dromen over in India wonen

• Paul Broekman

Soms droom ik dat ik in Panjim woon. Mijn favoriete stad als het om mijn woonwens gaat in India.

Het Goaneese, vermengd met het Indiase spreekt me aan. De tropische sfeer, de rivier waar Panjim aan ligt.

De oude wijken van Panjim, de schitterende kerken.

Ik ben katholiek opgevoed en het katholieke, nu als ongelovige, van Goa spreekt me ook erg aan. Vooral Old Goa vanwege de stilte, de leegte in de kerken maar de volheid aan decoratie.

De natuur van Goa, de stille stranden (ja ja, vlak bij Panjim vind je stille stranden).

De goanezen zijn net ff anders dan de Indiers: ze swingen meer. De jazzclub is daar een voorbeeld van. Veel goede muzikanten in India komen uit Goa.

CHERRY FERNANDES, Jazz zangeres, Goa

De mediterane parken, de bars met zweetgeur, palmbomen, het achterlandschap met nog schitterende huizen.

Wie zo waar elders willen wonen in India? Wat is jouw favoriete plek?

• erik

Ik voel me meer aangetrokken tot de Himalaya. Als ik in India “moest” wonen dan zou ik bv trekkings vanuit Darjeeling willen doe, of vanuit Shimla.

Ik hou van bergen en de bossen in de heuvels, ik hou van seizoenswisselingen, ik geniet van de frissere lucht in de bergen (wat dat betreft moet ik dus buiten Darjeeling gaan wonen en niet bij die markt met al die stinkende jeeps….), de kou 's morgens, alles eigenlijk.

En als het dan echt te koud wordt in de winter, dan kom ik bij je langs in Panjim :)

• kees maas

Hallo Paul,

Inderdaad is Goa leuk om te zijn.Wij komen er nu al zo`n negen jaar elke Hollandse winter voor vier-vijf mnd.

Maar wonen: echt niet.

Kijk maar eens op www.goaholidayhomes.com/post-article.php

artikel ingezonden door Michelle Savage 15/05/08

Dit typeert de mentaliteit NU in Goa bij de mensen die het voor t zeggen hebben.

Dom,dom,dom, maar waar.

Wie brengt het geld binnen, ja veelal de toeristen of de westerlingen, en echt niet de Indiers, die zo nu en dan Goa bezoeken.

Dit hoor je altijd in de restaurants en shacks.

Maar hier kun je heel veel over schrijven en discusieren, en dat doe ik hier niet, Want Goa en Heel India is schitterend en we komen er toch ieder jaar weer.

groetjes Kees Maas

• surya

Zou graag in Kolkata willen wonen, omdat ik het een fijne omgeving vind en ook de cultuur in West bengaal trekt me. Of ergens op het platteland, ook assam. Of ergens anders op een pelgrimsplaats.

• yvonne

Hallo Kees,

Ik lees dat je al jaren overwinterd in Goa, en hoop dat je misschien een leuke tip voor ons hebt.

Weet jij een appartement/ villa voor 4 personen in de periode eind oktober tot eind november?

• Paul Broekman

Kees Maas,

In Arambol zat een Nedrlander met zijn vrouw die heerlijke taarten bakte, lekkere kipsalades en bekend stond om zijn biefstuk. Verder organisserde hij schaaktoernooien. Zit hij daar nog?

Doe hem de groeten dan.

Yvonne, als je nog rustig wilt logeren ga dan naar Mandrem, noord Goa. Daar is het nog een beetje zoals vroeger. Daar zijn ook huisjes van lokale mensen te huur voor niet veel geld.

Indruk:

www.dunesgoa.com/

www.villarivercat.com/

www.goacom.com/village/mandrem/

• kees maas

Hallo Yvonne,

Ik heb wel een tip voor je.

Mail even wat de bedoeling is: van wanneer exact enz.

mail op cjmmaas@home.nl

grjes Kees Maas

• kees maas

Paul,

Wij zitten in Candolim.

Arambol komen wel vaker als we op onze scooter een tripje maken.

Ken daar geen Hollandse Bakker, maar zal beslist naar hem vragen als we er weer zijn.Kunnen we gelijk bij hem lunchen.

Trouwens je hebt het over Mandrem (niet verkeerd hoor), maar wij preferen voor de verandering MAJORDA BEACH.

Heerlijk rustig , fijne guesthouses, lekkere shacks qua eten, leuke restaurantjes.

Dus hier gaan we een paar keer voor wat nachtjes naar toe.

Trouwens iedereen rept over hoe druk het wel niet in GOA is en met name Calangute en Candolim.

Is maar ten dele waar, wij zitten heerlijk rustig aan het strand en hebben een huis waar het ook heerlijk rustig is.Dus Drukte is maar Betrekkelijk en hoe je drukte ervaart natuurlijk.

B.v. je had het over Mandrem.Vinden wij te rustig ,te saai en wij zoeken echt geen herrie e.d.Daarvoor zijn we al een beetje te oud (60-62).

grjes Kees

• Sundri

1,5 Jaar geleden, begin 2007 ben ik er het laatste geweest en toen zat Double Dutch nog steeds in Arambol met heerlijke Nederlandse appeltaart enzo. Ik heb met ze gesproken en ze hadden toen het plan nooooooooit meer terug te gaan naar Nederland. Toen ik vroeg naar hun familie en eventuele vrienden in Nederland, zeiden ze dat die maar naar India zouden moeten komen om hun te zien. “Het is hier toch veel leuker, warmer” enz. Ik vermoed dan ook dat ze er nog steeds wonen.

• Rob

Paul,

Ik droomde in het verleden wel eens over in India wonen.

Dat zijn nu zwetende nachtmerries geworden.

Ben altijd weer blij als ik in mijn eigen bed wakker wordt.

Wat is er gebeurd: ik had al mijn spaarcentjes gestort in Indiase aandelen. Leek eerst wel goed te gaan, maar de koers is dusdanig gezakt dat ik mij nog nauwelijks een vakantietentje bij Theo op Ameland kan permitteren.

En niet eens per pontje daar naar toe: wadlopend.

Met alle kans dat ik onderweg de weg kwijt raak.

Rob