Doden door bomaanslagen in New Delhi

• karin

http://www.nu.nl/news/1743047/24/Doden_door_bomaanslagen_in_New_Delhi.html

Doden door bomaanslagen in New Delhi

Uitgegeven: 13 september 2008 17:55

Laatst gewijzigd: 13 september 2008 17:55

NEW DELHI - In de Indiase hoofdstad New Delhi zijn zaterdag zeker achttien mensen gedood en vijftig gewond geraakt door een reeks bomaanslagen. Dat meldde de politie.

De islamitische groep Indian Mujahedeen heeft in een e-mail aan het persbureau PTI de verantwoordelijkheid opgeëist.

De groepering liet eerder weten ook te zitten achter een reeks aanslagen in juli in de westelijke stad Ahmedabad. Daardoor vielen in totaal 45 doden.

Bommen

Vijf bommen ontploften rond 18.30 uur lokale tijd onder meer in de populaire winkel- en uitgaansgelegenheid Connaught Place in het centrum. Twee bommen waren verstopt in vuilnisbakken.

Het ging volgens politiecommissaris Dadwal niet om bijzonder zware bommen. De politie ontdekte nog twee bommen die op tijd onschadelijk gemaakt konden worden.

Aanslagen

Sinds oktober 2005 zijn meer dan vierhonderd mensen omgekomen door aanslagen in New Delhi, Ahmedabad, Bangalore en andere steden.

De regering stelde steeds militante islamitische groepen verantwoordelijk voor deze acties.

• Kannadiga

Nu al meer dan veertig doden en honderden gewonden.

De islamitische terreur gaat maar door.

NEW DELHI: In the fifth in a series of manifestos issued by the Indian Mujahideen since it began a series of nationwide urban bombings in 2007, the terrorist group has said Saturday’s serial bombings were intended to “stop the heart of India from beating.”

“We the Indian Mujahideen, ask Allah, the Almighty, to accept from us these nine explosions which were planned to be executed in the holy month of Ramadan,” states a 13-page manifesto and video slide-show e-mailed by the Indian Mujahideen to media in the midst of the bombings.

Charging Indians with harbouring “never ending hostile hatred in your hearts against Islam and its people,” the manifesto says that the bombings are intended to “prove to you the ability and potential of Indian Mujahideen to assault any city of India at any time.” It promises that more terror attacks fill follow “to punish you even before your earlier wounds have healed.”

• Bobo

Ik ben net de dans ontsprongen bij de bomaanslagen in Delhi in 2005.

Ik hoop het nooit meer mee te maken om er zó vlak bij te zijn.

Het is zeer, zeer triest….Ik word er helemaal niet goed van.

Niettemin, ik blijf gewoon doorgaan met reizen….of het nu spanje, India of whatever wat voor een land, het kan je tegenwoordig overal gebeuren dus…

Bobo

• Rob

Karin,

Door je berichtje gelijk even naar mijn vriend in Delhi gebeld.

“Alles ok” vroeg ik, terwijl ik op de achtergrond allerlei geroezemoes hoorde.

“Mijn buurman is net overleden” kreeg ik als antwoord.

Hij had geen tijd om zich druk te maken over de bomaanslagen.

Mijn bezorgde telefoontje kwam zeer ongelegen.

Rob

• theo

Ja, in Nepal had ik dat een keer, een bermbom afgegaan in de nacht voordat ik daar met de bus langskwam. De Maoistische bermbommen waren niet van de Urusgan-alure hoor. ;)

Het zijn verschrikkelijke dingen om mee te maken, inderdaad. Het ergste had ik in Afrika meegemaakt tijdens een busongeluk. Ik zat in die bus.

Ik was ongedeerd en heb geholpen om de gewonden naar het ziekenhuis te krijgen. En dat is gelukt, daarna, wat komt zoiets hard aan. bbbrrrr.