Oproep deelname aan 'Één Vandaag'

• lovingmore

Hallo,

Misschien heeft u het al gelezen in de media, staatssecretaris Albayrak wil migranten die in hun land van herkomst met meer dan één vrouw zijn getrouwd, in de toekomst verhinderen dat zij Nederlander kunnen worden.

Zie bijvoorbeeld het artikel op de website van Elsevier: http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Laatste-24-uur/Polygamisten-krijgen-geen-Nederlands-paspoort-meer.htm

Naar aanleiding hiervan wil het nieuws- en actualiteitenprogramma van de TROS ‘Één Vandaag’ een documentaire maken over het polygame huwelijk in Nederland. Daartoe willen ze graag een portret maken van drie of meer allochtone mensen in Nederland, die daadwerkelijk met elkaar getrouwd zijn.

Indien u een polygaam huwelijk bent aangegaan en zou willen deelnemen aan dat programma, dan kunt u zich bij mij opgeven.

Mijn emailadres is: pieter.schultz@xs4all.nl

Met vriendelijke groet,

Pieter Schultz

(beheerder van o.a. de startpagina's buitenlandsepartner, Kameroen en polyamorie)

• Khan

> Daartoe willen ze graag een portret maken van drie of meer allochtone mensen in Nederland, die daadwerkelijk met elkaar getrouwd zijn.

Dat zal een hele kluif woprden, want in Nederland is er dan tenminste 1 illegaal. De tweede (etc) partner krijgt nl geen verblijfsvergunning. ;-)

• lovingmore

> Dat zal een hele kluif woprden, want in Nederland is er dan

> tenminste 1 illegaal. De tweede (etc) partner krijgt nl geen

> verblijfsvergunning. ;-)

Dat klopt, Khan. Ik denk dan ook dat het belangrijk is dat men anoniem verschijnt op de buis.

• Rob

Complete onzin.

Een wettelijk huwelijk is voor de Nederlandse wet alleen toegestaan tussen twee personen.

Oorspronkelijk tussen man en vrouw, tegenwoordig ook tussen twee mannen en twee vrouwen. Deze huwelijksvorm heeft een lange Westerse traditie vanwege overdracht van eigendomsrecht, et cetera.

De emancipatio is juridisch gezien al wel 2000 jaar oud (Romeins recht).

Een huwelijk tussen drie of meer personen in deze Westerse vorm brengt allerlei juridische complicaties met zich mee.

Dit juridisch huwelijk moet je niet verwarren met polygame relaties tussen mensen, kinderen verwekken et cetera.

Dat is totaal van een andere orde.

Heeft meer met macht en / of sexualiteit te maken.

In onze multiculturele samenleving komen er allerlei huwelijks gewoonten en -rechtsvormen binnen die een andere traditie hebben.

Wat is daar mis mee?

Ik roep maar wat…

Rob

• Khan

> Ik roep maar wat…

Klopt Rob, totaal onlogisch gebrabbel… :-(

Voor de rest vraag ik me af hoeveel “polygamisten” uberhaupt tot Nederlander willen naturaliseren. M.i. is dit weer zo'n politiek debat wat opgezet is om discussie over werkelijke vraagstukken te ontlopen. Klinkt goed en de massa is weer even wat voer toegediend om hun “brein” mee te vullen.

Doet me overigens, om het meer naar India te trekken, denken aan een debat binnen India, waarbij al ik mij goed herrinner polygamie wel voor Hindoes is afgeschaft, maar niet voor Moslims.

• theo

In West Kenia is 90% van de vaders polygaam, katholiek, moslim, protestant of anders, de sterksten worden de vader.

Snappen ze daar tenmiste nog iets van hoe je een ras sterk houdt:?

• riez

@ Khan,

Ik heb geen idee of het idd voor Hindoes is afgeschaft en voor moslims niet. Maar volgens mijn man (indiase moslim) mag een man in Kashmir absoluut niet met meer dan 1 vrouw tegelijk getrouwd zijn.

• Khan

Uit mijn hoofd gezegd kom het hier op neer dat polygamy onder de Hindu Marriages Act en de Special Marriages Act 1954 is verboden, en dat voor Moslims in India nooit regelgeving op dit punt is ingevoerd, en dus het gewoonterecht blijft gelden.

Nu sluit dit niet uit dat een Moslim paar onder de Special Marriages Act is gehuwd, die dus een 2e vrouw niet toelaat.

E.e.a. zou worden bevestigd door het volgende over de situatie in India als weergegeven in het rapport Polygamy in Canada: Legal and Social Implications for Women and Children, Angela Campbell et al.

http://www.swc-cfc.gc.ca/pubs/pubspr/0662420683/200511_0662420683_e.pdf

Ik citeer (p. 25)

"In addition to nations such as those just described where family relations are largely governed by Shari’a law, several jurisdictions allow a plurality of religious norms to shape the regulation of marriage and divorce. In India, for example, family relations are not regulated by a single set of rules. Rather, the five major religious communities (Hindu, Muslim, Christian, Jewish and Parsi) have separate personal laws based on their respective religious laws. With respect to the Muslim community, norms governing marriage are generally not legislated and instead, Shari’a law is applied. Muslim men thus may marry up to four wives (Shah 2003: 371). Because polygamy is unregulated within the Muslim community, men may take subsequent wives without prior wives’ consent, and there is no inquiry as to whether they abide by the requirement under Islamic law that they treat their wives equally.

Under the Indian Hindu Marriage Act, 1955, which applies to Indians of the Hindu, Buddhist, Sikh or Jaina faiths, polygamous marriages are not recognized. Polygamy is also considered as an offence under this statute, and can serve as a basis for divorce by a wife (CEDAW India 1999: para. 372). Despite this, Indian courts have recognized the legal consequences of polygamy even among those governed by the Hindu Marriage Act, given that full enforcement of this law has been viewed as leading to injustice for women and children (Shah 2003: 371). Polygamy is not recognized for Christians or Parsis in India, who are governed by the Indian Divorce Act, 1869 and the Parsi Marriage and Divorce Act respectively.

Zie trouwens nog Times of India (2001): End polygamy, Muslim woman pleads with SC

http://timesofindia.indiatimes.com/articleshow/41545339.cms

De discussie staat in India sterk in het liocht van de vraag of je voor alle bevolkingsgroepen uniform recht moet hebben, danwel vasthouden aan een systeem waar met name in het familierecht per groep eigen recht wordt toegelaten.

Ik heb mij een paar jaar geleden hier voor het laatst in verdiept. Ik ken de actuele stand van het debat over polygamie in India niet. Wat ik trouwens wel weet is dat bijv. wettelijke leeftijdsgrenzen in de praktijk niet zo nauw worden genomen. Ik heb zelf binnen Christelijke kringen gezien dat men niet houdt aan de minimum leeftijden van bruiden volgens de Christian Marriages Act (of zich daar zelf niet van bewust is). Niet zo vreemd misschien als je weet dat . ook de Hindu kasten binnen de Christenen gewoon hun betekenis houden. Omdat de meeste huwelijken niet plaatsvinden onder de Special Marriages Act (en dus niet geregistreerd worden) is echter juridisch gezien de grens tussen formeel huwelijk en wat wij samenleven zouden noemen weinig scherp.

• Rob

Khan,

Nog wat onlogisch gebrabbel van mij.

Rob

————

In de Indiase geschiedenis had Draupadi vijf mannen.

In de Joods / Christelijke geschiedenis had Jezus er een stuk of twaalf.

Beiden werden vervolgd, als ik het goed begrepen heb.

Als ze in deze tijd geleefd zouden hebben en hier in Nederland als vluchteling asiel zouden aanvragen, voor welke inmenselijke keus zouden ze dan komen te staan?

Als ze maar 1 man mogen meenemen?

Welke criteria moet je dan hanteren?

En in het geval van Draupadi, hoe moet zij kiezen tussen een tweeling?

Of kunnen die samen voor 1 partner tellen?

——————-

Oh ja, ik lees natuurlijk niet goed.

Het ging niet over een verblijfsvergunning, maar om naturalisatie.

• lovingmore

Hallo Khan,

Korte reactie op jouw reactie. Zie verder mijn reactie bij Rob's stukje.

> Klopt Rob, totaal onlogisch gebrabbel… :-(

>

Ikzelf hou niet gebrabbel. Wat is zeg is gebaseerd op argumenten.

> Voor de rest vraag ik me af hoeveel “polygamisten” uberhaupt

> tot Nederlander willen naturaliseren. M.i. is dit weer zo'n

> politiek debat wat opgezet is om discussie over werkelijke

> vraagstukken te ontlopen. Klinkt goed en de massa is weer

> even wat voer toegediend om hun “brein” mee te vullen.

Ja je vraag het je af. Dus je weet het niet. Als je polygamie legaliseert dan junnen ook Nederlanders zo'n huwelijk aangaan. En die zijn er. Maar nu is polygamie zo'n taboe. Met het verbod op polygamie geef je ook een heel negatief signaal af naar de samenleving. Monogamie is alléén goed, polygamie is alléén maar verkeerd. De praktijk laat zien dat niet alle mensen monogaam zijn…. Verder ben ik geen politicus. Ik ben in 2007 overtuigd geraakt van polyamorie en polygamie. Daar vecht ik als burger voor via o.a. mijn startpagina over polyamorie: zie: http://polyamorie.startpagina.nl. De overheid is tegen polygamie!

> Doet me overigens, om het meer naar India te trekken, denken

> aan een debat binnen India, waarbij al ik mij goed herrinner

> polygamie wel voor Hindoes is afgeschaft, maar niet voor

> Moslims.

Er zijn in India ook voorstanders van polygamie, dus…..

Pieter