Het zuiden van India

• Ennetje

DAg India-gekken, leuk dat er zoveel mensen zijn die reageren op mijn

berichten en vragen. Zitten paar vaste lui hier, heb ik al gemerkt. Helpt me

wel hoor af en toe even met iemand over dit land van uitersten te praten.

Is eerste keer dat ik alleen reis, en dan ook nog door India.

Heb er nu 3,5 week opzitten. Nog 1,5 (-of toch langer) te gaan voordat ik vanuit

Mumbai terugvlieg). Heb tot nu toe Mumbai, Jaipur, Agra, Delhi, Rishikesh,

Dharamsala (Mcload en omliggende plaatsjes), Chennai en (nu dus) Mamalapuram

gezien. Behoorlijk veel, maar ik kan niet te lang op een plek blijven (bang

dat ik elders iets mis ;)

Iemand nog tips overigens voor in Mamalapuram om (niet) te doen? Ik moet trouwens

erg wennen aan de extreme hitte (vind ik tenminste), na het veel koelere noorden.

Er zitten hier ook erg weinig toeristen (in deze periode, heb ik gehoord) waardoor

ik me beetje eenzaam voel.

Misschien vanmiddag naar een weeshuis, en even naar het strand om ergens

lekker te eten, en daarna ook even naar Krishna's ball.

Maar verder? Misschien is Pondicherry leuker (meer te doen?)

Wil daarna naar vaka…(nog wat), een plaatsje in het zuiden en vervolgens naar Kochi, waar het hopelijk minder warm is.

Alle tips (ook voor hoe ik er moet komen zijn welkom!)

ps Op waarbenjij.nu kun je mij eventueel volgen (onder nataschap)

groetjes Natascha

• Sundri

Huur een fiets en fiets naar de twee vissersdorpjes ten zuiden van Mamallapuram. Het is niet ver. Die dorpjes zijn na de tsunami met westers geld weder opgebouwd. Ondanks dat het zo nieuw is, ziet het er vooral langs de zee heel authentiek uit.

Als je graag zwemt en goed kunt zwemmen: ga naar het strand en geniet van de supergolven. Het strand ten zuiden van de beachshore temple is het schoonst.

Zoek naar schelpen rondom de vissersboten; op die plek moet je wel slippers aan doen, want het zand is er niet echt schoon. Ga vooral 's morgens vroeg kijken als de vis wordt binnengebracht, om een uur of 7. Dat is ten noorden van de beachshore temple.

Bezoek de beachshore temple. Bezoek niet alleen Krishna's ball. Er zijn daar nog veel meer gebeeldhouwde rotsen e.d. (in dat omhekte gebied). Je kunt daar makkeljik een paar uur doorbrengen.

Bezoek de winkeltjes in het centrum. Ga bij de Kashmiri winkel van mijn vriend langs. Hij is een gezellige prater en heeft leuke spulletjes. De winkel heet Mashoor en zit aan de Othavadai street nr. 42.

• Rob

Ennetje,

Zelf heb ik Zuid-India (Tamil Nadu) gewoon met de bus gedaan.

's Morgens naar het busstation, nooit langer dan een kwartiertje moeten wachten.

Nam meestal ook goedkope hotels in de buurt van het busstation.

Mijn reisafstanden waren gemiddeld niet meer dan drie uur.

Ik had drie weken de tijd voor Chennai > Kanyakumari > Chennai.

Terug met de trein van Trivandrum naar Chennai voor de terugvlucht naar Delhi.

De tempels daar zijn allemaal zeer indrukwekkend.

Interessant vond ik zelf de mangrove bij Pichavaram (bij Chidambaram), boottochtje gemaakt.

Niet geschikt om te bezoeken als je graag andere toeristen wilt ontmoeten.

Het is een vrij verlaten dorpje.

De enige “overnachtings” plaats daar wordt op uurbasis verhuurt aan Indiase stelletjes.

Pondycherry vond ik zelf niets, of je moet al geinteresseerd zijn in Auroville.

De tempels bij Trichy en Madurai zijn absoluut de moeite waard.

De langste afstand vond ik van Madurai naar het zuidelijkste puntje van India.

Kovalam was ook leuk, vergelijkbaar met Varkala schijnt, maar dat ken ik niet.

Cochin vond ik zelf saai, ook de backwatertrip met Djoser daar ergens.

Wel de treinreis van Trivandrum via Cochin naar Chenai.

Van Trivandrum naar Cochin was schitterend.

Daarna werd het donker, ging de trein wat harder rijden.

Arriveerde om 6 uur 's morgens gebroken in Chennai.

Maar ja, dat moet je er voor over hebben.

In Mumbai is ook van alles zeer de moeite waard.

Als je echt flauw van India bent en nog geld over hebt: Polly's disco.

Rob

• Kannadiga

Ennetje schreef:

>

> Dharamsala (Mcload en omliggende plaatsjes), Chennai en (nu

> dus) Mamalapuram gezien. Iemand nog tips overigens voor in Mamalapuram om (niet) te doen?

Ik vraag me af wat de toeristen te zoeken hebben in Mammalapuram / Mahabalipuram.

Ik moet trouwens erg wennen aan de extreme hitte (vind ik tenminste), na het

> veel koelere noorden.

Geen extreme hitte in het tropische zuiden. De hete zomers van het noorden zijn in het zuiden niet te vinden. Toen ik in Delhi woonde ging ik speciaal in mei-juni naar het zuiden om de hitte van Delhi te ontlopen.

Wel is het in het zuiden heel het jaar door warm. Hoe meer naar het zuiden hoe minder het verschil is tussen zomer en winter.

• Kannadiga

Dit is een zinnig antwoord.

En vergeet Karnataka niet.

Nog een tip als je echt tropisch regewoud wil zien. Reis rond in de buurt van Sirsi (districht Uttara Kannada). Neem bijvoorbeeld de bus van Sirsi naar Banavasi en stap onderweg zomaar ergens uit en wandel in het regenwoud. Zorg dat je niet verdwaalt. Tijgers zul je niet tegenkomen, wel apen en wilde boszwijnen.

Kijk uit voor bloedzuigers als het regent.

Van Wikipedia geplukt:

Sirsi is a popular destination for trekkers and nature lovers alike, owing to its idyllic location in the middle of the Western Ghats. Many viewpoints and mountain peaks provide spectacular views of the Sahyadri mountain ranges. The tourist infrastructure has improved considerably in the last decade, owing to an effort by the government to improve tourism in the area. There are many obscure destinations and trekking routes surrounding this region, known mostly only to the people native to the region.

In werkelijkheid is er niets van toerisme. Je bent aangewezen op je zelf en op de plaatselijke bevolking.Ik heb daar nog nooit een buitenlander gezien.

• bertb

wat je vooral niet moet doen, is gaan naar een kindertehuis. een en al oplichting.

er zijn momentheel 42 kindertehuizen in Mahabalipuram.

de kinderen worden verwaarloosd en de uitbater strijkt het geld op..

wat je wel kan doen, is alle kinderen in een tehuis een tandenborstel en tandpasta geven. moet wel persoonlijk aan de kinderen doen.

achter een restaurantje in de Othavadaistreet is een huis met ongeveer 18 kinderen.

je kan een paar zigeunerkinderen wat te eten geven, maar pas op, dat je niet de hele familie op de kost krijgt.

veel plezier bert

• Sundri

Klinkt aardig, jouw advies over de zigeuners. Ik zou ze echter alleen iets geven vlak voordat je vertrekt, want anders blijven ze je achtervolgen. Ik spreek uit ervaring. Ik heb 'ns één keer kralen van ze gekocht en kwam later niet meer van ze af. Dat doe ik dus niet meer.

• Rob

Sundri en Bert,

Wat verstaan julie onder zigeuners en zigeunerkinderen in India?

Komt op mij over alsof je een hond een koekje geeft en vervolgens hard wegloopt, bang om niet gebeten te worden.

Rob

• Sundri

Nee hoor, helemaal niet. In Mahabalipuram zijn er zigeuners. Zo noemen ze zichzelf; ze zien er ook anders uit. Ik heb met diverse van hen gesproken. Dat is leuk zolang je niets van hen koopt (eten geven zou ik niet doen, het zijn namelijk geen bedelaars). Echter als je iets koopt, gaan ze je achtervolgen. Dus wil ik iets kopen dan doe ik dat nu vlak voordat ik vertrek. Ik zie persoonlijk geen mens als minderwaardig en tracht ieder in zijn waarde te laten.

Kan je je nog dat verhaal herinneren over waarom honden in Mahabalipuram tegen zigeuners blaffen? Ik geloof dat ik het hier weleens heb opgeschreven. Dat verhaal is me verteld door een zigeuner daar.

• Kannadiga

Die “Zigeuners” zijn Lambani, een trekkend volk in Karnataka en Andhra Pradesh.

In Tamil Nadu, waar Mammalipuram ligt komen ze eigenlijk helemaal niet voor.

Ze zijn er waarschijnlijk voor de toeristen.

Er is een artikel op Wikipedia over deze mensen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lambani

De Europese zigeuners komen oorspronkelijk uit India. De zigeunertaal schijnt een soort Hindi te zijn.