5 weken India, wat te doen?

• Remco

Hallo allemaal,

Vanaf half oktober willen we graag rondreizen door India, Nepal en Tibet. In totaal zullen we zo'n 9 weken op pad zijn. Het idee is om minimaal 5 weken uit te trekken voor India en om van zuid naar noord te reizen. Zoals het er nu naar uitziet zal onze reis starten in Chennai en eindigen in Kathmandu.

We proberen met veel moeite een programma in elkaar te zetten. Maar het valt nog niet mee om een keuze te maken uit al dat moois. Hopelijk kunnen jullie ons wat tips geven voor dingen die we in die periode zeker moeten gaan zien en dingen die we beter kunnen laten.

Ik hoop dat jullie een beetje kunnen helpen.

Met vriendelijke groeten,

Remco

• theo

Wow, 5 weken Chennai - KMD, mmm,

Eerst, hoe?

Taxi, bus, trein, vliegtuig, of allemaal?

Natuurparken, tempels, bergen, stranden, steden?

Wat is de voorkeur?

In Madras vond ik de St Thomas cathedraal de moeite waard, de vissersdorpen aan het strand waren onvergetelijk.

Daarna de forten bij Gingee vandaar naar De prachtige tempel van Tiruvamalai - Bangalore, mooie landschappen onderweg dan OoTi als je van berglandschappen houdt, maar de himalaya staat al op 't program, dat wordt dubbel.

Mysore heeft een leuk paleis en dam, kun je ook overslaan.

Kerala moet je een apparte vakantie voor nemen, Rajastan ook.

Trek verder noordwaats, Andra Pradesh, Hyderabad heeft een prachtig museum.

De stad zoals die nu is ken ik niet, was er 14 jaar geleden.

hyderabad - Varanasi, trein, Varanasi (en Sarnath!) meerere dagen nemen.

Taj Mahal toch maar niet overslaan, dus via Agra, doe dan Delhi ook maar.

Heb je tijd over meer twee steden ‘in de buurt’ naar keuze in Rajastan.

Zo heb je een grof idee, naar smaak toevoegen of weglatan, wat anderen toevoegen! :)

Suc6 en veel plezier, deel 2 volgt hieronder.

• Paul Broekman

ik raad het traject Madras <->Calcutta via Puri (Orissa) aan. Van Calcutta naar Darjeeling. Via Darjeeling naar Nepal Tibet. En dan trgu via varanassi

• Khan

Ik reageer even op de suggesties van Theo

> In Madras vond ik de St Thomas cathedraal de moeite waard,

Ik vond die cathedraal ook altijd mooi (ben er gelof ik wel 6x gewwest). Persoonlijk vind ik het jammer dat ze 'm bij de laatste verbouwing hebben veranderd in een RK Kitch Paleis. Als je tijd heb zou ik ook de twee andere (kleinere en charmante) locaties van de Thomeas Pilgrimage bezoeken: St. Thoman Mount en Little Mount

http://en.wikipedia.org/wiki/St_Thomas_Mount

Iets ander wat wel grappig is om rond te lopen is het Fort museum (ligt aan de kust, even ten noorden van het MGR monument (en busstation). Het is nog steeds militair terrein, maar je kunt een museum bekijken (met o.a. munten uit de VOC-tijd) en het kerkje. Hier en daar kun je tegen een schreeuwende militair aanlopen die je er op wijst dat je buiten de gebaande paden komt (en daarmee op het eigenlijke militair terrein). Niet te veel van schrikken, vriendelijk bedanken en een andere weg inslaan. ;-)

> Mysore heeft een leuk paleis en dam, kun je ook overslaan.

Dat laatste is Brindhavan Gardens. OK, heb je een middag niets te doen kun je er naar toe; het is wel typisch Indiaas toerisme, met massa's die zich in hoog tempo verplaatsen naar een fontein met muziek. Verbaas je (niet) over de politieagenten met stokken die gereed staan om ordeverstoringen in de kiem te smoren. Ik zou er geen tweede keer naar toe gaan. ;-).

Paleis is wel grappig en interessant. Je kunt ook nog een ritje met een tonga (karretje getrokken met een paard) maken, en in de omgeving is voor de liefhebber nog wel het e.e.a. aan gebouwen uit de periode van de Raj te bekijken. De afstanden in de binnestad zijn redelijk loopbaar.

Als je trouwens naar Ooty gaat, neem zeker het treintje naar boven. Helaas moet je van Ooty naar Mysore wel een bus pakken. Ik zou dan een gewone lijndienst pakken (vanaf het busstation van de staatsbussen) en niet zo'n toeristen bus die nog eens wordt aangeprezen als een soort “safari toer”. Alle verkeer gaat namelijk door dat natuurpark.

>Trek verder noordwaats, Andra Pradesh, Hyderabad heeft een prachtig museum.

> De stad zoals die nu is ken ik niet, was er 14 jaar geleden.

> hyderabad - Varanasi, trein, Varanasi (en Sarnath!) meerere dagen nemen.

Hyderabad/Secunderabad is denk ik enorm veranderd. Ik heb daar voor het eerst (bij de mega bioscoop aan het grote meer bij Secunderabad) Indiase meisjes in topjes en spijkerbroek gezien. Zullen nu inmiddels wel minirok hebben. Aan de andere kant kun je tijdens de spitsuren bij bushaltes hele drommen moslimdames zien staan geheel in het zwart. (Wilders zou er van paniek raken… ;-) )

Dat museum is een typische privecollectie van een Indiase vorst uit het begin van de 20e eeuw. Schoolkinderen worden er in een hoog tempo doorheen gejaagd omdat je het gezien moet hebben. Er is ook een heleboel kitsch en een waardeloze collectie prullaria uit Egypte (toeristen rotzooi).

Voor het “echte” Andhra Pardesh (Hyderabad was ooit een zelfstandig moslim vorstendom) moet je richting Vijawayada en Rajamundhry afzakken en als je veel tijd hebt en avontuurlijk bent aangelegd afzakken naar East Godavari. Ik heb op dit forum ooit een indiaas reisverslag gepost onder de titel (crossing and recrossing the Godavari). (gebruik zoekfunctie) De Godavari is voor zuid-India wat de Ganges voor noord-India is.

Konaseema http://en.wikipedia.org/wiki/Konaseema is een zeer landelijk gebied (en met een beetje geluk spot je daar nog jonge dames in “half saree”. Nauwelijks toeristen, hoewel ik zelfs in dat gebied een paar jaar geleden een koppel amerikanen spotte.

Let even op: Hyderabad - Varanasi heeft geen rechtstreekse treinen.

• Khan

Ik bedenk me trouwens net dat Konaseema helemaal geen goede reisbestemming is in oktober. Je zit midden in de monsoon en als het tegen zit loopt de Godavari rivier helemaal vol. Gelukkig hebben ze de afgelopen 5 jaar wel aan dijkverzwaring gedaan, maar een watersnoodrampje is nooit helemaal uit te sluiten.

• Tony

Het zuiden ken ik niet maar ik zou zeker Hampi bezoeken van hieruit trein naar Hyderabad dan trein naar Aurangabad (Ellora/Ajanta) dan naar Mandu hierna Bhopal (Sanchi) dan Orccha Gwalior Khajuraho Varanasi Nepal en terugvliegen naar Delhi en dan de driehoek Delhi Agra Jaipur.

Hampi en Orccha vond ik zeker onbekende hoogtepunten.

Tony

• Khan

Paul Broekman schreef:

>

> ik raad het traject Madras <->Calcutta via Puri (Orissa) aan.

Over dit treintraject:

Traject Chennai - Tenali Jn is slaapverwekkend. Niet de moeite waard om dit met een dagtrein te doen.

Bruggen over de Krishna (bij Vijayawada) en Godavari (bij Rajamundhry) zijn wel erg leuk en indrukwekkend. Let op de personen die op hun dooie gemak de rivier via de spoorbrug (met een lengte van onze Moerdijkbrug) oversteken,

Heb je tijd en zin in treinen neem dan vanaf Vijayawada de (diesel)route via Gudivada Jn en Bhimavaram Town naar Rajamundry ipv de rechtstreekse hoofdlijn.

Traject vanaf Rajamundhry naar Vishakapatnam is wel de moeite waar van een dagtrein. Vanuit Vishakapatnam is trouwens een beozke aan Araku Vally een bekende dagtrip.