Wat vind ik van India?

• Niels

Ehm, smerig, nogal religieus en behoorlijk corrupt ook nog. Hoe kan dat nou dat ik Mumbai dan toch zo'n te gekke stad vind? Even het meisje buiten beschouwing gelaten dan.

'K moet wel toegeven dat ik altijd weer blij ben wanneer ik weer in het ‘georganiseerde’ Europa ben al ga ik dan regelrecht van Schiphol via Den Helder Airport naar de Noordzee.

• theo

Ik snap 't ook niet. :?

• KeesS

Tja, lijkt me een goede weergave van je ervaringen in India.Dat is nu echt India!

• F(loris)

en wat is ‘smerig’ naast menselijkheid en gastvrijheid?

in india vegen mensen hun stoep nog. wordt ‘verse vis’ niet drie weken diepgevroren vervoerd; ook smerig en de euro en onze politiek / oorlog(!) vaak ook.

relativeringen (schieten te kort en negatieve concretiseringen nog vaker)

en ik denk dat ‘nogal religieus’ India voor de meeste mensen die er heen gaan aantrekkelijker maakt, is deel van mystiek

• Niels

De gastvrijheid in India vind ik inderdaad om over naar huis te schrijven. Het eten is ook fantastisch.

Dat het hier zo duur is geworden ligt mijns inziens niet aan de Euro zelf. Neem Scandinavie, is nog duurder en hebben geen Euro.

Indiase politiek is denk ik net zo corrupt als de onze. Alleen is het wel zo dat de normale ambtenaar in India zo'n beetje standaard ook corrupt is en dat is een heel groot verschil met hier.

Het is aan mij onverkoopbaar dat ‘men’ tegelijkertijd godsvrezend is en corrupt.

Dan hebben we nog het nemen van verantwoordelijkheid. Dat ze mij nodig hebben om bepaalde karweitjes te klaren heeft niets te maken met dat mijn kunde superieur aan die van hen zou zijn. Het ligt aan verantwoordelijkheid nemen en het ‘nee’ kunnen zeggen. ‘Nee’ kennen ze niet. Ja is misschien en misschien is nee.

In November ga ik weer, ik kan haast niet wachten haha.

• theo

Niels schreef:

> Het is aan mij onverkoopbaar dat ‘men’ tegelijkertijd

> godsvrezend is en corrupt.

Daar heb je zeker een punt! :D:D:D :(

• Rob

“Het is aan mij onverkoopbaar dat ‘men’ tegelijkertijd godsvrezend is en corrupt.”

Niels,

Dat doet mij denken aan een goede vriend in Delhi die daar een Kashmiri Travel Agency heeft. Vijf jaar lang heb ik bij aankomst en vertrek bij hun thuis gelogeerd in Delhi.

Op een keer vertelde hij mij zonder blikken of blozen dat hij tijdens een moskeebezoek een Westerse toerist ontmoet had die hem wat reisinformatie vroeg. En dat hij toen niet kon liegen, omdat allah meeluisterde.

That's incredibble India.

Rob

• Rob

> Het is aan mij onverkoopbaar dat ‘men’ tegelijkertijd

> godsvrezend is en corrupt.

Theo,

Om daar mee om te gaan hebben katholieken hebben de biecht uitgevonden.

Of er een hindoeistische variant daar op is weet ik niet.

Voor moslims mischien de ramadan?

Rob

• Shirley de Munnik

Een puja is toch een een beetje een soort van biecht?

• Rob

Shirley,

Voor zover ik begrepen is een puja een vorm van bidden, niet van biechten.

Vooraf smeken om iets te krijgen, niet vergiffenis vragen om iets wat je misdaan hebt. Of een dankjewel voor iets wat je niet gekregen hebt, ik weet het niet precies.

Bijvoorbeeld: je gebed was niet verhoord en toen heb je zelf maar een nieuwe fiets gejat. Daarin voorziet de katholieke kerk, dat je je niet meer schuldig hoeft te voelen na dit opgebiecht te hebben.

Met een puja bedankt je de goden dat je twee benen hebt om op te lopen.

Zoiets misschien?

Rob