Trudy,
Nog even een tweede reactie.
Regels als het moeten bezitten van een rijbewijs of het dragen van een helm zijn er niet om weggebruikers te pesten. Die zijn er voor je eigen veiligheid en die van je medeweggebruikers.
Een paar jaar geleden waren er hier op dit prikbord twee jonge meiden die trots vertelden dat je in India zonder rijbewijs op de motor rond kunt crossen.
Die heb ik voor “domme kipjes” uitgescholden.
Zoals ik eerder gezegd heb: het gaat om je rijvaardigheid.
En niet alleen om je eigen veiligheid, maar ook om die van je medeweggebruikers.
Een helm beschermd je tegen behoorlijke hersenbeschadigingen die je bij een val kunt oplopen, waardoor je de rest van je leven invalide bent, als je het al overleefd hebt.
Dat is echt iets anders dan wat gekneusde ribben of een gebroken been, dat herstelt zich wel weer, hoe pijnlijk dat ook kan zijn.
In India zie je veel mannen voor op de brommer met een helm op, achterop in amazonezit zijn vrouw met sari. Ik heb het een keer meegemaakt dat de man een onverwachte beweging maakte en zijn vrouw er afdonderde. Dit was bij het wegrijden, gelukkig niets ernstigs aan de hand.
Als je er voor kiest om op de motor door India te crossen wens ik je een gode en veilige reis.
Rob