Tom schreef:
>
> Rob, ik heb goed gelezen, maar kan er helaas geen touw aan
> vastknopen.
>
> Er zoemt een mug om je hoofd, vandaar de titel herfstmuggen ?
> (of herfstmug)
>
> Maar vervolgens gaat het over fruitvliegjes (die zoemen in
> ieder geval niet, en het zijn ook geen muggen). Maar goed,
> laat ik niet zo muggenziften, dat laat ik liever aan jouw
> over, ik begrijp het wordt door sommigen op dit prikbord zeer
> gewaardeerd.
Tom je hebt me vanmorgen aan het lachen gekregen bedankt daarvoor, mega sterke opmerkingen!
>
> Wat betreft de fruitvliegjes overlast, dat is simpel te
> verhelpen door hygiënische maatregelen te treffen. Dus geen
> voedselresten -enkele dagen- op het aanrecht laten staan,
> overrijp fruit dat wellicht ligt te slingeren weggooien,
> misschien heb je een afvalbakje binnen staan met veel rotte
> organische dingen erin, dat zijn zo de zaken waarin
> fruitvliegjes welig tieren.
>
> Daarom heten ze misschien ook wel fruitvliegjes, ze zitten
> graag op overrijp fruit (banaan zijn ze helemaal verzot op).
> Misschien ligt daar nog een vergeten exemplaar van rond te
> slingeren?
Inderdaad fruitvliegjes komen af op rottende en gistende dingen, lege fris en of drankflessen ook een mogelijke oorzaak!
Dit vond ik op internet………
Laat geen fruit, groente of andere verse producten rijpen in de keuken. Verpak het in folie of in een goed gesloten kast. Zo voorkom je dat de fruitvliegjes het ruiken en ze komen niet zo snel binnen.
Laat fruit niet liggen als het eigenlijk al te rijp is. Veel mensen laten fruit in de fruitschaal liggen, ook al eten ze het niet meer op. Gooi het gelijk weg!
Zorg dat je geen afwas hebt staan en ruim je aanrecht altijd netjes op. Fruitvliegjes kunnen makkelijk leven van de kleinste restjes die achterblijven.
Zet geen afvalemmer in de keuken of leeg deze elke dag in de container buiten.
Fruitvliegjes houden van wijn, bier en frisdrank. Dus laat geen (bijna) lege flesjes staan op het aanrecht maar spoel ze om en zet ze buiten of in de schuur.
Fruitvliegjes-val maken (evil grin): Pak een klein bakje, doe er een laagje honing of iets anders zoets in, en prik een klein gaatje in het dekseltje. Zo kunnen de fruitvliegjes er wel in, maar niet meer uit. Ook kun je een kom pakken met daarin een bruine banaan, en bind de opening af met een plastic zak. Prik ook hier een paar kleine gaatjes in en je hebt een ideale val om fruitvliegjes te bestrijden.
Verder vraag ik me af als je buren al last van Deet of wierook hebben, het door hen wel toegestaan is om deodorant of after shave te mogen gebruiken. Zomaar een vraag die ineens bij me opkomt. Ja sorry heeft uiteindelijk niks met India te maken.