Delhi - Dharamsala is ongeveer 12 uur met de bus. Delhi - Manali ook en Dharamsala - Manali ook. Na 2x 12 uur met de bus (Delhi-Dharamsala-Manali) was ik de bus ook goed zat om nog een keer 2 dagen in de bus te zitten naar Leh, dus hebben we toen een taxi genomen van Manali naar Leh. Ik ben blij dat we dat gedaan hebben, want dat was veel prettiger en we konden stoppen wanneer we wilden voor foto's of plaspauze. Manali - Leh is een adembenemend mooie route, dus ik zou je ook adviseren om dat per taxi te doen ipv de bus. Van dit stuk wil je kunnen genieten.
Dharamsala is qua omgeving niet echt bijzonder, dus ik zou dat overslaan als ik jou was. Ik ben er heen geweest om de Tibetaanse gemeenschap daar te zien.
In Ladakh zijn we per auto van dorp naar dorp gegaan en verder alles te voet uiteraard. Een enkele keer met ik nog met een lokale bus naar een klooster geweest.
Ik ben ook vrij lang en pas daarom vaak met mijn benen niet in de banken van een bus. Die (nacht)bussen vanuit Delhi zijn wel wat beter dan de lokale boemelbussen. Ze noemen het luxury coach of zoiets, maar daar moet je niet te veel bij voorstellen. Het was te doen.. voor 2 dagen.
Ik zou de route Manali - Leh zeker over land doen. Voor veel mensen is dit een hoogtepunt van de reis, voor mij ook. Terug kun je dan vliegen.
Als je 8-10 dagen in Ladakh wil blijven, is Leh de enige optie als uitvalsbasis. De andere dorpen zijn allemaal erg klein en alleen geschikte om 1-2 dagen te blijven.
Ik weet zo niet wat voor korte trektochten je kunt maken, maar die zullen er vast zijn. Je kunt in Leh naar een van de vele trekkingburo's stappen en vragen wat ze te bieden hebben voor een tocht van 2 a 3 dagen.