Noord India

• willem

Hallo,

Na 3 jaar wil ik wel weer eens terug naar India maar nu naar het echte Noorden.

Dit keer wil ik naar Himachal Pradesh en of Ladakh heb zo,n 3 tot 4 weken hier voor het lijkt me het mooist om het groen af te wisselen met de ruige bergen , welke 2 uitval plaatsen zijn dan aante raden ?

Ik twijfel of ik dit alleen zal gaan doen of georganiseerd er zijn een aantal reisorganisaties (Shoestring,Boabab enz) die hier ook naar toe gaan , zie een beetje op tegen het zelfstandig reizen en alles regelen in India ,wat is jullie ervaring tav het op eigen houtje alles doen in deze regio.

Alle tips hoe dit aan te pakken ,goede site,s en reisburo,s in deze regio hoor ik graag .

Ook hoor ik graag als mensen ervaring hebben met een reisorganisatie naar deze regio

Dank

• Bob

Ik ben op eigen houtje naar Ladakh geweest. Dat is prima te doen. Maar als je er tegen op ziet dingen zelf te regelen in India, is georganiseerd misschien een betere optie voor je?

Ik ben per bus van Delhi naar Dharamsala en Manali gereisd. Vanuit Manali per taxi (4WD) naar Leh en in Ladakh alles per bus en auto gedaan. Dat ging allemaal heel makkelijk.

• willem

Ha Bob ,

Dank voor je reactie .

Hoelang ben jij onderweg geweest dan , als ik het zo lees dan heb je veel reis dagen gemaakt vele uren in een bus of auto ?

Ik vond van mijn eerdere India ervaring het vervoer erg tegenvallen slechte bussen qua vering en met mijn lengte erg krap allemaal ( in verglijk met andere landen in Azie waar ik ben geweest) als ik dan vele dagen zo moet rond reizen dan neemt het reis plezier voor mij toch aardig af .

Is Dharamsala en omgeving de moeite waard qua natuur, ik hoef er niet speciaal naar toe omdat daar alleen de Dalai Lama daar zetelt.

Om het vele en vooral lange reizen per bus te voorkomen lijkt het me een goed idee om Leh en omgeving voor een dag of 8/10 te verkennen (ook meerdaagse wandel tochten ), wat zou een andere goede plaats zijn om ook daarvanuit een dag of 8/10 de boel te verkennen .

Zijn er ook meerdaagse wandeltochten van een dag of 2/3 , zie alleen maar trektochten van af een dag of 6 tot 3 weken ?

Gr Willem

• Bob

Delhi - Dharamsala is ongeveer 12 uur met de bus. Delhi - Manali ook en Dharamsala - Manali ook. Na 2x 12 uur met de bus (Delhi-Dharamsala-Manali) was ik de bus ook goed zat om nog een keer 2 dagen in de bus te zitten naar Leh, dus hebben we toen een taxi genomen van Manali naar Leh. Ik ben blij dat we dat gedaan hebben, want dat was veel prettiger en we konden stoppen wanneer we wilden voor foto's of plaspauze. Manali - Leh is een adembenemend mooie route, dus ik zou je ook adviseren om dat per taxi te doen ipv de bus. Van dit stuk wil je kunnen genieten.

Dharamsala is qua omgeving niet echt bijzonder, dus ik zou dat overslaan als ik jou was. Ik ben er heen geweest om de Tibetaanse gemeenschap daar te zien.

In Ladakh zijn we per auto van dorp naar dorp gegaan en verder alles te voet uiteraard. Een enkele keer met ik nog met een lokale bus naar een klooster geweest.

Ik ben ook vrij lang en pas daarom vaak met mijn benen niet in de banken van een bus. Die (nacht)bussen vanuit Delhi zijn wel wat beter dan de lokale boemelbussen. Ze noemen het luxury coach of zoiets, maar daar moet je niet te veel bij voorstellen. Het was te doen.. voor 2 dagen.

Ik zou de route Manali - Leh zeker over land doen. Voor veel mensen is dit een hoogtepunt van de reis, voor mij ook. Terug kun je dan vliegen.

Als je 8-10 dagen in Ladakh wil blijven, is Leh de enige optie als uitvalsbasis. De andere dorpen zijn allemaal erg klein en alleen geschikte om 1-2 dagen te blijven.

Ik weet zo niet wat voor korte trektochten je kunt maken, maar die zullen er vast zijn. Je kunt in Leh naar een van de vele trekkingburo's stappen en vragen wat ze te bieden hebben voor een tocht van 2 a 3 dagen.

• willem

Bob klinkt goed allemaal ,

ik denk dat het er voor mij dan zo uitzou gaan zien ,

Delhi - Manali (vliegen vanaf Delhi naar Kullu is ook nog een mogenlijkheid zag ik )daar een week blijven dan door .

Dan inderdaad Manali - Leh per taxi en in Leh blijven, terug per vliegtuig naar Delhi.

Weet jij nog wat de kosten voor de taxi Manali - Leh zijn en hoelang doet deze er over , hoe gaat het met overnachten ?

Als je nog hotels of buro,s weet die je met tevredenheid hebt gebruikt hoor ik het graag .

Gr WIllem

• Bob

Ik weet niet of je nog speciale plannen in Manali hebt (trekking?), maar anders vind ik een week in Manali erg lang. Na 1 a 2 dagen heb je het wel gezien (en gehad) daar. Ik tenminste wel. Ik zou er dus echt niet langer blijven dan 2 dagen.

Ik geloof dat ik destijds (2006) 100 euro betaald heb voor de taxi rit naar Leh. Ik heb geen idee of dat een reële prijs was of wat je nu zou betalen. Wij hebben toen bij het eerste de beste reisburo in Manali de rit geregeld.

De rit Manali - Leh is 2 dagen. Je overnacht dan in een tentenkamp in Sarchu op hoogte. Er zijn ook andere mogelijkheden geloof ik, zoals overnachten in Keylong. Maar Sarchu is de meest gangbare optie en dat ligt ongeveer halverwege.

De bus rit vanuit Delhi hadden we geregeld via Potala Tours in Delhi. Dat was naar Dharamsala, maar ik geloof dat ze ook bussen hebben naar Manali en Leh.

• willem

De bedoeling is om vanuit Manali dan de omgeving te verkennen die schijnt ook mooi te zijn , de Kullu en Parvati valley,s schijnen de moeite waard te zijn?

Heb jij dus geen tours of zo gedaan in de omgeving van Manali of vondt je de omgeving gewoon tegenvallen .

Die taxi prijs, is dat per taxi of per persoon in de taxi ?

Hoop niet dat je het vervelend begint te vinden al die vragen , heb er misschien nog wel een paar de komende dagen ….

Willem

• Haha

Ik haak even in. De taxirit Leh - Manali is inderdaad indrukwekkend. Ik meen dat we voor de taxi in juni 2008 rond de 10.000 roepi hebben betaald. Voordeel is dat hij overal voor je stopt en dat je je benen kunt strekken. Voor een paar duizend roepi kun je me de bus mee of met een gedeelde taxi. Deze maakt geen foto stops. Je ligt dan wel je benen in de nek van een mede passagier. We hebben in juni in Keylong overnacht.

Manali is op zichzelf best een aardige stad. Wel enorm veel Indiase toeristen. Ongeorganiseerd wandelen in de omgeving wordt ten sterkste afgeraden omdat er al enkele toeristen zijn vermoord door zeer waarschijnlijk drugsbendes. Er wordt inderdaad hier en daar wat geblowed. Verder kun je met de riksja naar nieuwe en oude gedeelte gaan van Manali gaan. Da's wel grappig. Er zijn veel Indiase toeristen om de warmte van een eventuele moesson te ontlopen. Het is een thrill seekers stad. Zo kun je paragliden etc.

Waarom geen trektocht van een week in de omgeving van Leh. We hebben in het begin van het seizoen de Markah Valley gelopen en dat was fantastisch.

• Bob

Ik heb geen tours in de omgeving van Manali gedaan. Ik ben alleen naar Vashist geweest. Dat is een leuk dorpje vlakbij Manali. Verder is Manali niks bijzonders. Maar de omgeving is wel mooi. Ik ken alleen het stuk van Manali naar Rohtang La, maar de omliggende valleien schijnen ook heel mooi te schijn voor trektochten. Ons reisdoel was Ladakh, vandaar dat we meteen doorgereisd zijn.

Ik weet niet meer zeker of het 100 euro in totaal was of per persoon. We waren met z'n tweeen, dus misschien was het 200 euro :) Je betaalt normaal gesproken niet per persoon maar per rit, dus hoe meer man hoe goedkoper.

Ik vind het geen probleem om vragen hierover te beantwoorden, dus stel ze gerust.

• Bob

10.000 Rp was ook de prijs die wij betaald hebben, volgens mij. Dat bedrag staat me bij. De koers was in 2006 waarschijnlijk wat anders toen ik er was, maar dat zal de prijs dan zijn.

Als je in Keylong overnacht, is de 2e dag rijden dan veel langer dan de eerste?

Ik vond de overnachting in Sarchu wel wat hebben. In de middle of nowhere in een tentenkamp. De tenten waren vrij luxe, met bedden, een WC (!!), wastafel en stromend water (in de tent dus!). Dat was inbegrepen in de prijs bij ons.

We hadden wel last van hoofdpijn in Sarchu vanwege de hoogte, met wat paracetamol toch goed geslapen. De dag erna had ik nergens meer last van en je bent dan al wat aan de hoogte gewend voor Ladakh. Leh ligt lager dan Sarchu.