bellen naar India

• marielle

Wie heeft goede tips voor het goedkoop bellen vanuit Nederland naar India (liefst mobiel naar mobiel, gezien mijn internetplusbellen-abonnement waar 0900-nummers een fortuin kosten)???

• Sundri

Goedkoop bellen vanaf mobiel naar India is moeilijk. Er zijn wel inbelnummers, maar dan betaal je daarbovenop je “normale” mobiele belkosten.

Goedkoopst is inbellen via een vaste telefoon. Zie daarvoor vergelijkingssites, zoals www.belslim.nl. Op dit moment is het goedkoopst van vast naar mobiel 3 cent per minuut via 0900-1230273. Let wel op, want die kosten kunnen van dag tot dag verschillen. Ze hanteren regelmatig een zogenoemd actietarief.

Zelf bel ik meestal via 1609, daarvoor moet je je inschrijven (via internet www.bel1609.nl) en kost 5 cent per minuut. Voordeel van het laatste is dat je alleen betaalt als wordt opgenomen. Bel je via een 0900 nummer, dan betaal je al vanaf het moment dat je op hun computer zit, dus betaal je ook als niet wordt opgenomen.

Ik zou ook eens kijken op www.bellen.com, buitenland bellen. Die site is van Ben Woldring. Daarop kun je heel veel belmogelijkheden vinden inclusief kosten.

Verder kun je vanaf je PC bellen met b.v. Skype of Voipriader zowel van PC naar PC (dat is altijd gratis), maar ook naar vaste of mobiele nummers (naar sommige landen is het gratis, naar India kost het wat. De kosten verschillen per website.

Succes met het vinden van een geschikte belmogelijkheid.

• Marielle

Hee Sundri, dank voor je uitgebreide antwoord. Dat 1609-nummer heb ik ook al 's gezien, maar vraag me af of dat bij je provider (bij mij dus kpn) gezien wordt als een normaal nummer of een soort van 0900-nummer? Met andere woorden, wat berekenen ze daarvoor? Ik heb namelijk een internetplusbellen-abonnement waarbij ik gratis kan bellen naar alle vaste nummers, maar juist extra betaal als ik naar mobiel of service-nummers bel. Vandaar deze vraag ook, want nu blijkt dat dat heel onhandig is als ik naar bijv India wil bellen. Ik zoek dus eigenlijk een inbelnummer dat niet onder die 0900 valt….

• Sundri

Het ligt aan je KPN-abonnement, maar 1609 is geen servicenummer, maar een inbelnummer. Daaraan zijn geen kosten voor de KPN verbonden. Er zijn alleen KPN-abonnementen, waarmee je niet via inbelnummers kunt bellen. BelBasis bijvoorbeeld. Ik heb een “normaal” KNP-abo en daarmee kan het wel. Dus het is een kwestie je abonnement nakijken of, wat me simpeler lijkt, gewoon bij 1609 inschrijven (kost toch nix) en proberen te bellen via 1609. Heel kort nadat je hebt ingeschreven kun je al bellen. Wordt het toch nix, dan schrijf je je gewoon weer uit. Je kunt via 1609 niet alleen vaste nummers opgeven, maar ook mobiele nummers (maar let daarbij op dat je bij mobiel ook je lokale kosten betaalt). Feitelijk kun je ieder willekeurig nummer opgeven (en weer verwijderen), zelfs van je buurvrouw als je dat zou willen; uiteraard betaal jij dan de kosten van bellen via 1609.

• Sundri

N.B. met inbelnummers als 1609 maak je alleen gebruik van het KPN-netwerk en daarvoor betaal je al abonnementskosten… Dit soort nummers werken ook via andere netwerken, maar dan kan dat leiden tot andere kosten. Dat kun je ook zien via www.belslim.nl. Een voorbeeld daarvan hier in Zeeland is bellen via zeelandnet.

• Marielle

ik zie nu op de website van 1609 dat het niet mogelijk is met een internetplusbellen-abo… helaas. DUs toch even proberen via 0900, op belsim staat dat er geen extra kosten bijkomen voor het bellen met 0900, maar ben toch benieuwd… je weet nooit met die kpn-gasten ;-)

• kees m

via 09005558801 naar india bellen €0,05 per min zowel vast als mobiel

is van www.netsource.nl

• roy

dankje kees m,

het klopt 5 cent per minuut en bel met de nummer wat je vermeld hebt.

• Rob

Marielle,

Ik bel al tijden via 1609 dankzij de tip van Sundri.

Wel via mijn vaste kpn-lijn.

Mobiel is idioot duur.

Rob

• riez

Wij bellen altijd via 12voip via internet. Mijn man hangt sindsdien uuuuuuurren aan de lijn met zijn fam. Altijd naar mobiel, 3 ct per minuut geloof ik!