Ik reageer even op de suggesties van Theo
> In Madras vond ik de St Thomas cathedraal de moeite waard,
Ik vond die cathedraal ook altijd mooi (ben er gelof ik wel 6x gewwest). Persoonlijk vind ik het jammer dat ze 'm bij de laatste verbouwing hebben veranderd in een RK Kitch Paleis. Als je tijd heb zou ik ook de twee andere (kleinere en charmante) locaties van de Thomeas Pilgrimage bezoeken: St. Thoman Mount en Little Mount
http://en.wikipedia.org/wiki/St_Thomas_Mount
Iets ander wat wel grappig is om rond te lopen is het Fort museum (ligt aan de kust, even ten noorden van het MGR monument (en busstation). Het is nog steeds militair terrein, maar je kunt een museum bekijken (met o.a. munten uit de VOC-tijd) en het kerkje. Hier en daar kun je tegen een schreeuwende militair aanlopen die je er op wijst dat je buiten de gebaande paden komt (en daarmee op het eigenlijke militair terrein). Niet te veel van schrikken, vriendelijk bedanken en een andere weg inslaan. ;-)
> Mysore heeft een leuk paleis en dam, kun je ook overslaan.
Dat laatste is Brindhavan Gardens. OK, heb je een middag niets te doen kun je er naar toe; het is wel typisch Indiaas toerisme, met massa's die zich in hoog tempo verplaatsen naar een fontein met muziek. Verbaas je (niet) over de politieagenten met stokken die gereed staan om ordeverstoringen in de kiem te smoren. Ik zou er geen tweede keer naar toe gaan. ;-).
Paleis is wel grappig en interessant. Je kunt ook nog een ritje met een tonga (karretje getrokken met een paard) maken, en in de omgeving is voor de liefhebber nog wel het e.e.a. aan gebouwen uit de periode van de Raj te bekijken. De afstanden in de binnestad zijn redelijk loopbaar.
Als je trouwens naar Ooty gaat, neem zeker het treintje naar boven. Helaas moet je van Ooty naar Mysore wel een bus pakken. Ik zou dan een gewone lijndienst pakken (vanaf het busstation van de staatsbussen) en niet zo'n toeristen bus die nog eens wordt aangeprezen als een soort “safari toer”. Alle verkeer gaat namelijk door dat natuurpark.
>Trek verder noordwaats, Andra Pradesh, Hyderabad heeft een prachtig museum.
> De stad zoals die nu is ken ik niet, was er 14 jaar geleden.
> hyderabad - Varanasi, trein, Varanasi (en Sarnath!) meerere dagen nemen.
Hyderabad/Secunderabad is denk ik enorm veranderd. Ik heb daar voor het eerst (bij de mega bioscoop aan het grote meer bij Secunderabad) Indiase meisjes in topjes en spijkerbroek gezien. Zullen nu inmiddels wel minirok hebben. Aan de andere kant kun je tijdens de spitsuren bij bushaltes hele drommen moslimdames zien staan geheel in het zwart. (Wilders zou er van paniek raken… ;-) )
Dat museum is een typische privecollectie van een Indiase vorst uit het begin van de 20e eeuw. Schoolkinderen worden er in een hoog tempo doorheen gejaagd omdat je het gezien moet hebben. Er is ook een heleboel kitsch en een waardeloze collectie prullaria uit Egypte (toeristen rotzooi).
Voor het “echte” Andhra Pardesh (Hyderabad was ooit een zelfstandig moslim vorstendom) moet je richting Vijawayada en Rajamundhry afzakken en als je veel tijd hebt en avontuurlijk bent aangelegd afzakken naar East Godavari. Ik heb op dit forum ooit een indiaas reisverslag gepost onder de titel (crossing and recrossing the Godavari). (gebruik zoekfunctie) De Godavari is voor zuid-India wat de Ganges voor noord-India is.
Konaseema http://en.wikipedia.org/wiki/Konaseema is een zeer landelijk gebied (en met een beetje geluk spot je daar nog jonge dames in “half saree”. Nauwelijks toeristen, hoewel ik zelfs in dat gebied een paar jaar geleden een koppel amerikanen spotte.
Let even op: Hyderabad - Varanasi heeft geen rechtstreekse treinen.