

Vergis je niet, dat is echt koud!! Hier in Nederland is alles verwarmd. In Rajasthan zijn alle gebouwen zo gemaakt dat de zon buiten blijft en de wind binnen komt. Het blijft in de huizen dus echt koud!!! Buiten kun je tussen 12- 15 uur wel lekker in de zon lopen, maar na vier uur zie je iedereen alweer met dekentjes om lopen.

Je kunt geluk hebben met het weer (daar hoop ik op, want ik vlieg de 10de).

Dit jaar neem ik voor alle zekerheid dus wel een wollen jasje mee (fleece jack is nog handiger)

groetjes,

Ineke

• Rene

Of het nou koud of warm is, je kunt het beste ALTIJD in lange broek lopen in India. Liefst met een shirt met iets langere mouwen.

Maar, het kan in Rajahstan en omstreken deksels koud zijn. Mijn kouderecord staat op min 1 's nachts, en overdag rond de 7 graden, in Varanasi in januari. Het land is inderdaad niet op kou ingericht, alhoewel het leven gewoon doorgaat, ook voor de mensen die niet meer hebben dan een lendendoek en een paar slippers. Hoezo verwend? ;-)

• Claudia

Hoi,

Een leuk idee is misschien om naar het tijgerpark Bhandavgarh te gaan als je toch in juni gaat (centraal-I, te bereiken vanuit Varanasi). Dit schijnt het beste park te zijn om tijgers te spotten, en in juni/juli stikt het daar echt van de tijgers. Er schijnen dan veel fotografen te zitten die hun kans grijpen. Vanwege hitte en droogte trekken alle tijgers naar dichtsbijzijnde poeltjes toe en er schijnen ook vaak gevechten waar te nemen zijn vanwege territoriumgedrag. Wij zijn er in maart geweest en hebben er 2 tijgers gezien (en nog 6 in andere parken gedaan en helemaal niets gezien). Grote kans ook op ander wild (luipaard, beren enz), en zeker in die tijd. Ik heb gehoord dat 10 tijgersightings op 1 dag niet zeldzaam zijn. Lijkt mij persoonlijk een unieke ervaring, maar weet niet of je daarnaar op zoek bent. Je moet wel echt een kamer met aircon hebben.

Juni is voor Nepal en voor de bergen in Noord-India helaas geen beste tijd. Vanwege de hitte en het regenachtige weer zijn er bijna geen uitzichten. Het kan echt pijpenstelen regenen, dagen achter elkaar. Het is dus zonde om helemaal naar Nepal af te reizen. Het is natuurlijk wel lekker koel in de bergen, en er zijn wel heldere dagen dus je kunt het erop wagen een trekking te doen in N-India. Mijn persoonlijke favorieten in Rajastan waren Pushkar en Jaisalmer. Varanasi was ook echt helemaal te gek. Dat had ik voor geen goud willen missen. Tja, heet wordt het er wel, maar er gaan nog steeds genoeg toeristen heen, dus: ik zou ervoor gaan.

Veel plezier! Je krijgt de tijd van je leven.

• Claudia

Overigens zes weken lijkt me voldoende voor noord-India en Nepal.Hebben wij ook gedaan, en wij vonden het heerlijk, rustig genoeg.

Je zou overigens ook kunnen denken aan combi met Malediven (duiken!!)

• esther

Beste Claudia,

vanuit waar in India zijn jullie naar Male/Malediven gevlogen? Wij overwegen de backwaters van zuid india te combineren met de Malediven, maar weet niet hoe makkelijk/moeilijk dat is en hoe kostbaar een ticket is.

misschien kun jue ons helpen

bvd, Esther