orissa

• Josine

Wie is er onlangs nog in Orissa geweest ?

Is er nog iets te merken van de onlusten tussen de Cristenen

en de Hindoes.

Er was vandaag een uizending op de radio , een journalist omschreef Orissa

als uiterlijk gevaarlijk.

Wij vertrekken 30 oktober .

• mitmig

Deze week was er een reportage over het gebied op cnn. Het gaat er inderdaad behoorlijk te keer, volgens de politie hebben de hindoes niets tegen christenen,maar wel tegen het zieltjes kopen wat de rooms katholieke kerk doet in india, namelijk in arme gebieden hulp bieden aan de armsten van de armsten, natuurlijk moeten zij wel eerst zich bekeren tot het katholieke geloof!! Hetzelfde is in mammallapuram na de tsunami op grote schaal gebeurt, de zigueners zijn op grote schaal katholiek geworden anders hadden ze geen hulp gekregen. Moest wel lachen toen Kanjapa en Magala, mij vertelde dat ze nog stiekum geloofden in de hindu goden!!

• Rob

"Moest wel lachen toen Kanjapa en Magala, mij vertelden dat ze nog stiekum geloofden in de hindu goden!!'

Mitmig,

Wat viel er te lachen dan? Kun je dat nader uitleggen?

Rob

• mitmig

Nou dat ze de centjes van de kerk opstreken en toch in hun hart gewoon hindoe waren gebleven. Die Jezus vonden ze maar niets, hindoe heeft veel meer goden, dus beter!!!

• Sundri

Heb je de met o.a. Hindoegoden (deity's) beschilderde Haveli's in Mandawa (Rajasthan) weleens gezien? Daar staat Jezus gewoon tussen, die beschouwen ze kennelijk ook als Hindoegod (deity).

• mitmig

Zal wel kloppen Sundri, maar de katholieke kerk ziet dit toch duidelijk anders!!! Vind het zowiezo een hele kwalijke zaak dat zieltjes winnen onder de armsten van de armsten. Maar zoals Bertold Brecht al zei “zu erst komt dass fressen und dann die moral”!!

• Cécile

Hoi! Wij zijn nét terug uit Orissa. We zijn in Puri geweest en hebben ook een tribal tour gedaan. Je kunt gewoon naar Puri en ook naar de tribal areas rondom de stad Jeypore. Het geweld is in de buurt van Baliguda, daar moet je nu niet heen. Het schijnt echt niet veilig te zijn.

• Rob

“Nou dat ze de centjes van de kerk opstreken en toch in hun hart gewoon hindoe waren gebleven. Die Jezus vonden ze maar niets, hindoe heeft veel meer goden, dus beter!!!”

Mitwig,

Wat valt er te lachen dan?

Dat was mijn vraag.

Rob

• mitmig

Rob, als jij er bij was geweest had je ook gelachen, het was heel komisch om zo'n breed geschouderde zigeuner met zijn groot geweer in zijn handen te horen bulderlachen dat hij zich had laten bekeren om hulp te krijgen, beetje hypocriet van hem maarja, zo zijn er ook mensen die op hun website een chauffeur in india aanbevalen en bemiddelen en , dan een flinke commissie opstrijken bij die chauffeur.

• Rob

Mitwig,

Wat een lange zin, met al die komma's.

Het verband tussen de onderwerpen ontgaat mij nu even.

Rob