noord-india

• misja

dag mede-indiagangers/kenners,

ben een aantal jaar geleden in de maanden oktober, november en een gedeelte december in india geweest. ben toen van rajasthan via de westkust naar beneden gereisd (per trein/bus/taxi/riksha/lopend) en bij het puntje weer een stukje omhoog richting chennai.

Deze keer wil ik in februari (en misschien een stukje maart) gaan en het liefst vanuit delhi wat noordelijker gaan, de bergen in.

Nu heb ik nog niet alles nagekeken en doorgespit, dus weet niet precies hoe het zit met het weer rond die tijd aan de voet van de himalaya.

Wie heeft er wat tips voor me. Zou graag in een mooi berg-rijk gebied willen rondreizen, wellicht richting nepal.

Vraag is dus: is deze tijd van het jaar uberhaupt geschikt (en daarom ook leuk) om noordelijk te gaan? (wil iemand tips/ervaringen delen?)

2e vraag: heeft iemand nog goede tips voor vluchten. het liefst reis ik zo goedkoop mogelijk. in welke prijsklasse moet ik rekenen? en ik had ergens opgevangen dat ik het beste vanuit bijv. frankfurt kan zoeken, of maakt dat weinig uit?

Alvast bedankt voor alle tips en moeite!

(ps, er mag ook een pm verstuurd worden)

• theo

Hallo Misja,

Februari is de koudste maand daar, doch evengoed reis ik juist dan door mooie berg-rijken in de Himalaya.

Er zijn altijd wel goedkope tickets naar Delhi te vinden, check de sites die daarvoor gemaakt zijn maar worlticketcentre, vliegwinkel, cheaptickets, etc.

Ga je echte bergewandelingen maken van (ruim) boven de 3000m dan moet je er rekening mee houden dat op somige plaatsen lawines je route kunnen blokkeren.

Boven de 5000m is het -20°c en kouder, is te doen, doch goede voorbereiding voor kou en hoogteziekte is dan van levensbelang.

In de lager gelegen bewoonde berggebieden is het dan laagseisoen en werkelijk super, overal ruimte: geen gedoe met reserveringen zijn nodig.

Van Delhi gaat er een bus naar Nepal (Pokhara/KTM); visa aan de grens, je kunt ook vliegen = niet duur. Kashmir en Ladakh, Sikkim, Buthan of Himal Pradesh zijn natuurlijk ook geweldig. Kies maar uit!

alvast een warmmakertje: :)

Hier logeer ik altijd:

Pokhara:

Chitwan:

Kathmandu:

Annapurna:

Shops:

Manaslu: +8000m

Heb je al zin? :D:D

Veel plezier en succes, met vr groet, theo.

• mitmig

Hoi Theo, heb genoten van de mooie foto's!!!

mitmig

• Paul Broekman

Mooie foto's Theo.

• kees m

vliegen : kijk op www.amanreizen.nl

heeft altijd beste aanbiedingen met 30 kg en seats vooraf reserveren

eigenaar is indier, komt uit delhi heet Goldy Sing

februari is inderdaad de koudste periode aldaar, maar als je er van houd,

mijn zegen heb je.

wij gaan toch liever naar de warmte.ontvluchten niet voor niets Nederland in de winter.

grjes kees m

• theo

Goeie tip Kees, die link,

In februari is het in Pokhara 20°c in het zonnetje (bijna altijd), helemaal gaaf wandelweer.

Chitwan = vaak warmer 23°c dan, ook niet verkeerd. *D

Iets hogerop frisser, ook met zon, tot 3000m. :)

Hoger moet je dan niet gaan, dat kan wel heel geschikt in april, september etc.

Gewoon ff goed planne. :D

Voor elk wat wils. ;)

Ze kijken je aan in Azië! :D