vraag over vaccinaties

• Peter

Hallo,

Ik heb een vraag over vaccinaties. Ik ga eind september twee weken naar het zuiden van India en verblijf daar die periode in een ashram. Ik ga dus geen rondreis maken.

Is het nodig om voor deze periode vaccinaties te krijgen, of is dat overbodig? Zo ja, welke heb ik nodig? Ik verblijf in een heel hygiënische omgeving. Graag antwoord.

Vriendelijke groet,

Peter.

• erik

Ik zou dat niet hier vragen maar aan de GGD, het havenziekenhuis of een andere instantie die er verstand van heeft.

En “hele hygienische omgeving” in India?? 1 slok leidingwater en je kunt de klos zijn.

http://www.gezondopreis.nl/gezondheidsrisicos.aspx?land=India

wat leesvoer.

• Sundri

DTP 1 x per 10 jaar

Hepatitis A (1 vaccinatie en een half jaar tot een jaar later een herhalingsvaccinatie) 1 x per 25 jaar;

Buiktyphus 1 x per 3 jaar.

Malariaprofylaxe, indien je dat wenselijk vindt, elke reis.

Dit is de algemene aanbeveling voor voor India.

TBC 1 x in je leven. Alleen nodig indien je vaak in India reist of als je langere tijd in India verblijft (3 maanden) of bijvoorbeeld vrijwilligerswerk in India doet; Het risico op TBC is het grootst in grote mensenmassa's en in afgesloten ruimtes.

Malariaprofylxe gebruik ik zelf niet, omdat ik daarvan nogal behoorlijk ziek ben geworden, de eerste keer dat ik naar India ging. Bovendien is de malariavariant, die in India voorkomt, goed behandelbaar.

Heb je kort voordat je naar India gaat in Afrika gereisd of kom je daar direct vandaan, dan is een vaccinatie tegen geelzucht wenselijk c.q. verplicht.

• erik

“Heb je kort voordat je naar India gaat in Afrika gereisd of kom je daar direct vandaan, dan is een vaccinatie tegen geelzucht wenselijk c.q. verplicht.”

Ik denk dat je Gele Koorts bedoeld, die is dan volgens mij verplicht.

• Rob

Peter,

Vaccinaties zijn bedoeld als voorzorgmaatregel in situaties waarin je risico loopt.

Als je denkt dat je in die ashram weinig risico loopt zijn vaccinaties misschien overbodig.

Je moet je er wel bewust van zijn dat de opvattingen in India over hygiene kunnen verschillen met de opvattingen hier in Nederland.

Misschien ziet het er allemaal zeer clean uit, maar gebruiken ze schoonmaakmiddelen, waar je een esoterisch gevoel van krijgt.

Westerse vaccinaties zijn niet alleen maar lichamelijk bedoeld, ook voor je psyche heb je in India enige weerstand nodig.

Daar zijn allerhande trainingen voor.

Rob

• Sundri

Erik, je hebt gelijk. Ik bedoel inderdaad gele koorts. De inenting is alleen verplicht als je rechtstreeks reist vanuit Afrika naar India en wenselijk als je niet rechtstreeks bent gereisd vanuit Afrika.

• Peter

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb toch maar contact opgenomen met de GGD en zij vertelden dat ik injecties moet krijgen tegen DTP, Hepatitis A en buiktyphus.

Ook moet ik pillen tegen malaria slikken, maar daar ben ik geen voorstander van, gezien de bijwerkingen.

• Ineke

Wij slikken altijd malaria tabletten. We kopen deze in India en het merk is Laveran. Totaal geen bijwerkingen. Ennnn stukje goedkoper ook nog.

• erik

Al die prikken kreeg ik vergoed van mijn verzekering, dus bewaar je bon goed :)

• Peter

Bedankt Erik, voor de tip over de zorgverzekering. Maar ik neem aan dat je wel moet beschikken over een aanvullende verzekering? Ik heb slechts een basisverzekering.