Het weer 's zomers

• Corneel

Volgend jaar willen we graag India bezoeken. We zitten (helaas) vast aan de zomervakatie, dus eind juli, begin augustus.

Ik heb al gezien dat de noordwest hoek (Himalaya) dan juist heel mooi weer heeft. En de zuid west kust is dan waarschijnlijk errug nat.

Maar hoe zit het met de rest van India? Daar kom ik nog niet zo goed uit. En ik heb niet zo'n zin in een totaal verregende vakantie. Maar we willen wel graag veel natuur en veel echt indiase cultuur zien.

• Bob

Ik weet niet hoe het weer in de rest van India is rond die tijd. Ik ben alleen in Ladakh en Delhi geweest in de zomer. Ladakh is heet en droog in de zomer. Delhi is heet met een hele hoge luchtvochtigheid.

Maar als je echte Indiase cultuur wil zien, is noordwest India (Himalaya / Ladakh) waarschijnlijk niet de juiste plek. Ladakh hoort weliswaar bij India, maar cultureel gezien is het verwant aan Tibet. De mensen zijn boeddhistisch, spreken een taal die op Tibetaans lijkt, ze zien er Tibetaans uit. Niet echt India dus :)

• Corneel

Zelf zou ik me prima een paar maanden in de Himalaya kunnen vermaken. Maar mijn vrouw en dochter gaan ook mee, en die willen juist het “echte” India zien.

Dus misschien gaan we beide doen. De helft van de vakantie in het Noordwesten (en dan denk ik nu meer aan Himachal Pradesh). En de andere helft meer naar het zuiden.

Hoe is het zomer weer aan de Oostkust?

• Bob

Bij het noordwesten moet je er wel op letten dat het alleen aan de “overkant” van de Himalaya droog is, dus Ladakh en Zanskar. Himachal Pradesh is in de regentijd erg nat.

• Khan

Zuid-Oost kust komt de regen zo begin/half augustus.

• Corneel

Aha, dus is het slim om eerst (eind juli) naar zuid-oost India te gaan? En daarna voor de regen te vluchten ergens in de Himalay?

Ik geloof dat het niet zo verstandig is om naar Kashmir te gaan met m'n gezin, als ik de site van het ministerie van buza mag geloven.

• Rob

“Maar mijn vrouw en dochter gaan ook mee, en die willen juist het ”echte“ India zien.”

Corneel,

Wat willen je vrouw en dochter zien dan:

weduwenverbrandingen en bedelende weeskindjes?

Wat bedoelen zij met het “echte India”?

En wat voor beeld heb je zelf bij de Himalaya?

De Mount Everest ligt in Nepal.

De uitlopers van de Himalaya komen via de Oostenrijkse Alpen en de Drentse Hondsrug bijna tot mijn voordeur.

Zo heb ik het een keer gelezen.

Rob

• riez

Kashmir is prachtig, maar idd op dit moment niet echt de veiligste plek om te bezoeken. Maar hoe het volgend jaar zomer is…dat is net als overal in de wereld niet te voorspellen….

• theo

Kashmir = geen Ladakh.

• riez

Weet ik ook wel hoor, maar Corneel zelf had het over Kashmir en daar gaf ik reactie op…