geld overmaken vanuit india

• surya

Hoi,

Kan iemand mij vertellen hoe je het goedkoopst geld kan overmakn van een indiase bank naar een nederlandse bank? Ik heb het iban nummer ook doorgegeven. (geen western union want daar vragen ze redelijk wat extra geld)

Heeft iemand hier ervaring mee?

Bedankt alvast,

groetjes

• Rob

Surya,

Als je internationaal geld per bank overmaakt zijn er extra overmaakkosten zowel voor de zender als de ontvanger.

Of die kosten per bank verschillen, daar heb ik geen idee van.

Zal niet zoveel uitmaken denk ik.

Ik bedoel niet Western Union of zo iets, heb ik geen ervaring mee.

Zelf heb ik wel eens geld overgemaakt vanuit Nederland naar India.

Daarbij had ik de keus wie van beiden de overmaakkosten betaalt.

Het goedkoopst voor jezelf is als je aankruist dat de ander beide kosten betaald.

Die moet dan dubbel betalen, per saldo levert dat geen winst op.

In Mumbai heb ik ook een keer contanten gestort via een enveloppe in een ATM naar een rekeningnummer in Delhi.

Daar moet je dan een formuliertje voor invullen en bijvoegen.

Of dat ook internationaal kan weet ik niet

Rob

ps hoe is het in India, houdt je het nog vol?

• surya

Hoi Rob bedankt voor je reactie!

Nee ik ben niet meer in india, ik ben teruggekomen sinds kort.

Er waren wat dingetjes enzo. maar een goed besluit for the time being.

En jij wanneer ga jij?

• Rob

Surya,

Ik ga “as soon as possible”.

Wil graag een keertje naar de sneeuw rondom Shimla.

Heb daar een mooi fotoboek over.

Ben een keertje in de zomer in Kufri geweest.

Was een grote modderpoel.

Rob

• surya

Hoi Rob,

Lijkt me mooie ervaring de sneeuw daar. Het soms ruige monsoen weer vind ik ook interessant om te zien. Zolang er geen vervelende dingen gebeuren voor mensen natuurlijk.

Veel plezier alvast groetjes

Ga even verder mijn favo filmpje kijken http://www.youtube.com/watch?v=Ycz595ZINus

over leuke geesten boze geesten grapjesgeesten verdrietige geesten kijk maar

• Nestor-F

Dat werkt betrekkelijk eenvoudig. Maar is ook redelijk kostbaar. De Indiase bank heeft een rekening die in de lokale valuta gesteld is naar ik aanneem. Je wilt geld overmaken naar een Europese bank die op euro ingesteld is.

Het iban nummer + de SWIFT code is van belang bij het overboeken.

Als je overboekt van India naar Europa krijg je te maken met kosten voor koersen, overboekingskosten en bankkosten. Die kunnen aardig oplopen, vaak wordt een percentage gevraagd van het over te boeken bedrag. Maar al met al is een banktransactie goedkoper dan een overboeking met Western Union. Western Union b.v. is wel het aangewezen traject om buiten de interesse sfeer te vallen van diverse instanties waaronder de belastingdienst. Soms is het zelfs mogelijk deze transactie als aftrekbaar op te voeren. Hangt af van de argumentatie.

Uw Nestor-F

• surya

Nestor, bedankt voor je advies

• gerardger

Er zijn twee aspecten welke meespelen bij de afweging hoe internationaal van en naar India geld wordt overgemaakt. Hoeveel kost het en hoe lang duurt het? Moet het snel verlopen dan moet het binnen enkele uren geregeld zijn en dus zal het afhalen van geld bij een Western Union vestiging het handigst zijn. Mag het wat langer duren dan kan tot 300 euro worden gekozen tussen bijvoorbeeld overmaken via PayPal en WU. Via WU komt het rechtstreeks aan op de tegenrekening terwijl bij PayPal de tegenpartij zelf de tegenrekening kan opgeven. Daarnaast spelen tijdsfactoren ook een rol. Hoe lang duurt een internationale overboeking?

• Ramrod

U had even niets te doen en dacht ik ga een 6 jaar oud topic weer wat nieuw leven inblazen …..

• froukje

Het was hier trouwens een beetje stoffig aan het worden en vlg mij bij u ook,Ramrod,want het is geen 6 jaar,maar 5 jaar,toch!?X(